רמ"י ומש' השיכון מתחייבים לשווק 81 אלף דירות בשנתיים

על פי הנתונים, סך כל שיווקי הקרקע במסגרת מכרזים אמור לעמוד ב-2014-2015 על 81,171 יחידות דיור בכל הארץ

לאחר חודשים ארוכים של עבודה מאומצת עלה אתר השיווקים החדש של רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. מדובר באתר המתיימר לתת מפה מפורטת של מתחמי השיווק העתידיים עם מידע נוסף על כל מתחם ותב"ע. אל האתר ניתן להיכנס מאתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל.

על פי האתר, שעלה רק היום לאוויר, ניתן כבר לראות את מפת השיווקים אליה מתחייבים רמ"י ומשרד השיכון בשנים 2014-2015. על פי הנתונים, סך כל שיווקי הקרקע במסגרת מכרזים אמור לעמוד בשנתיים הללו על 81,171 יחידות דיור בכל הארץ. על פי חלוקה לאזורים מדובר ב-18,845 יחידות דיור במחוז חיפה (בו צפוי השיווק הנרחב ביותר), 17,514 יח"ד באזור המרכז, 16,585 יח"ד במחוז ירושלים, 13,079 יח"ד במחוז הדרום ו-3,582 יח"ד במחוז תל אביב. כאמור, מדובר בשיווקים לשנים 2014-2015 כאשר חלקם כבר יצאו לדרך. נציין שנתונים אלו מתייחסים רק לשיווק קרקע במכרז, ובנוסף עתידה רמ"י לשווק גם כמות נוספת של כ-15 אלף יח"ד בפטור ממכרז.

במסגרת האתר החדש ניתן למצוא פירוט לגבי כל יישוב בו יצא או ייצא מכרז בתקופה האמורה, הכולל את ייעוד הקרקע, מספר יחידות דיור, מצב התוכנית, מספר התב"ע ושם הפרויקט. חידוש משמעותי מאוד באתר זה הוא שניתן גם להיכנס בקלות לכל אחת מהתב"עות.

במשרד השיכון ורמ"י מבטיחים לעדכן את הנתונים מידי רבעון. "העבודה לשיווק קרקעות בשנתיים הקרובות המוצגת באתר מבוססת על פתרון חסמים של גורמים שונים (בעיקר בתחום התכנון הסטאטוטורי ותשתיות העל) לפי לוחות זמנים אשר נקבעו על ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים ורשות מקרקעי ישראל", כך נכתב בדברי ההסבר באתר החדש, "יתכנו שינויים בלוחות הזמנים בחלק מהפרויקטים בין אם כתוצאת ביצוע מוקדם של תוכניות אשר הוערכו לשלב מאוחר יותר או בין אם במקרי עיכוב בביצוע תוכניות אחרות. בשל עובדה זו לוחות הזמנים של התוכניות השונות יעודכנו באתר מידי רבעון (אנו מעריכים שינויים ב- 30% מהפרויקטים) פרטי המידע המוצג באתר זה רלוונטי לאדמות המשווקות על ידי רשות מקרקעי ישראל ואינן כוללות את השיווקים והבינוי בקרקע פרטית".

באתר מופיעה גם רשימת השיווקים שיצאו לפועל עד עכשיו, ב-2014, שעומדים על 20,336 יח"ד בכל האזורים יחד. המשמעות היא שכמות יח"ד הדיור אותה עתידה המדינה לשווק בארבעת החודשים שנותרו ל-2014 כמו גם ב-2015 עומד על לא פחות מ-60,835 יח"ד. מדובר בכמות לא מבוטלת שכעת, עם פרסום הנתונים באתר, יצטרכו במשרד השיכון וברמ"י לעמוד בו. נזכיר במקביל שעל פי תוכנית מחיר מטרה, התוכנית שקידם משרד השיכון לדירות מוזלות, ועתידה לצאת לדרך עם אישורו של חוק מע"מ בשיעור אפס (באם יעבור) התחייב משרד השיכון להוציא מכרזים בהיקף של כ-12 אלף יחידות דיור בשנה. נכון להיום לא קיימת הפרדה באתר לגבי מכרזים רגילים או מכרזי מחיר מטרה.

עוד נקודה שחשוב לציין היא שהאתר כולו אומנם מפורט ברמת התב"עות ויחידות הדיור שעתידות לצאת לשיווק, אך לא כולל את פירוט המכרזים שנסגרו בפועל וכמה מהם נסגרו על ידי הכרזת זוכים וכמה מהם נדחו או בוטלו.

לינק לאתר : http://www.mmi.gov.il/shivukweb/pages/index.html