סטס מיסז'ניקוב הוא השר לשעבר החשוד בהטיית מכרזים

שר התיירות לשעבר חשוד בהטיית מכרזים בתמורה לשוחד ■ יחד עם מיסז'ניקוב עוכבו לחקירה גם מפיקת האירועים יולי רוט וסמנכ"ל ערוץ האופנה עוזי גרטי

‎‎הותר לפרסום: השר לשעבר שנחקר בחשד לקבלת שוחד ולהטיית מכרזים הוא שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, ממפלגת "ישראל ביתנו".

שלשום (ג') עוכב מיסז'ניקוב לחקירה על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של משטרת ישראל. עוד הותר לפרסום כי יחד עם מיסז'ניקוב עוכבו לחקירה גם מפיקת האירועים יולי רוט, המקורבת למיסז'ניקוב, וסמנכ"ל ערוץ האופנה הישראלי, עוזי גרטי.

שלשום חשפה המשטרה כי היא חוקרת חשד למעשי שחיתות חמורים של שר שכיהן בממשלה הקודמת - מיסז'ניקוב - בעת ששימש כשר. המשטרה זימנה את מיסז'ניקוב, וכאמור הוא נחקר באזהרה במשך שעות ארוכות על-ידי חוקרי יאח"ה.

החשד המרכזי נגד מיסז'ניקוב הוא הטיית מכרזים בשווי של מיליוני שקלים בתמורה לשוחד. לפי החשד, מיסז'ניקוב פעל לקידום מקורבים במכרזים שונים, שעליהם היה אחראי המשרד שהוא עמד בראשו.

‏יצוין כי בדוח שפרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, באוקטובר 2013 הוא מתח ביקורת נוקבת על התנהלות משרד התיירות, בראשות מיסז'ניקוב. בין היתר נמצאו בביקורת "ליקויים קשים בהתנהלות המשרד בדבר העברת מימון לגורמים חוץ-ממשלתיים".

המבקר קבע כי "המשרד חרג מתקנות חובת המכרזים ופעל בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה ולהוראות החשב-הכללי".

‏עוד קבע מבקר המדינה כי המשרד מימן באופן לא תקין פסטיבל קולנוע של סטודנטים, שאותו הפיקה יולי רוט והתקיים באילת - בשנת 2010 - בעלות כוללת של כמיליון שקל (נושא שעמד במרכז תחקיר של רביב דרוקר בערוץ 10).

לפי דוח המבקר, "לנוכח כלל הנסיבות הקשורות להשתתפות המשרד במימון פסטיבל הסטודנטים, עולים ספקות בכל הקשור להתנהלותו התקינה של השר".

‏בספטמבר 2012 פרסם ערוץ 2 תחקיר נוסף שהביא פרטים על התנהלותו הבעייתית לכאורה של מיסז'ניקוב ועל כשלי אבטחה שנגזרו ממנה.

לפי התחקיר של עמית סגל, מיסז'ניקוב נהג להשתכר במהלך כהונתו, לעתים עד אובדן חושים, ונהג לבלות, בעת שכיהן כחבר ממשלה, במועדונים, בהם מועדוני חשפנות, וכן לצאת לבדו בשעות לילה מאוחרות, תוך שהוא מרחיק ממנו את המאבטחים המחויבים לשמור על ביטחונו.‏

התחקיר התבסס על עדויות של 5 אנשי אבטחה של שרי הממשלה. לפי הפרסום, כמה וכמה גורמי אבטחה סיפרו על לילות של שכרות ובילוי פרוע במועדונים, "שבסיומם", כפי שאמר גורם אבטחה, "השר לא תמיד ידע איפה הוא נמצא".

‏אחד מהמאבטחים ציין אז על התנהלותו של מיסז'ניקוב, כי "אם זה היה נגמר ב'דרינק', זה עוד היה טוב". לדבריו, בעשרות מקרים היה השר לשעבר חוזר שיכור, מתנדנד, כשנודף ממנו ריח של אלכוהול.

לדברי המאבטח, "היו גם תקופות של 3 לילות בשבוע. השר איבד את שיווי-המשקל לא פעם, היו מאבטחים שנאלצו לתמוך בו, והיו גם כאלה שסירבו; מצידם שייפול. לדעתי, אסור שאיש ציבור יתנהג ככה - לחזור הביתה מתנדנד ב-4 בבוקר".‏