קבינט הדיור אישר הקמת רשות להתחדשות עירונית

במסגרת הדיון מחה שר הפנים על כך שמשרדו לא היה שותף לגיבוש התוכנית ■ הרשות החדשה מצריכה חקיקה ותחל לפעול 150 יום לאחר שהחקיקה תסתיים

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

קבינט הדיור אישר היום (ב') את הקמת הרשות החדשה להתחדשות עירונית. למרות סיכומים שהושגו בין משרד האוצר, השיכון והמשפטים לקראת הקמת הרשות, הסתבר היום במהלך ישיבת הקבינט כי דווקא משרד הפנים, שאחראי על חלק לא מבוטל בתהליך ההתחדשות העירונית, נשאר מחוץ לתמונה.

כך, במהלך הדיון בתוכנית החדשה, התייחס שר הפנים גדעון סער לתוכנית ומחה על כך שלא שולב בגיבושה. נזכיר שמשרד הפנים אמון על חלק משמעותי בכל הקשור להתחדשות עירונית, אם בקידום ואישור תוכניות ואם בפעילות הוועדות. לאחר דיון קצר ביקש שר הפנים לערוך מספר שינויים בהצעה ולאחר שהם התקבלו אושרה הקמת הרשות. השינויים האמורים כללו בין היתר ביטול סעיף הקובע כי הרשות תמליץ לשר הפנים אלו ועדות מקומיות יוכלו להיות מוסמכות כוועדות עצמיות שיוכלו לאשר תוכניות פינוי בינוי ללא צורך באישור ועדה מחוזית ושינוי נוסח הסעיף הקובע הכרזה על מתחם לפינוי בינוי לסעיף המציע לבחון הכרזה בלבד. עוד הוסכם הישיבת הקבינט כי שר הפנים ישתתף גם בהכנתו ואישורו של תזכיר החוק שיגובש לקראת הליך החקיקה להקמת הרשות.

נציין כי עוד טרם עלתה ההצעה לדיון בקבינט הדיור, הושגו הסכמות בין משרד השיכון לבין משרד האוצר בנוגע לשתי סוגיות שונות בפעילות הרשות החדשה שעתידה לקום. במסגרת הסכמות אלו נקבע כי האוצר יקציב סכום של כ-250 מיליון שקל ל"התנעת" תוכנית בינוי-פינוי-בינוי באמצעותו תרכוש המדינה כ-200 דירות חדשות באזורים סמוכים לבניינים ישנים המיועדים לפינוי בינוי. את הדירות החדשות תציע המדינה (באמצעות הרשות שתקום) לבעלי דירות ישנות במתחמי פינוי בינוי. הדירות החדשות יוצעו לבניינים שלמים שבמידה ויסכימו יפנו אותן ובמקומן תיזום המדינה פרויקט בנייה חדש במקום שישווק ליזמים. במסגרת פרויקט זה יוקצו חלק מהדירות לרכישה אפשרית על ידי המדינה כי לחזור שוב על התהליך ולפנות מתחם אחר של דירות ישנות באותו האזור וכך "לגלגל" את תוכנית בינוי פינוי בינוי ולהרחיבה. מהלך זה ייצא אל הפועל רק לאחר שתקום הרשות על ידי פרסום "קול קורא" לבעלי דירות להגיע להסכמה עם כל בעלי הדירות בבניין ולפנות לרשות החדשה בכדי להניע התהליך.

הסכמה נוספת הושגה לגבי תקני כוח האדם ברשות החדשה. לצד התקנים הקיימים היום במשרד השיכון להתחדשות עירונית (כשני תקנים בלבד) שיעברו לרשות, יתווספו עוד בין 20 ל-30 תקנים נוספים לכוח אדם מקצועי במסגרת הרשות.

נציין כי הרשות צריכה לעבור הליך חקיקה, וצפוי עוד זמן לא מועט עד הקמתה בפועל. על פי ההחלטה שאושרה כאמור היום בקבינט הדיור, על הרשות יהיה להתחיל ולפעול 150 יום ממועד סיום החקיקה.

יו"ר קבינט הדיור, שר האוצר יאיר לפיד, מסר לאחר ישיבת הקבינט כי: "החלטנו על הקמת הרשות להתחדשות עירונית, כאשר בתוכה אפשר יהיה לייצר בניה בתוך הערים. בניינים חדשים יחליפו בניינים ישנים, והמהלך הזה ייצר אפשרויות דיור חדשות. כל זה בא אחרי שבנייה של עשרות אלפי יחידות דיור יצאו לדרך במסגרת הסכמי הגג שאנחנו עדיין עוסקים בהם. נמשיך לקדם את תוכנית הדיור שלנו, תוכנית כוללת שתביא להורדת מחירי הדיור ותאפשר לזוגות צעירים בישראל לרכוש דירה".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל: "הסיפור של התחדשות עירונית לא הצליח עד כה. אנחנו מוכנים להוציא את האגף ממשרד הבינוי והשיכון ולהקים רשות, בתנאי שיינתנו הכלים המתאימים. כבר עם ההחלטה על ההקמה אנו מביאים בשורה לפיה הרשות החדשה שתוקם בקרוב תקנה 200 דירות הנמצאות בשלבי בנייה בפרויקטים חדשים בסכום של כרבע מיליארד שקל, במתחמים הסמוכים לאזורים בהם מתכננת המדינה פרויקטים של פינוי-בינוי. המשמעות היא יציאה לדרך של פרויקט בינוי-פינוי-בינוי. בניינים ישנים שדייריהם יהיו הראשונים להיענות למעבר לדירות החדשות שירכשו, יהיו גם הראשונים ליהנות מדירה חדשה באופן מיידי, תוך ודאות מלאה בהליך, וקיצורו בשלוש-ארבע שנים. הקרקע של הבניינים שיתפנו יאפשרו בנייה חדשה בהיקפים גדולים משמעותית. כך שיש שינוי לא רק בגוף האחראי אלא גם במהות".

לאחר אישור התוכנית מסר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, שתמך בתוכנית: "פרויקטים להתחדשות עירונית הם חלק משמעותי מהפיתרון למשבר הדיור והם נכונים כלכלית, סביבתית וחברתית. לכן חשוב שיתוקצבו בנפרד ולא על חשבון פגישה בשטחים הפתוחים". כזכור, הצעת ההחלטה בעניין הקמת הרשות קבעה כי חלק מתקצוב הרשות החדשה יהיה מתקציב "הקרן לשטחים פתוחים".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) ארז קמיניץ התייחס גם הוא להחלטה על הקמת הרשות ואמר: "היועץ המשפטי לממשלה מברך על ההחלטה ורואה בה החלטה משלימה מחויבת המציאות נוכח מהלכים אחרים של הממשלה בתחום הדיור. שמחלקת ייעוץ וחקיקה, בהנחיית היועמ״ש, תיתן כל סיוע על מנת שהמהלך להקמת הרשות ולחיזוק הפתרונות להוספת יחידות הגיור על דרך התחדשות עירונית יצלח".