התקווה של לפיד

נתניהו מנסה לרסק את לפיד פוליטית, ותקוותו היחידה של שר האוצר היא בכלל ליברמן

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

בקדנציה הקודמת היה שר-על לענייני כלכלה, קראו לו נתניהו, והיה שר במשרד האוצר, שמו היה שטייניץ. כששר האוצר חשב שהאירוע הטראומטי בתולדות הקריירה שלו נרשם בהחלטת נתניהו להתהפך עליו ולבטל את תכניתו להטיל מע"מ על פירות וירקות, הגיע אירוע קשה אף יותר. שלוש שעות לאחר ששטייניץ סיים להסביר באולפן ערוץ 2 מדוע בעקבות עליות הדלקים בעולם אין מנוס מלהעלות את הבלו בישראל, ירה שר-העל לענייני כלכלה בשר האוצר בכיכר העיר והדליף לתקשורת שלא יועלו המסים.

את ההתעללות שחווה שטייניץ הרגיש אמש (ב') על בשרו לפיד כששמע בכלי התקשורת שראש הממשלה החליט להקפיא לו את מע"מ אפס. בניגוד לשר האוצר שהיה בן מפלגתו של נתניהו, ללפיד יש 19 אצבעות מאחוריו, אבל נראה שבליבו של רה"מ גמלה ההחלטה להשפיל את שר האוצר עד שאת מספר המנדטים של יש עתיד אפשר יהיה לספור על יד אחת.

נתניהו החליט ללכת ללפיד על הראש עד הסוף. הוא משרטט לו את גבולות הגיזרה ובודק עד לאן אפשר לכופף. השותף הקואליציוני לא מכזיב: הוא מתכופף בקלות, נופל לפחים, נכנס למלכודות, עולה על עצים. בסוף לא תהיה לו ברירה והוא יצטרך להחליט: להגיע אם נתניהו להסכמה סביב התקציב, או להישאר בלי מע"מ אפס ובלי תפקיד. כך או כך, בקרב בוחריו לפיד יצא מפסיד.

בקרב כיפוף הידיים הזה לפיד התחיל. הוא איים בפירוק הקואליציה, בבחירות, חשב שיצליח להחזיק את נתניהו והממשלה בביצים, אבל אולטימטום בפוליטיקה זה כמו בומרנג. הכל התהפך עליו חזרה. להגנתו אפשר לומר שלפיד טירון פוליטי ומותר לו לטעות, אלא שבסרט הזה הוא כבר היה בעצמו. רק לפני כמה חודשים הצהיר לפיד שיו"ר ועדת החוץ והביטחון הבא יהיה עופר שלח. הוא השמיע איומים, והציב אולטימטום. איך זה נגמר בסוף כולם יודעים. לא רק ששלח לא יו"ר חו"ב, הוא גם יושב במפלגה ממורמר.

אם להשליך מההתנהלות הזו של לפיד על מה שצפוי בקרב על מע"מ אפס והתקציב, אפשר להמר שתקציב הביטחון יגדל, נתניהו יצא המבוגר האחראי שלא הגדיל את הגירעון וגם כמי שניסה למנוע את הקדמת הבחירות בגופו. ואם יהיו בחירות- נתניהו יוכל לומר שנגרר. מדובר בספין מבריק מבית היוצר של נתניהו. דיבורים על בחירות טובים לו, ולכן הוא הוא גורר את לפיד לטפס על עוד סולמות ולהשמיע הצהרות בחירות מדי יום.

לא, ראש הממשלה לא רוצה בחירות, הוא רוצה דיבורים על בחירות. הוא רוצה להקדים את הפריימריז בליכוד ולפתור את הבעיות הפנימיות, ואת זה אפשר לעשות רק אם יצליח לשכנע שיש סיכוי להקדמתן. וכרגע האפשרות הזו קיימת באמת. האיומים של לפיד עלולים לקרום עור וגידים ולדרדר את ישראל לבחירות. זו הדינמיקה הישראלית המופלאה: הקרב על אפס ועל שום דבר עוד עלול להוביל אל הקלפי.

ההצלה היחידה של לפיד יכולה לבוא מכיוון האח החדש שלו, אביגדור ליברמן. רק הוא יכול לעשות סטופ לפארסה הזו. אם ליברמן יטיל בקולו וטו על צירוף החרדים לקואליציה במקומו של לפיד, נתניהו, שמונע מפחדים, אולי יפסיק את מסע ההתעללות בשר האוצר ויגיע להסכמות על מע"מ אפס. השאלה אם לפיד, שידע לכרות ברית כניסה לממשלה עם בנט, ידע לכרות ברית יציאה עם ליברמן.