באמת הצילו

את "הצילו אני לא יודע לבשל" אפשר לסכם ב-3 מילים: לא ראוי למאכל

זה שעולה וזה שיורד

"הפרלמנט" ו"תוכנית קיציס" - תוכניות אחרונות לעונה, יום חמישי מ-21:00, ערוץ 2 קשת

אייל קיציס יצא לדרך חדשה: לא עוד "הרכז" המוכשר של חבורת "ארץ נהדרת" (מן הסתם עוד ישוב לתפקיד בעונה הבאה), אלא מגיש טוק-שואו "חצי מצחיק" בהגדרתו.

אם לא להביא בחשבון קריירה קצרה כמגיש תוכנית טכנולוגיה, אי-שם לפני קרוב ל-20 שנה, הייתה זו אפיזודה חדשה עבור קיציס: עבודה ללא טאלנט(ים) צמוד(ים).

במבחן התוצאה הוא עמד בקושי, וגם זה אחרי הנחה כי התוכניות הראשונות לעונה שצולמו במקביל ל"צוק איתן" שינו את אופי התוכניות הראשונות.

אז פוטנציאל יש, אבל התוצר הסופי עדיין אינו טוב מספיק: "תוכנית קיציס" לא מספיק טובה או מצחיקה כדי לרתק, אבל גם לא נמוכה או משעממת כדי להוריד עליה את הפלאג.

מי שכן הצליחה להפוך סימן שאלה לסימן קריאה היא "הפרלמנט". מה שהחל כאוסף מערכונים מוצלחים מאוד, הפך בעונה שתסתיים הערב לאמירה מרירה, בוטה ועדיין - מצחיקה עד דמעות.

למרות הבדלי הז'אנר, קו ישיר מתוח בין "הפרלמנט" ל"הבורגנים" מלפני 12-13 שנה. הם מתארים מעמד ביניים מגעיל, עייף, שבע, חולם על "להביא את המכה", אבל בינתיים מחטיף מכות לזולתו. גדול במילים וקטן במעשים.

זהו צחוק שנגמר בשתיקה מביכה כשמתברר שהבדיחה היא לא על שאולי, אירינה, הקטור, אבי וקרקו - אלא עלינו. בכך הפכה "הפרלמנט" מאוסף מערכונים לתוכנית הסאטירה הכי מצחיקה ונוקבת בטלוויזיה.

כמו תפוח ברוח

"ג'ובס", יום שישי 21:30, ערוץ yes1

אפילו במונחי היי-טק, היו לסרט הזה חיי מדף קצרים: רק שנה מלאו להקרנה המסחרית הראשונה שלו (אוגוסט 2013), וכבר הוא משודר בערוצי הסרטים. לא בכדי: הביקורות שפכו אש וגופרית על ראשו של "ג'ובס" - הסרט ועל הכוכב הראשי שלו, אשטון קוצ'ר.

השאלה היחידה היא אם היה זה בגלל הסרט או בגלל סטיב ג'ובס שהעולם הכיר (או חושב שהכיר).

לי לפחות אין לכך תשובה גם אחרי הצפייה בסרט, למעט הרהור אחד: יכול להיות שבעולם החדש שג'ובס היה מגדולי אדריכליו, אנחנו כבר לא זקוקים לשחקנים שיתווכו עבורנו את החוויה שהכרנו: הביוגרפיה של ג'ובס הרי תמיד הייתה שם בגילום סטיב ג'ובס המקורי - אז מה לי מהחיקוי של קוצ'ר כשגופתו של המקור עדיין לא התקררה?

מצד שני, לפי ההיגיון הזה, גם "הרשת החברתית" (על תחילת דרכו של מארק צוקרברג ופייסבוק) המוצלח היה אמור להיות קצת משעמם - ובכל זאת הוא הצליח לרתק.

מה שלא יהיה, בניגוד לאולם הקולנוע שמחייב את הצופים לחרוץ משפט, הספה בבית, כשארוחת שישי עוד מתעכלת לה בכבדות, היא סלחנית בהרבה.

* ציון: 7

באמת הצילו

"הצילו אני לא יודע לבשל", יום שבת 21:00, ערוץ 2 קשת

נתחיל בדבר הטוב היחיד שאפשר לומר על התוכנית הזאת: פרק ההשקה שלה זכה לאחוזי צפייה נאים של מעל 30%.

בדרך-כלל אני לא נוטה לזלזל בטעם הקהל, גם כשהוא מנוגד לטעמי, אבל הפעם יש לי חשש שמא חשיפה מוגברת לשמש או הדאגה לגורל הפסקת האש בדרום טמטמה אותנו, הצופים, עד כדי לא ידע.

התוכנית הזאת נוראית, באמת. מפורסמים שאינם באמת מפורסמים (אתם יודעים - זה לא שנינט, בר רפאלי, יוסי בניון ושלמה ארצי באו להכין חביתה באולפן - וגם אז יש לי את החשש שזה היה משעמם), אמורים ללמוד לבשל.

עם כל הכבוד למי שהיו "מלכת הילדים" או מלכת היופי בשלהי שנות ה-90, לזמר שאומרים לי שהוא בדרך למעלה (עליי להודות בהכנעה שלא שמעתי עליו, אבל זה כנראה אני) או לפרופסור המוזר שצועק בתוכניות הבוקר (אני אוהב את התוכן, אבל סולד מהסגנון) - על מה גאוותכם גבירותיי ורבותי? על זה שככל הנראה גדלתם בסביבה כה לא בריאה עד שלא למדתם לבשל אפילו, נניח, פסטה?

אפילו יעל בר-זוהר, שתמיד חשבתי שיש בה יותר ממה שהתקשורת מפרגנת לה, מתגאה בזה שהיא לא יודעת להכין ביצה קשה, עד שמתחשק לך לטלטל אותה ולצעוק: "הלו, ביצה קשה? רבאק, את אמא לילדים!". אז או שבעלך (הוא זה ש"הסגיר" את הסוד) סתם קשקש - או שאת, גברתי, באמת מוגבלת.

ב-3 מילים: לא ראוי למאכל.

* ציון: 5