זהירות, סין

שוק המניות הסיני עדיין לא במצב בועתי כמו בארה"ב, אבל הוא בדרך לשם

אין כמו "משהו בטוח", שאיננו מתגשם, כדי לבלבל לרגע את האנליסטים החכמים בעיני עצמם. מי שמנסה לחזות את העתיד, וזאת על פי תפיסות פונדמנטליסטיות, חווה תהליך זה לעיתים קרובות. לצערנו, רק מעטים מהם לומדים את הלקחים הנאותים, ומנסים לא לחזור על טעות קשה זו. סין היא זירה מותאמת למקרים כאלו, והרבה.

כל העולם המתעניין יודע שקיימות שם בועות לרוב. מאז החלטת ההנהגה לנוע עם קפיטליזם כלכלי, ביחד עם קומוניזם פוליטי, ראינו צמיחה אדירה בכל ענפי המשק, ובנדל"ן בפרט. אך התפתחות זו לא יושמה על בסיס כדאיות גרידא, אלא על פי שיקולים מפלגתיים ארציים, ומקומיים, ויצרו אנומליות הן בכמות, הן בפיזור, והן ברמת המחירים של המוצרים הסופיים.

בתעשייה, ובתשתיות, התקיים הכרח גדול של אספקת מקומות עבודה אשר גבר בהרבה על ההיגיון הכלכלי הצרוף של אותם פרויקטים. העימותים החברתיים שנבעו מבניית סכר זה או אחר, הלאמת קרקע חקלאית, או הזזת גבולות של מחוזות, היו חלק מן הקורבנות הנדרשים להתקדמות קדימה.

הערים הריקות, מרכזי הסחר שאין בהם חנויות פעילות, הכבישים שהולכים לשום מקום, כל אלו עובדות שנטחנו עד דק במדיה הכלכלית, ובדוחות האנליסטים. אך העובדות האלו לא מנעו מן המציאות הפיננסית להתנהל כפי שהיא רצתה, דהיינו למצוא לשוק המניות הסיני תחתית שממנה ניתן היה לבנות מהלך יפה מעלה.

ביוני השנה פרסמתי כאן מאמר דעה ("להקים חומה סינית"), אשר הצביעה בזמנו על הסיכוי למשהו כזה בדיוק. השבוע אני רוצה לבוא ולעדכן אתכם בנעשה בנכס מעניין זה, ואיך הוא ממשיך לגרום לכל רואה השחורות דיכוטומיה קשה בין ההיגיון שלהם למציאות.

הנה הגרף השבועי הראשי של בורסת שנחאי:

משה שלום שנחאי-16-09
 משה שלום שנחאי-16-09

בדעה המקורית שפרסמתי, המדד היה ממש בקצה סיומו של המשולש המתכנס, והאינדיקאטורים היו על סף החלטת התייחסות כלפי קווי המגמה היורדים שלהם. כפי שניתן לראות הפעם, המחיר אכן פרץ את גבולות הגזרה של אותו משולש מתכנס, והחל לכבוש שטחי התנגדות בצורה מרשימה.

לתנועת המחיר הייתה קושי לעבור את סביבות ה-2,250 נקודות, אבל זה נעשה, ועכשיו המחיר נמצא מול מכשול ה-2,335 נק'. לדעתי, אין שום סיבה שהתנגדות זו לא תיפרץ, כקודמתה, כאשר היעד המובנה של התנועה נמצא כרגע במקום ברור למדי: תחילת היווצרות המשולש, ורמת ההתנגדות הקשה מאוד סביב 2,450 נק'.

בחזית האינדיקאטורים המצב עוד יותר מרשים אפילו. הן בתנועת הכסף במדד, ב-2 סגול, והן במומנטום, ב-3 סגול, ראינו התגברות קלה, ומהירה, על קו המגמה היורד שלהם, אשר החזיקו יותר משנה. מרשימה במיוחד התפרצות כניסת הכסף, אשר מראה כמה הון חדש מוכן להמר על השוק הסיני, כאשר ברקע כל כך הרבה שלילה מובעת כלפי המדינה הגדולה ההיא.

אני חייב לציין שלפנינו דוגמא נוספת של מה שהפך עבורי מעין מנטרה: "בשוק ההון, ראוי לפעול על פי מה שהשוק אומר לנו שהוא רוצה לעשות, ולא על פי מה שאנו חושבים שהוא אמור לבצע".

כעת, הבה נעסוק בסיבות האפשריות לחיוב ה"בלתי הגיוני" הזה. למרות שחיפוש סיבתיות היא עניין אקדמי למדיי, הוא מעניין במידה ואנו נקשר את התנועה למשהו שאנו יכולים לעקוב אחריו, ולראות אם הוא נמשך בזמן.

מעבר לרצון לגוון בהשקעות, רצון שתמיד קיים בעולם הפיננסי הגלובלי, ומעבר לחוסר הקורלציה התמידית בין השוק הסיני ובין שוקי המניות המערביים (המעודדת השקעה בו בגלל עובדה זו), אני חושב שניתן לציין שני תהליכים שתרמו לכך:

• ההרחבה הכמותית הסינית (אשר התרחבה והתמסדה)

• גידול בהכנסה הממוצעת של משקי הבית.

עבור הסיבה הראשונה, הנה גרף מצב המאזן של הבנק הסיני המרכזי:

משה שלום בנק-מרכזי-סיני
 משה שלום בנק-מרכזי-סיני

קפיצת ההזרמה בפברואר השנה עדיין לא הושגה, אבל אנו רואים גידול איטי לכיוון ההוא. מאז הסימנים הראשונים של המיתון המתחדש בסין, הממשל החליט לשלב ריסון בחלקים הספקולטיביים של השוק האפור (המכונה שם: "Shadow Banking") עם ריכוך המכה על ידי גידול ביוזמות ובמימון הממשלתיים. כסף זה, או לפחות חלקו, עוזר לחברות המבצעות, ומעורר את מניותיהן, ואת הבורסה בכלל.

לגבי הכנסות משקי הבית, הנה גרף מעניין של גידול המשכורות הממוצע במדינה כולה:

משה שלום משכורות
 משה שלום משכורות

קשה להאמין שזהו אכן המסלול של גידול השכר הממוצע הארצי, אבל אפילו אם הנתון הממשלתי שלפנינו נכון במחציתו, זהו מסלול מרשים למדיי. יש במערב המדברים כבר על חוסר כדאיות ייצור מוצרים המוניים בסין, ושכדאי לחפש פלטפורמות זולות עוד יותר.

בכל אופן, תחושת העושר שההכנסות האלו נותנת מייצרת רצון לחסכון גדול יותר, וחלק מזה מנותב לשוק המניות. שלא לדבר על המעבר האסטרטגי של כלכלת סין מזו של ייצור-ייצוא לכזו של צריכה מקומית, אשר מעודד את חברות המוצרים והשירותים המקומיים.

בסה"כ, שני תהליכים אלו נראים, בינתיים, כמשפיעים ביותר, וזאת עד שהמשק הגלובלי לא ייפול שוב למשבר סטייל 2008. האם השוק הסיני הולך להיות בועה כמו בארה"ב? לדעתי, יש עוד מרחק גדול לכך, אבל אופק החיוב עבורו עדיין רחוק מלהיות ממוצה.

* משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

* ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

* מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.