רשמית: יש תחרות לספ בלאטר על נשיאות פיפ"א

ז'רום שמפיין הצרפתי, יד ימינו לשעבר של בלאטר, הודיע כי ירוץ נגדו בבחירות לראשות ארגון הכדורגל העולמי ■ האג'נדה: יותר כסף לעניים

ז'רום שמפיין / צלם: רויטרס
ז'רום שמפיין / צלם: רויטרס

האם הנשיא הנצחי של פיפ"א, ספ בלאטר, שמשמש כראש ארגון הכדורגל העולמי מאז 1998 - יאבד את כיסאו לאחר הבחירות שיערכו לתפקיד בשנה הבאה? הצרפתי ז'רום שמפיין הודיע היום (ג') באופן רשמי כי יתמודד מול השווייצרי, "בהליך שיצטרך להתבסס על חזון ואג'נדה, ולא על שיקולים אישיים", כפי שכתב באתר הרשמי שלו.

‏שמפיין, 56, עיתונאי כדורגל ודיפלומט לשעבר, הצטרף לפיפ"א לאחר מונדיאל 1994 ופילס דרכו במעלה ההיררכיה בארגון, עד לתפקיד סגן המזכ"ל. הוא הפך במהלך השנים ליד ימינו של בלאטר, יועצו הפוליטי הקרוב, וב-2002 אף ניהל את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות. על-פי "האינדיפנדנט", ב-2005 נוצר שבר ביחסים בין השניים, לאחר שבלאטר "הרגיש כי שמפיין בונה את עצמו כמועמד עתידי להחליף אותו בכס הנשיאות‎"‎‏. ב-2010 פוטר שמפיין מפיפ"א, שסבלה מכמות עצומה של פרשות שחיתות מתוקשרות בשנים האחרונות, ומאז הוא שימש כיועץ להתאחדויות כדורגל במספר מדינות שונות ברחבי הגלובוס. בשנים האחרונות, הוא הקפיד למתג את עצמו כתומך נלהב ביישום רפורמות בארגון.

‏שמפיין הצהיר היום כי "אנחנו צריכים לקחת החלטה - האם להמשיך עם הקיטוב הכלכלי וחוסר האיזון הספורטיבי שהוא מביא איתו, או שאנו מוכנים לשנות את כללי המשחק כך שיתאימו למאה ה-21". בעבר טען שמפיין כי אם ייבחר יום אחד לנשיאות פיפ"א, הוא יפעל לפזר חלק מהכסף הגדול שמכניסות הליגות המקומיות והיבשתיות באירופה - אל פדרציות כדורגל עניות וקטנות יותר. ההצעות שלו כוללות התקנת מערכת מיסוי על הליגות העשירות ביותר, כשהכסף מהקרן המיוחדת שתוקם לצורך המטרה הזאת, יעזור לפתח את הכדורגל ברחבי העולם‎.‎‏

‏הנשיאות לפיפ"א תיקבע באמצעות הצבעות בקרב 209 התאחדויות הכדורגל מרחבי העולם החברות בארגון, ביניהן גם ישראל‎.‎‏ הבחירות יערכו במאי הקרוב.