נעילה שלילית בבורסה לאחר הודעת הריבית; כיל ירדה 3%

בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש אוקטובר ללא שינוי ■ מאקרו: שיעור האבטלה עלה ל-6.4% באוגוסט ■ הלמ"ס: המשק יצמח השנה ב-2% בלבד ■ הערכות: ניר גלעד צפוי לפרוש מתפקידו כמנכ"ל חברה לישראל

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') בירידות ברקע למגמה שלילית בבורסות העולם ולאחר החלטת הריבית לחודש אוקטובר שפרסם היום בנק ישראל. זאת לצד פרסום נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט. הסוחרים הגיבו בנוסף להמשך הדיונים על תקציב 2015. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל. מדד המעו"ף ירד בכ-0.27% לרמה של 1,452.2 נק', בעוד תל אביב 100 ירד בכ-0.14% לרמה של כ-1,305.2 נק'.

סיכום שנת תשע"ד בבורסה: המעו"ף זינק ב-22%

לאחר הורדת הריבית בחודש שעבר, החליטה היום הוועדה המוניטארית בבנק ישראל להותיר את גובה הריבית במשק בחודש אוקטובר על 0.25%. זאת בהתאם לציפיות כמעט כל כלכלני המאקרו. תחזית הצמיחה ל-2014 ירדה ל-2.3% לעומת 2.9% בתחזית הקודמת ואילו התחזית ל-2015 נותרה על 3%.

להערכת חטיבת המחקר בבנק ישראל, שיעור האינפלציה במהלך ארבעת הרבעונים המסתיימים ברבעון השלישי של 2015 יעמוד על 1% - בגבול התחתון של יעד האינפלציה (1% עד 3%). להערכת חטיבת המחקר, ריבית בנק ישראל צפויה לעמוד על 0.25% במהלך שנת 2015.

עוד בזירת המאקרו פירסם הבוקר בנק ישראל את נתוני המדד המשולב לחודש אוגוסט, שנותר ללא שינוי. זהו החודש השני ברציפות שבו נותר המדד ללא שינוי, בין השאר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המצב הביטחוני. המדד הושפע לרעה בעיקר מהירידות במדדי יצוא הסחורות והשירותים (כולל התיירות) לאוגוסט, וכן מהירידות במדד הפדיון של ענף המסחר ובמדד הייצור התעשייתי ליולי. לעומת זאת, העליות במדד יבוא מוצרי הצריכה, ובמספר משרות השכיר ביוני השפיעו לחיוב על המדד.

מאוחר יותר פורסם שיעור האבטלה במשק שעלה ל-6.4% באוגוסט, לעומת 6.2% ביולי. מספר המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע באוגוסט ל-3.787 מיליון נפש, מהם 3.546 מיליון מועסקים וכ-241 אלף בלתי מועסקים.

המשק צפוי לצמוח ב-2014 ב-2% בלבד לעומת 3.2% ב-2013, כך מעריכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על סמך נתונים ראשוניים לשמונת החודשים הראשונים של השנה. במונחי צמיחה לנפש מדובר בצמיחה אפסית ואף שלילית. (לסיפור המלא)

ה"קרבות" על תקציב המדינה נמשכים. פגישה שערכו אתמול ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד לא נשאה פרי אך גורמים המקורבים לשניים ציינו כי היא התנהלה ברוח טובה. הפגישה התקיימה לאחר שבסוף השבוע דווח כי לפי הצעת פשרה, אליה הגיעו צוותי העבודה המשותפים למשרד ראש הממשלה ולאוצר, יוגדל תקציב הביטחון ב-2015 ב-6 מיליארד שקל - מ-51 מיליארד ל-57 מיליארד שקל (לפני הכנסות מותנות בהוצאה והרשאות להתחייב). מדובר בתוספת של 3.5 מיליארד שקל על הסכום שהאוצר הציע בהצעת תקציב המדינה שהציג לראש הממשלה.

מערכת הביטחון הביעה התנגדות נחרצת להצעת הפשרה של האוצר ואתמול פורסם ב"גלובס" כי מערכת הביטחון דורשת תקציב של 70.5 מיליארד שקל.

כיל ירדה לקראת ההנפקה

מניית כיל ממשיכה לרכז עניין על רקע ההנפקה בוול סטריט, שם היא תחל להיסחר ביום רביעי תחת הסימול "ICL". החברה לישראל תמכור 5% ממניות כיל שברשותה תמורת 460 מיליון דולר ותרד להחזקה של 47% בכיל.

בתוך כך, לפי הערכות בשוק ניר גלעד צפוי לפרוש מתפקידו כמנכ"ל חברה לישראל בתום מהלך פיצול החברה, לאחר הנפקת כיל בוול סטריט.

מניית כלל ביוטכנולוגיה ירדה היום ב-5% לאחר שזינקה אתמול ב-7.5% לאחר שהחברה הודיעה כי כחלק ממאמציה לאסוף מידע רב ככל האפשר בהמשך להודעת חברת היפריון מה-8 בספטמבר, היא פנתה אל היפיריון בדרישה לקבל את המסמכים והמידע אשר מבססים את טענותיה.

דב בהרב, יו"ר גילת לוויינים, ירכוש מקרן יורק כ-850 אלף מניות גילת המהוות כ-2% מהון המניות של החברה, תמורת 4.2 מיליון דולר. המכירה לבהרב, לצד ההסכם למכירת 12% מגילת לקרן פימי שבשליטת ישי דוידי, תחסל את מלוא ההחזקה של יורק בגילת, ותהפוך את פימי לבעלת השליטה בחברת תחנות הלוויין, עם 35% מההון.