ציפי לבני בכנס הסייבר: "לא נאפשר ניצול לרעה של הרשת"

שרת המשפטים: "גיבשתי הצעת חוק שמאפשרת לסגור אתרים שמהווים עבירות קשות כמו פדופיליה ומכירת סמים קשים"

ציפי לבני / צילום: חן גלילי
ציפי לבני / צילום: חן גלילי

"המדינה צריכה להתחשב בזכות הביטוי, אבל אנחנו לא נאפשר ניצול לרעה של הרשת לפשיעה, הטרדה מינית והסתה לאלימות ולטרור" - כך אמרה שרת המשפטים, ציפי לבני, בכנס הסייבר הבינלאומי באוניברסיטת תל-אביב.

לדברי לבני, "עולם הסייבר הוא עולם חדש. לפעמים נדמה לי שאנחנו חיים בתוך סרט מדע בדיוני. האנושות הולכת לשני כיוונים שונים: מצד אחד יש לנו קדמה, רשתות שינויים תודעתיים ומחשבתיים; ומצד שני יש ניצול לרעה בידי טרוריסטים ופושעים כאחד של הטכנולוגיה שנועדה לעזור לאדם".

לדברי לבני, כיום מפעילי הימורים וסוחרי סמים אינם פועלים רק בנקודות מכירה ברחוב, אלא באתרים ברשת שאי-אפשר לשלוח אליהם שוטר שיסגור אותם, כי הם נמצאים למעשה בכל בית.

"קשה לסגור אותם טכנית, וגם כשאפשר זה מעורר דילמות, כי סגירה של אתר היא פגיעה בחופש הביטוי", אמר לבני. "לכן גיבשתי הצעת חוק שמאפשרת לנו לסגור אתרים שמהווים עבירות קשות: פדופיליה ומכירה של סמים קשים. לא החלנו את החוק על כל האתרים, כמו אתרי הימורים ועוד, כדי ליצור איזון בין המלחמה בפשע לצורך שמירה על חופש הביטוי. החוק יאפשר למשטרה לסגור אתרים המעורבים בעבירות החמורות ביותר".

חקיקה נוספת עליה דיברה לבני היא ההחלטה להפוך הפצה של תמונות עירום של אדם אחר להטרדה מינית. "זאת גם פגיעה בפרטיות וגם הטרדה מינית. לשם כך הקמנו גם יחידת סייבר במשטרה שנועדה לטפל באיומים מהסוג הזה, ופרקליטות המדינה נערכת לטיפול בנושאים אלה. צריך לפעול מהר כי הטכנולוגיה מתפתחת מהר", אמרה שרת המשפטים.

לדבריה, "קיים ניצול לרעה של הטכנולוגיה גם בתחום הפוליטי בידי ארגוני טרור. פעם חשבנו שאם כל העולם הערבי יהיה מחובר לאינטרנט, תהיה הידברות, וכולם יתחברו לכולם. מסתבר שזאת הייתה גישה נאיבית, כי העולם הווירטואלי משמש דווקא להפצה של אידיאולוגיות קיצוניות וגיוס ולהסתה אנשים לארגוני טרור ולפגיעות קיברנטיות".

לבני התייחסה באותו הקשר גם לפרשת הסרבנות ביחידה 8200. לדבריה, "פעילותה של יחידה כמו 8200 היא חשובה מאד, משום שהיא מאפשרת לנו לנו להשיג מודיעין מדויק, וזה מה שמאפשר לנו לבצע פגיעות יותר מדויקות ולא לפגוע בחפים מפשע. כולנו חייבים אפוא להיות אסירי-תודה לחיילי 8200".

כנס הסייבר הבינלאומי של סדנת יובל נאמן, מטה הסייבר הלאומי והמרכז האינטרדיסציפלינרי ללימוד ומחקר סייבר, שנפתח שלשום (א') באוניברסיטת תל-אביב, משמש כמקום המפגש המרכזי של ראשי חברות בינלאומיות וישראליות בתחום הסייבר.