תושבי גבעת עמל פונו בכוח לטובת הפרויקט של תשובה

(עדכון) - המשטרה פינתה שלוש משפחות ששהו על קרקע בבעלות אלעד מגורים של יצחק תשובה בתל אביב שתי משפחות הגיעו להסכמות על פינוי מרצון

גבעת עמל ב' פינוי תושבים / צילום: וואלה חדשות
גבעת עמל ב' פינוי תושבים / צילום: וואלה חדשות

המשטרה פינתה היום (ד') בכוח שלוש משפחות שהתגוררו בשכונת גבעת עמל בצפון תל אביב, על קרקע בבעלות חברת אלעד מגורים שבשליטת יצחק תשובה. מהחברה נמסר כי למרות שהמשפחות לא הגיעו להסכמות עם החברה, היא תפצה אותם בסכום כספי מסוים.

בניגוד לשלוש המשפחות - חליף, אשראם וחמיאס - במשך הלילה והבוקר הגיעו שתי משפחות אחרות להסכמות עם אלעד מגורים לפינוי מרצון. משפחת כבירי, שבה 8 תת-משפחות, קיבלה פיצוי של 1.75 מיליון שקל לכל משפחה ובסך הכול על פי הערכות 14 מיליון שקל. משפחת בן דוד, הכוללת שתי תת-משפחות, קיבלה אף היא פיצוי של 1.75 מיליון שקל למשפחה ועל פי הערכות בסך הכול 3.5 מיליון שקל.

נציין כי כנגד כל חמש המשפחות - כבירי, בן דוד, חליף, אשראם וחמיאס - קיים פסק דין מ-1995 שפסקה השופטת מיכל רובינשטיין, אז שופטת בבית משפט השלום בתל אביב, הקובע כי עליהן לפנות את הקרקע שבה הן שוהות בניגוד לדין, ואף לשלם דמי שימוש לבעלי הקרקע, זאת כאשר הן אינן זכאיות לקבל פיצוי מאחר ואינן עונות על הקריטריונים שנקבעו לפיצוי. פסק הדין קיבל תוקף גם בבית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון, וקבע כי זכאים לפיצוי יהיו רק תושבים ששהו במקום עד 1961.

בחודשים האחרונים הושלם הפינוי של כל 14 המשפחות שנגדן חלה הפסיקה, כאשר במקום שוהות עוד כ-20 משפחות, שנגדן עומדים ותלויים הליכים משפטיים. נגד משפחות אלה בית המשפט עדיין לא פסק, אך באלעד מגורים מעריכים כי בית המשפט יאמץ גם כלפי משפחות אלה את הקריטריונים שנקבעו על ידי בית המשפט ב-1995.

באלעד מגורים הסבירו כי למרות פסקי הדין החלוטים, בחברה העדיפו לפנות את המשפחות בהסכמה תוך מתן פיצוי, כאשר שלוש המשפחות שפונו בניגוד להסכמתן יקבלו בכל זאת פיצוי, אך נמוך מזה שקיבלו המשפחות שפונו בהסכמה. עוד מסרו: "רק לאחרונה קבעה המדינה קריטריונים לפיצוי תושבי שכונת כפר שלם בתל אביב. הסכומים שפסקה המדינה, שנעים סביב עשרות ומקסימום מאות אלפי שקלים, נמוכים בהרבה מאלה ששילם יצחק תשובה למפונים בגבעת עמל".

תושביה הוותיקים של גבעת עמל שוכנו בה בראשונה בסוף שנות ה-40 על ידי המדינה, שהייתה גם בעלת הקרקע, תוך הבטחה כי יקבלו דיור חלופי. ב-1961 מכרה המדינה את הקרקע לחברת ב.פ דיור, כאשר ההסכם כלל סעיף שלפיו על החברה היזמית לדאוג לדיור חלופי לתושבים המתגוררים במקום. במשך השנים, ב.פ דיור לא פינתה את התושבים, וב-1987 מכרה את הקרקע ליצחק תשובה. כיום מבקש תשובה לממש את זכויות הבנייה החלות על הקרקע להקמת מיזם מגורים, כאשר מרבית התושבים הם בני הדור השני והשלישי לדור הזכאים שהתגורר במקום לפני 1961. בראיון עם מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן שקיים "גלובס" בעת האחרונה, בעניין ההסכם מול הקיבוצים, הודה ליברמן: "המדינה כשלה בניהול הקרקע בגבעת עמל, וכיום ללא ספק הייתה מתנהלת אחרת".