פס"ד: מחצית מהכסף בעו"ש של הגבר לפני הנישואים - לגרושה

פסק הדין נוגד את חוק יחסי ממון, הקובע כי כל צד ישמור על רכושו מלפני הנישואים ■ ביהמ"ש: "לא קיימת אינדיקציה כי הצדדים ערכו אבחנה בין כספים שמקורם לפני ההחלטה להינשא לבין כספים שהצטברו לאחר מכן" ■ חשבון בנק משותף – יתרונות וחסרונות

גירושין גירושים פרידה / צלם: פוטוס טו גו
גירושין גירושים פרידה / צלם: פוטוס טו גו

פסק דין חריג ניתן לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב, הנוגד את חוק יחסי ממון.

על-פי פסק הדין, שניתן על-ידי סגן הנשיאה השופט נפתלי שילה, גבר שהיה לו לפני הנישואים חשבון בנק על שמו ונשאר על שמו גם במהלך הנישואים, יחולק שווה בשווה עם אשתו בעת הגירושים.

יצוין כי חלוקה כזו הייתה נהוגה עד כה רק בדירות מגורים, אולם הפעם השופט פסק כי גם חשבון עו"ש של אחד מבני הזוג מלפני הנישואים נתון לחלוקה שווה, כיוון שבמקרה הנדון האישה הצליחה להוכיח שהוטמעו בו גם כספים שלה, במהלך הנישואים.

מדובר בבני זוג שעברו להתגורר יחד בדירה משותפת בשנת 2004, כאשר השיתוף הכלכלי ביניהם החל ביוני 2005, מועד בו החליטו להתחתן. החתונה עצמה התקיימה במארס 2006.

המחלוקת בין בני הזוג עמדה בשאלה האם כספי חיסכון שצבר הגבר בחשבון לפני הנישואים, ושהצטברו עד הנישואים, הם רכוש משותף או רכוש חיצוני ונפרד השייך לגבר בלבד.

הגבר טען כי על-פי חוק יחסי ממון יש לראות בכל הכספים שנצברו בחשבון זה עד לנישואים כרכוש נפרד.

האישה, שיוצגה בידי עו"ד רות דיין-וולפנר, טענה כי לא חלה כל הפרדת רכוש בין הצדדים, וכי הם איחדו את משאביהם לקופה אחת משותפת, לרבות רכוש וכספים שכל צד צבר לפני תחילת החיים המשותפים.

לאחר ניהול הוכחות פסק בית המשפט כי האישה הצליחה להוכיח שהייתה הטמעת כספים מצידה בחשבון של הגבר, ועל כן החשבון הכספי בין מאות אלפי השקלים יחולק שווה בשווה.

בית המשפט ציין כי במקרה האמור מדובר בנכס משמעותי יחידי של שני הצדדים, שזה להם נישואים ראשונים ונולדו להם שני ילדים. "הצדדים לא רכשו דירה, והכספים שחסכו הם הנכס המרכזי. החשבון נפתח כאשר כבר היה שיתוף, ולא קיימת כל אינדיקציה כי הצדדים ערכו אבחנה כלשהי בין כספים שמקורם לפני ההחלטה להינשא לבין כספים שהצטברו לאחר מכן", קבע בית המשפט.