אימפריה של איש אחד: סוכן הכדורגל החזק ביותר בעולם

בצעירותו היה ז'ורז'ה מנדש מוכר בשוק פשפשים, אספן מדבקות, ומנהל חנות וידאו ■ בקיץ 2014 הוא תיווך בעסקאות העברות של למעלה מ-250 מיליון אירו

סוכן השחקנים ז'ורז'ה מנדש עם כריסטיאנו רונאלדו / צלם: רויטרס

במהלכו של ערב חורפי במועדון הלילה שלו בעיירת החוף הפורטוגלית קמינייה, לפני כמעט 20 שנה - ז'ורז'ה מנדש הפך לסוכן כדורגל. באמצעות שימוש בנכסים היחידים שלו - קסם אישי וקריירה חצי מקצוענית כשחקן - הוא הצליח להתיידד עם השוער המקומי נונו אספיריטו סנטו. בדיעבד, המפגש ביניהם היה הרה גורל: מנדש הפך לנציגו של נונו, והעביר אותו לדפורטיבו לה קורוניה - מועדון ידוע מהליגה הספרדית.

"ז'ורז'ה לא הסכים לקחת ממני אפילו סנט אחד, למרות שסיכמנו כי הוא יקבל בונוס", אמר נונו. "הוא קרע את הצ'ק מול העיניים שלי, ואמר שלעולם לא יפדה אותו". לאחר מכן החלו כדורגלנים נוספים מפורטוגל וספרד לבקר במועדון הלילה של מנדש, שהחל לנהל עבורם משאים ומתנים מול מועדונים.

למרות שהוא לא מוכר למרבית אוהדי הכדורגל, מעמדו של מנדש צמח עד לכדי הפיכתו לסוכן השחקנים העוצמתי ביותר שכנראה ידע המשחק. באחר צהריים מוצלח אחד, הוא מסוגל להרוויח מיליונים. אחת מהתמונות הכי מגדירות של שוק ההעברות של קיץ 2014 הגיעה מהאצטדיון של מונאקו: מנדש, בחליפה הכהה הקבועה שלו, פלוס משקפי שמש, יושב ביציע ביחד עם רדאמל פלקאו, ומשתמש באחד מתוך אינספור הטלפונים הסלולריים שלו על מנת לתפור את השאלתו של החלוץ הקולומביאני למנצ'סטר יונייטד. בנוסף, מנדש תיווך בשתיים מתוך שלוש העסקאות הכי יקרות של חלון ההעברות הזה (שהן גם שתיים מתוך חמש העסקאות הכי יקרות בכל הזמנים): אנחל די מאריה שנמכר מריאל מדריד ליונייטד (תמורת 75 מיליון אירו), וחאמס רודריגז שעזב את מונאקו לטובת ריאל (עבור 80 מיליון אירו).

בסך הכל היה מעורב הקיץ מנדש בהעברות שנסקו לשווי מצטבר של למעלה מרבע מיליארד אירו. שווי השוק של הלקוחות שלו עולה על חצי מיליארד אירו. סיפור עלייתו לגדולה חושף את כוחם של הסוכנים בשוק ההעברות: שוק מבוסס קשרים אישיים, שוק לא ממש יעיל - אך עם זאת סופר-יוקרתי. מנדש מייצג גם שחקנים וגם מאמנים, ועובד בעיקר מול שורה מצומצמת של מועדוני עילית - כך שניתן להגיד שהטלפונים הסלולריים שלו הם אלו שבעצם מכתיבים את מקומות העבודה אליהם יתקבלו השכירים הבכירים ביותר בענף. יש לו כוח אדיר בידיים.

ז'ורז'ה מנדש - לקוחות בולטים
 ז'ורז'ה מנדש - לקוחות בולטים

***

מנדש, 48, גדל סמוך לאיזור התעשייה של ליסבון. אביו עבד במפעל גז ונפט, אמו הייתה שוזרת כובעי קש וסלים, אותם היה מנסה לאחר מכן למכור על חוף הים. מנדש גם הוכיח את עצמו כרוכל מצטיין בשוק הפשפשים המקומי. האהבה למשחק הייתה שם תמיד: חברים מאותה תקופה זוכרים את אלבומי מדבקות הכדורגל שלו, שהיו תמיד מלאים בצורה מרשימה ומסודרת.

