שקיפות בפיפ"א? חחח....

10 מיליון דולר השקיעו בפיפ"א ב"ועדת אתיקה" למיגור השחיתות ■ התוצאה: דוח בן 350 עמודים, שלפחות בחודשים הקרובים יישאר חסוי מעיני הציבור

נשיא פיפ"א ספ בלאטר / צלם: רויטרס
נשיא פיפ"א ספ בלאטר / צלם: רויטרס

פיפ"א השקיעה קרוב ל-10 מיליון דולר בחקירת מקרי השחיתות שכללו מתן שוחד והצבעות "מסודרות", שהובילו לבחירות מארחות המונדיאלים ב-2018 ו-2022 (ברוסיה וקטאר, בהתאמה). אך האם הדוח הסופי בן 350 העמודים שיבשר על מסקנות החקירה יפורסם לציבור? לא כל כך מהר.

הצד האפל והמסואב של "משפחת הכדורגל" פיפ"א

כזכור, בפיפ"א החליטו למנות "ועדת אתיקה" חיצונית לחקירת השחיתות בארגון, לאחר שתחקירים עיתונאיים, במיוחד בתקשורת האנגלית - עלו על ממצאים מחשידים בכל הקשור לבחירות מארחות גביעי העולם הבאים. עורך הדין מניו יורק, מייקל גארסיה, אסף בשנתיים האחרונות למעלה מ-200 אלף מסמכים וראיות שאמורים להאיר פרטים חדשים על הנושא.

מי שמחזיק את הדוח נכון לעכשיו הוא האנס-יואכים אקרט, שופט גרמני שמשמש כיו"ר "ועדת האתיקה". לטענתו - אף אדם בפיפ"א לא ייחשף לפניו לדוח - כולל הנשיא הכל-יכול ספ בלאטר, כולל המזכ"ל ג'רום ואלקה, כולל 27 חברי הוועד המנהל של הארגון (האנשים שלמעשה בוחרים את מארחות המונדיאלים, ועמדו בלב פרשות השחיתות בשנים האחרונות).

במסיבת עיתונאים ביום שישי הבהיר אקרט כי יחשוף מסקנות ראשוניות מהדוח לקראת סוף אוקטובר, כשלאחר מכן גארסיה ישלח להשלים עוד מספר עניינים הקשורים לחקירה. מסקנות הוועדה הסופיות ייחשפו רק במהלך 2015.

השאלות שעדיין נותרו פתוחות: מה תעשה פיפ"א עם המסקנות שיוגשו אליה - האם תשנה את שיטת הבחירות באירוח המונדיאלים? האם תרחיק את חברי הוועד המנהל "הסוררים" משורותיה? האם תשלול מקטאר או מרוסיה את אירוח גביעי העולם?

מבחינה משפטית טהורה, פיפ"א לא חייבת ליישם אף אחת מהמלצותיה של "ועדת האתיקה" - שכן מדובר בגוף שיושב בשווייץ וכפוף אך ורק לחוקי המדינה האירופית. מבחינה מעשית - דוח חריף במיוחד עשוי להפעיל על האימפריה של בלאטר לחץ כל כך גדול - גם מצד גורמי אופיזיציה בתוך פיפ"א עצמה, גם מצד בכירים אחרים בפוליטיקה של הכדורגל העולמי (למשל נשיא אופ"א מישל פלאטיני) וגם מצד התקשורת והציבור - כך שיישום הרפורמות יהיה משהו שפיפ"א לא תוכל למנוע. נמשיך לעקוב.