"ביום שבארץ לא שידרו אותי בגמר הגביע הרוסי, ידעתי שאין למה לצפות"

ביברס נאתכו יסגור העונה 5 שנים בחו"ל, ולמרות שהוא משחק בצ'מפיונס ליג עם אלופת רוסיה - עדיין לא זכה להכרה התקשורתית הראויה בישראל ■ ריאיון

ביברס נאתכו / צלם: רויטרס
ביברס נאתכו / צלם: רויטרס

קשה מאוד לשמוע הד תקשורתי בעניין, אבל שחקן הכדורגל הישראלי המצליח ביותר שמשחק בחו"ל היום - השגריר הכי מוצלח של הכדורגל הישראלי - הוא ביברס נאתכו (26), יליד הכפר הצ'רקסי כפר כמא בגליל התחתון. וזה לא רק בגלל שהוא משחק באלופת רוסיה בשנתיים האחרונות צסק"א מוסקבה, שמשחקת גם בליגת האלופות, אלא בעיקר כיוון שמגיל 22 הוא משחק בחו"ל, רובן ברוסיה, מקום שישראלים (בטח לא יוצאי חבר העמים), לא ששים לצאת ולעבוד בה.

"קל זה בטוח לא", הוא מספר ל"גלובס" על השהייה ברוסיה. "יש דברים שעוזרים קצת להסתגל: שהמשפחה שם איתך. שאתה מצליח, משחק, משתלב טוב, אז הדברים הולכים יותר פשוט, אבל זה עדיין בכלל לא קל. יש תקופות לא פשוטות".

- למשל?

"יש את החורף שאתה כמעט חודשיים במחנות אימונים, וטס ממקום למקום כי אי אפשר להיות ברוסיה, אז מתאמנים באירופה. כל משחק חוץ פה זו טיסה של שעה, שעתיים ושלוש לפעמים".

- יותר קר או יותר מנוכר?

"קר".

לשאלת ההתאקלמות בחו"ל אומר נאתכו, "הסתגלתי מהר מאוד, כי מעריכים אותי מאוד, אז היה לי יותר פשוט להסתגל. זה מקום שטוב לי ואוהבים אותי. כנראה שהתאמתי להם גם מבחינת האופי שלי".

- מה באופי שלך קונה את הרוסים, ומה באופי הזה שונה מהאופי של הישראלי הממוצע?

"אני לא יודע ולא רוצה להשוות לאחרים, אבל אני חושב שאצלי זה השקט, הצניעות והכבוד שאני רוכש לאנשים".

- זה המפתח להצלחה באירופה: לדעת את מקומך?

"אני חושב שבכל מקום צריך לדעת את מקומך. בשביל להצליח יש הרבה דברים. צריך יכולת, אופי, חוזק מנטלי, להתאים את עצמך לאיפה שאתה, מקצוענות, לעבוד קשה תמיד".

- אם היית גדל בבית לא צ'רקסי, היית גם רוכש את התכונות האלה?

"זו שאלה קשה. יכול להיות, אבל עם אבא אחר מכפי שהיה לי, הייתי אחרת (האב אכרם נאתכו נפטר מדום לב לפני שש שנים - ר"ע). אני פשוט חושב שאבא שלי הכניס בי ערכים טובים. מה שהוא לימד אותי אני לא שוכח ואני זוכר טוב מאוד, ואני מנסה ללכת בדרך הזאת כמה שיותר".

- כמה זמן אתה עוד מתכוון להישאר ברוסיה/באירופה?

"כשעזבתי את הארץ הייתי בטוח שאחזור לפחות לעונה לליגת העל. היום אני כבר לא יודע. יש לי חלום לנסות את עצמי באחת הליגות הבכירות, עם העדפה לגרמניה".

- איך הקשר עם הארץ?

"זו הארץ שגדלתי בה, שהמשפחה שלי חיה בה. הבית שלי פה. תמיד מתגעגעים למשפחה, זה הדבר הכי חשוב בחיים".