בגיל 20 הוא עבר להתגורר בצפונה של פורטוגל, והרוויח יותר כסף מחנות להשכרת קלטות וידאו שפתח, מאשר מהכדורגל. "לא הייתי שחקן מצוין", הוא הודה. בגיל 30, לאחר שכבר היה לו מועדון לילה משלו - הוא פרש ממשחק.

בעונת 2003/04, הקריירה שלו החלה להמריא לשחקים, הרבה בזכות הימצאותו במקום הנכון ובזמן הנכון. במשך תקופה ארוכה הוא חיזר אחרי טאלנטים צעירים, וב-2003 אחד מהם, כריסטיאנו רונאלדו, עורר עניין אצל מנצ'סטר יונייטד. הם טסו יחד לפגוש את מנג'ר הקבוצה דאז, סר אלכס פרגוסון. רונאלדו, שעדיין לא דיבר אנגלית באותה עת, נזכר: "מנדש הסביר לי שפרגוסון רוצה שאשאר במנצ'סטר. הייתי לחוץ ועצבני". כמו לא מעט שחקנים, רונאלדו החל אט-אט להסתכל על הסוכן שלו כמו על בן משפחה. כולם רוצים "לגנוב" נתח מכדורגלנים מצליחים, כספי או נפשי - וסוכן, למרות שגם הוא בעצם רודף אחרי קופון - משמש כסוג של שומר סף. "אני סומך עליו באופן מוחלט", אומר רונאלדו. "הייתי שמח להפקיד אצלו את כל מה שיש לי". ולרונאלדו יש.

מעט מאוד סוכנים מתחום הכדורגל יכולים להתהדר במעטפת תומכת כמו זאת שפיתח מנדש. מעזרה בהשקעות כלכליות מורכבות ועד טיפולים רפואיים - הוא והצוות שהוא מעסיק בסוכנות שלו, "גשטיפיוט" (Gestifute), מנהלים את חיי הקליינטים שלהם לאורך ולרוחב. אלכס פרגוסון אמר: "בלי ספק, זה הסוכן הכי טוב שעשיתי איתו עסקים. הוא היה אחראי; הוא דאג לשחקנים שלו בהיקף בלתי מתקבל על הדעת; והוא היה מאוד הגון עם המועדונים מולם עבד".

***

מנדש, כאמור, לא מייצג רק שחקנים: בשנת 2004 הוא פיתה את ז'וזה מוריניו, אז מאמנה המבטיח של פורטו - לעזוב את הסוכן שלו. מנדש סייע ל"מיוחד" להצטרף לצ'לסי. כיום מנדש נחשב לסוכן המכניס ביותר בעולם. רונאלדו שלו הוא שחקן המכניס ביותר; מוריניו הוא המאמן השני הכי מכניס בעולם (אחרי פפ גווארדיולה, מנג'ר באיירן מינכן). מדובר על רשת עוצמתית: מוריניו, שחזר לפני שנה לעוד קדנציה בצ'לסי, מחתים לעיתים קרובות שחקנים השייכים לאותה "אורווה" של הסוכן שלו. האחרון מביניהם הוא דייגו קוסטה, אותו קנתה הקיץ צ'לסי מאתלטיקו מדריד. והלקוח הראשון של מנדש, נונו? הוא קיבל הקיץ את משרת האימון בוולנסיה הספרדית, וזמן קצר לאחר מכן שחקנים של "גשטיפיוט" החלו להצטרף לקבוצה.

