אחרי החגים: מבצע גביית אגרה ענק ברשות השידור

גלובס tv הכנ"ר דוד האן, האחראי על פירוק רשות השידור, מתריע כי בדצמבר יחסרו לרשות 33 מיליון שקל ■ על רקע הרפורמה ברשות, הציבור פסק כמעט לחלוטין לשלם את אגרת הטלוויזיה, והחובות בגין האגרה עומדים על 875 מיליון שקל

דוד האן / צילום: איל יצהר
דוד האן / צילום: איל יצהר

בחודש דצמבר יחסרו לרשות השידור 33 מיליון שקל בתזרים המזומנים - כך מתריע הכנ"ר, פרופ' דוד האן, בדוח שהוגש ביום רביעי לבית המשפט המחוזי בירושלים. לדבריו, בכוונתו להעמיק בגביית חובות אגרת הטלוויזיה, שעומדים על 875 מיליון שקל.

"חובות האגרה נחוצים בדחיפות לצורך מימון עלויות הניהול השוטף והפירוק של הרשות", כתב האן.

אחרי חגי תשרי יחל מבצע גבייה שיאפשר לחייבים לשלם את החוב בפריסה, תוך הפחתה של החיובים הקשורים בכך, כמו קנסות והוצאות. אחרת, מתריע האן, לא תהיה אפשרות להמשך לקיים את רשות השידור.

הצעת תקציב מפוטרת לאוצר

לדברי האן, הוא החל להעביר לרשות האכיפה והגבייה את הטיפול בכל חובות האגרה של רשות השידור שלא ייגבו במסגרת פעולות שיבוצעו על-ידי רשות השידור, למעט חובות שכבר הועברו לטיפול משרדי עורכי הדין החיצוניים.

"בשל ההאטה שחלה מחד בגביית תשלומי אגרת הטלוויזיה מהחייבים, ומאידך הגידול בהוצאות השוטפות, רשות השידור עשויה להימצא במצב של גירעון תקציבי בהיקף של עשרות מילוני שקלים", כתב האן, שלדבריו הכין הצעת תקציב מפורטת שאותה העביר לאוצר.

עיקר המצוקה התזרימית, כאמור, נובעת מהעובדה שהציבור פסק כמעט לחלוטין לשלם את אגרת הטלוויזיה, באופן המנוגד לחוק. זאת, לאור העובדה שעל-פי הרפורמה שמוביל השר גלעד ארדן, אחרי שתיושם הרפורמה ברשות השידור בשנה הבאה, תופסק גביית אגרת רשות השידור.

"סכום זה", נכתב בדוח, "אינו מביא בחשבון עלויות חריגות או חד-פעמיות, כמו כסף שיידרש לרשות לצורך מימון עלויות פרישה של עובדים... הרשות מתנהלת כבר תקופה במצב של גירעון תזרימי שוטף שמכוסה מעודפי תקציב, ואם לא יהיה גידול משמעותי בהכנסותיה מגביית אגרה או ממקורות אחרים, תידרש הרשות להזרמת כספים למימון ההוצאות השוטפות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים כבר בתחילת חודש דצמבר".

האן מציין כיצד בכוונתו לפעול "להשלמת החסר". לדבריו, הוא מתכנן להאיץ את הגבייה של חובותיהם של מי שלא שילמו אגרה. "ובמקביל לסכם עם נציג משרד האוצר כי עד לקבלת כספים מחייבים, וככל שהכספים שיתקבלו לא יספיק לכיסוי הגירעון התזרימי השוטף, ידאג משרד האוצר להעביר לקופת רשות השידור את הסכומים החסרים למימון הוצאות הניהול השוטף והפירוק".