ביברס נאתכו / צלם: רויטרס
 ביברס נאתכו / צלם: רויטרס

- כלומר, אין מצב שתהיה כמו רוני רוזנטל ואולי דודו אוואט שלא חזרו בסוף לארץ?

"לא רוצה להבטיח ולהגיד דברים, אבל בשבילי המשפחה זה הדבר הכי חשוב".

- אז אני מבין שתחזור. הילד הגדול גדל בחו"ל, איזה שפה מדברים איתו בבית?

צ'רקסית ועברית".

- לא מפריע לך שאתה חד-משמעית השגריר הכי מוצלח של הכדורגל הישראלי - מלך שערי אלופת רוסיה שתשחק עם באיירן, סיטי ורומא בצ'מפיונס - ואין לזה כמעט הד בארץ?

"התרגלתי, כבר לא מצפה. ביום שלא שידרו בישראל את גמר הגביע הרוסי, משחק ששיחקתי בו, ידעתי שאין למה לצפות".

- אולי כי רוסיה לא נחשבת לליגה בכירה, או שאולי מסיבות גזעניות חס וחלילה?

"הליגות שמשדרים היום יותר טובות מרוסיה? תוציא את ארבע הליגות הבכירות, רוסיה אחריהן. מבחינת כסף, רוסיה בטוח בין הראשונות".

נאתכו הרוויח בקאזאן, קבוצתו הראשונה באירופה, כחצי מיליון אירו בעונה לפי פרסומים שונים. העונה חתם בצסק"א תמורת כ-2.5 מיליון אירו לעונה. לפי חשבון פשוט, נאתכו כבר הרוויח קרוב ל-30 מיליון שקל מאז עבר לשחק באירופה.

- אתה כבר מסודר כלכלית?

"כשהתחלתי את הקריירה זה היה אחד מהיעדים שלי, שלמשפחה שלי לא יהיה דאגות מבחינה כספית ואני עובד על זה".

- מה נשאר לך מהישראליות?

"אני נשארתי אותו ביברס, שום דבר לא השתנה בי באישיות חוץ מהחוזק הנפשי. כשאתה בחו"ל אתה מאבד את הימים בכלל. כשאתה בארץ אתה מרגיש משהו מיוחד בימים האלה. בחו"ל אין את זה".

- הזהות הישראלית יוצרת לך בעיות? אנחנו הרי לא ממש פופולריים בעולם.

"לא נתקלתי עד עכשיו במשהו מיוחד. אני לא מתעסק ולא מייחס חשיבות לדברים כאלה, אז זה לא מגיע אלי".

- בנבחרת, בגלל שאתה כל כך מוצלח במה שאתה עושה באירופה, יש ציפיות שתנהיג, ובינתיים זה לא קורה. קשה לך להנהיג חבורה של ישראלים, מה שיותר קל לך עם לא ישראלים?

"מה זה מנהיגות בארץ? לצעוק, לעשות בעיות? לצעוק בשבילי זה לא מנהיגות. בכלל, מודדים פה רק לפי מספרים, לא מודדים ולא רואים דברים אחרים. אתן לך דוגמה: יושב עיתונאי, לא משנה מי, באחת התוכניות, וזורק: 'ביברס שחקן רוחב'. על פי מה הוא קבע? בדק סטטיסטיקה? משהו? אני בין השחקנים שמוסרים הכי הרבה מסירות עומק. אבל לעיתונאים לא מפריע להגיד אחרת ואז אתה יודע איך זה, זה מתפשט".

ביברס נאתכו - ת.ז
גיל: 26; מצב משפחתי: נשוי+2; מגורים: מוסקבה, רוסיה (בישראל: נולד בכפר כמא); כמה זמן שוהה בחו"ל: ארבע שנים; תחנות מרכזיות בקריירה: הפועל ת"א (2006-2010), קאזאן (רוסיה, 2010-2014), פאוק סלוניקי (יוון, 2014), צסק"א מוסקבה (רוסיה, 2014 ועד היום); 33 הופעות בנבחרת ישראל (שער אחד)