מועדונים נוטים לעיתים קרובות להאשים סוכנים בניצול שחקנים ועשיית מניפולציות על גבם, אבל מאחורי הקלעים, רבים פונים למנדש ומעוניינים לעבוד איתו. טור-כריסטיאן קארלסן, המנהל הספורטיבי לשעבר של מונאקו, אומר: "הוא כריזמטי, החברה שלו נעימה והוא יכול להתחבר לאנשים מכל סוג". חוץ מזה, הוא גם "ג'נטלמן שמתלבש היטב" - סגולה חשובה ביותר בעולם בו חליפות מהודרות ומראה מצודד בהחלט קובעים. אבל הדבר הכי קריטי: מנדש שולט על הסחורה הכי חיונית של המשחק - כישרון. אף מנהל, באף מועדון - לא יכול להתחרות עם רשת הקשרים שלו.

מנדש עובד ללא הפסקה, ובדרך כלל נוסע ברחבי אירופה ביחד עם אשתו סנדרה, שעובדת בעצמה ב"גשטיפיוט". יש להם שלושה ילדים משותפים, בנוסף לשתי בנות מנישואים קודמים. מנדש טוען שהוא יכול לבלות 20 שעות ביממה בשיחות טלפון. "אני חושב שיש לו ארבעה טלפונים סלולריים - זו לפחות הכמות שהוא מניח על השולחן", אומר רוברטו בראנקו מרטינס מהתאחדות סוכני הכדורגל האירופית.

השפעתו של מנדש על הליגה הפורטוגלית היא כבדה במיוחד. הוא משתמש במדינה כנקודת כניסה לאירופה עבור שחקנים דרום אמריקאים: פלקאו, חאמס, די מאריה ודייגו קוסטה עשו כולם את המסלול הזה. בנפיקה ופורטו יכולות להעניק למנדש לא מעט קרדיט על היותן קבוצות צמרת מצליחות, גם ברמה האירופית.

בשנים האחרונות פרסומים שונים קישרו את מנדש לפרקטיקה מורכבת אפילו יותר מסתם ייצוג פורמלי של שחקנים - וטענו כי חברות שבבעלותו שולטות על אחוזים ממכירתם העתידית. בפורטוגל ובדרום אמריקה הפרקטיקה הזאת של "בעלות" צד ג' על שחקנים מקובלת ונפוצה, אבל במדינות אחרות היא אסורה (ביניהן אנגליה), ובפיפ"א מנסים בשנה האחרונה להעביר תקנות שמטרתן להילחם בתופעה. לא בטוח שזה מדיר שינה מעיניו של מנדש.

***

לעיתים ה"מזימות" של מנדש לא מבשילות. בקיץ הנוכחי הוא ניסה, ביחד עם רונאלדו, לייצר לובי להבאת פלקאו לריאל מדריד. הקולומביאני אפילו צייץ בשלב מסוים בחשבון הטוויטר שלו "קדימה מדריד", מחווה לקריאה המפורסמת של אוהדי ריאל. אך פלורנטינו פרס, הנשיא של אלופת אירופה - סירב להחתים את החלוץ ואף אמר ש"מנדש לא יכול לנהל את ריאל".

זה לא באמת משנה: ההתרחבות הכלכלית של הכדורגל ממשיכה להעשיר גם את מנדש. בקיץ הנוכחי הוציאו המועדונים בחמש הליגות הבכירות באירופה (אנגליה, גרמניה, ספרד, איטליה וצרפת) למעלה מ-2.2 מיליארד אירו על העברות שחקנים. המיוצגים שלו מרוויחים יותר ויותר מהסכמי חסות שונים שהוא סוגר בשבילם. מייק פורד, לשעבר דירקטור בצ'לסי וכיום בעלי חברת הייעוץ הניו יורקית "אינג'ניו מנג'מנט", אומר: "מה שז'ורז'ה מנדש בעצם עשה זה חיבור בין עולם הכדורגל צר האופקים, לבין העולם המסחרי-פרסומי. הוא החדיר מקצוענות לתחום ניהול הכישרונות".

בפרפרזה על אחד הביטויים של הכלכלן אדם סמית - אפשר להגדיר את ז'ורז'ה מנדש כ"יד הנעלמה" של שוק ההעברות האירופי.