צרות בצרורות בליברפול: אופ"א תקפיא לקבוצה את כספי הצ'מפיונס ליג

המועדון שפתח גרוע את העונה לא יקבל 8.6 מיליון אירו מענק העפלה לבתים, בשל הפרת תקנות הפייננשל פייר-פליי; גם רומא, אינטר ומונאקו ב"קבוצת סיכון"

מריו באלוטלי מתווכח עם השופט, ליברפול, פרמיירליג / צלם: רויטרס
מריו באלוטלי מתווכח עם השופט, ליברפול, פרמיירליג / צלם: רויטרס

ליברפול פתחה את עונת 2014/15 ביכולת נמוכה בהרבה מהציפיות, כשצברה רק 6 מתוך 15 הנקודות האפשריות בפרמיירליג. עכשיו מתברר כי הצרות על כר הדשא הן ממש לא היחידות של קבוצת הכדורגל האנגלית: העיתונאי גבריאל מרקוטי מפרסם היום (ג') ב"טיימס" הלונדוני, כי אופ"א צפויה להקפיא את מענק הבסיס שמגיע לאדומים בגין העפלתם לשלב הבתים של ליגת האלופות - בסך 8.6 מיליון אירו (כ-6.8 מיליון ליש"ט) - זאת עד להשלמת הבדיקה האם המועדון עומד בתקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP).

כזכור, במהלך הקיץ האחרון הטילה אופ"א עונשים על תשע קבוצות אירופיות בשל חריגה מ"חוק הברייק-איבן", שמגביל את ההפסד התפעולי שמועדונים יכלו לרשום בעונות 2011/12 ו-2012/13 ל-35.4 מיליון ליש"ט בלבד. אלופת אנגליה מנצ'סטר סיטי ואלופת צרפת פ.ס.ז' היו הבולטות מבין הקבוצות שספגו סנקציות (לאחר שהגיעו להסדר פשרה עם אופ"א) כגון שלילת כספים המגיעים להן עבור ההשתתפות במפעלים האירופים, הקפאת גובה שכר השחקנים שהן יכולות לשלם, והגבלת הסכומים שהן יכולות להוציא על רכש.

ועדת הפיקוח הכלכלי של אופ"א (Uefa’s Club Financial Control Body) לא בדקה במהלך השנה החולפת את ספרי החשבונות של מועדונים שלא השתתפו באירופה בעונת 2013/14, כמו ליברפול, אך מיד לאחר שאלו הבטיחו את העפלתם - אופ"א ביקשה מהם את כל הדוחות הרלוונטים. במקרה של הקבוצה מהמרסיסייד, הרי שהיא דיווחה על הפסד תפעולי בסך 49.8 מיליון ליש"ט ב-2012/13, ו-41 מיליון ליש"ט ב-10 החודשים שהסתיימו במאי 2012 - הרבה מעל המותר לפי תקנות ה-FFP.

יש לציין כי בתחשיבי הברייק-איבן, מאפשרת אופ"א שלא לכלול בטור ההוצאות השקעות בתשתיות ומחלקת נוער, כמו גם חוזי שחקנים שנחתמו לפני 2010. אך במקרה של ליברפול, זה ככל הנראה לא יספיק.

אנדראה טראברסו, מנהל רישום המועדונים וה-FFP של אופ"א, הבהיר כי עצירת הזרמת הכספים שמגיעים לליברפול עבור העונה הנוכחית היא "צעד מניעה", שאמור להרתיע מועדונים מלבזבז כספים ללא אבחנה בזמן שהמקרים שלהם נבחנים לעומק על-ידי ועדת הפיקוח הכלכלי. "במידה וליברפול לא יציגו נתונים טובים יותר ב-2013/14, ותחזיות טובות יותר ל-2014/15 - הכסף עשוי לא להגיע אליהם כלל", לדברי טראברסו. אגב, קבוצות נוספות שנמצאות בסיטואציה זהה הן רומא ואינטר (איטליה) ומונאקו (צרפת), שגם הן חזרו העונה לאירופה אחרי שנעדרו מהמפעלים היבשתיים אשתקד.

כך או כך, באביב הקרוב תבצע ועדת הפיקוח בדיקה מקיפה נוספת לכל המועדונים המשתתפים העונה באירופה, כשהתקנות יוחמרו ביחס לשנה שעברה: ההפסדים יוגבלו ל-35.4 מיליון ליש"ט בשלוש עונות (2011/12-2013/14) במקום בשתיים. קבוצות שיחרגו מהברייק-איבן, צפויות לספוג עונשים כלכליים/ספורטיביים שישפיעו על העונה הבאה (2015/16).