בעקבות דרישת ארדן: מהפכה בתמחור בארכיון רשות השידור

הוזלה של כ-70% במחיר חומרי הגלם שבספריית הארכיון המאגד בתוכו את אוצרות השידור הישראלי בכ-50 השנים האחרונות ■ דקת חומר תתומחר באופן אחיד על 1,000 שקל בלבד, במקום בין 3,000-4,500 שקל עד כה

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

מהפכה בארכיון רשות השידור: בעקבות דרישת השר גלעד ארדן, הביא מפרק רשות השידור, הכנ"ר פרופ' דוד האן להוזלה של כ-70% במחיר חומרי הגלם שבספריית הארכיון, המאגד בתוכו את אוצרות השידור הישראלי בכ-50 השנים האחרונות.

כעת, דקת חומר מארכיון רשות השידור שנועדה לשימוש מסחרי תתומחר באופן אחיד, ומחירה יעמוד על 1,000 שקל בלבד, במקום בין 3,000 ל-4,500 שקל עד כה.

יוצרים רבים נמנעו במשך השנים לממש הפקות ישראליות בתחום הדרמה והדוקו או לשלב חומרים ארכיוניים מתולדות המדינה בהפקותיהם, מאחר שלא יכלו לעמוד בתמחור הגבוה שדרש ארכיון רשות השידור.

בנוסף, גם מוסדות חינוך יהנו מהמחירון החדש, כשבמקום 300 שקל לתוכנית באורך ממוצע, ישלמו רק חצי.

לפני כ-3 שבועות פנה ארדן לכנ"ר, פרופ' האן, ולעורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, וביקש מהם לפעול להורדת תעריפי המחירים של ארכיון רשות השידור. הפנייה נעשתה לאחר שבחוק רשות השידור מצויין כי תמחור חומרי הארכיון ייעשה על-פי עיקרון "העלות ללא רווח", מאחר שמדובר בנכס תרבותי-לאומי.

בפוסט בדף הפייסבוק שלו סיפר ארדן על דוגמה לבעיה: סרט על חייו של הזמר זוהר ארגוב, שהפקתו נעצרה בגלל העלויות הגבוהות שדרשו בארכיון רשות השידור על חומרים בלעדיים של הזמר המנוח.

ממשרד התקשורת נמסר כי אנשיו של הכנ"ר התקשו לקבל נתונים מסודרים על הכנסות הארכיון, בשל מחסור ניכר במידע ברשומות הרשות, אולם לבסוף ניתן היה לקבל תמונה שאיפשרה תמחור מחדש. "בעקבות הכאוס ברשומות החליט הכנ"ר על ביצוע בקרות רבעוניות על פעילות הארכיון, על מנת למנוע אי-סדרים ולהבטיח תמחור הוגן וקבוע", נמסר.

עם קבלת המחירון החדש אמר ארדן: "המחירים הגבוהים של ארכיון רשות השידור מנעו מהציבור יצירה ישראלית איכותית במשך שנים רבות. הורדת מחירי השימוש בארכיון תביא במהרה ליותר סרטים ישראלים, יותר יצירה דוקומנטרית ויותר הפקות מקור איכותיות בסלון של כולנו".