באירופה הבינו את סוד קסם האמריקאי

תמורה נאותה למשקיעי הדולר השנה וזריקת מרץ לכלכלת ישראל

מטבע אירו דולר / צילום: thinkstock
מטבע אירו דולר / צילום: thinkstock

זוכרים את יוני 2010? בשיאו של מהלך התחזקות הדולר, שנמשך כששה חודשים נסחר הצמד בקצת פחות מ 1.2 דולר לאירו. קברניטי גוש האירו נתקפו אז בפרץ פטריוטיזם והכריזו כי יגנו בחירוף נפש על כבודו האבוד של המטבע.

בפד' ובבנקים להשקעות צחקו בקול רם לנוכח ההכרזה. המטרה הבלתי מוצהרת של תכניות ההקלה הכמותית בארה"ב הייתה החלשת המטבע המקומי לטובת הייצוא ולהקטנת החוב.

הכרזותיהם הלוחמניות של קברניטי הגוש נפלו כפרי בשל לידיהם של האסטרטגים בפד וכרישי הבנקים וקרנות הגידור. תוך פחות משנה התחזק האירו לעומת הדולר ב-22% והגיע ל-1.48 דולר לאירו.

האירו החזק ניצב כאבן ריחיים על כתפיו החלושות של הגוש המדמם והתעקשות ראשיו שלא לנקוט בצעדים דומים לאלו שנקטה בהם ארה"ב תרמו לעוצמתו המוגזמת. ראשי האיחוד נאחזו בסיסמאות כגון מה שמתאים לארה"ב לא מתאים לגוש האירו ובהערכות מופרכות שהמהלך אותו נוקטת ארה"ב יביא בסופו של דבר להתמוטטות פיננסית וקריסת המטבע. מאז אותה נקודה נחלש במקצת האירו אולם רק לפני ארבעה חודשים עוד נסחר הצמד סביב 1.39 דולר לאירו.

ניצני ההתאוששות שהפגין הגוש מאז משבר אגרות החוב של מדינות ה-PIIGS נעלמו כלא היו והנתונים של החודשים האחרונים הצביעו על חולשה הולכת וגוברת של כלכלת הגוש.

אפילו "כלכלת הרקולס" הגרמנית החלה להפגין ביצועי חסר וזה היה הקש ששבר את גב הגמל העקשן. משם חל המהפך המושלם והחל מהלך רציף של היחלשות המטבע האירופי. מול הדולר הגיעה היחלשותו ל 9% ביום שישי האחרון בו נסחר הצמד סביב 1.268 דולר לאירו.

אז האמריקאים מפסיקים את תכנית ההקלה הכמותית שלהם והאירופאים התחילו אותה ובשלב זה למרות הפיחות החד בערכו של האירו, לא חוזרים קברניטיו על השגיאה מ 2010. אירו חלש רק ייטיב עם כלכלת הגוש ועל כן הוא ימשיך להיחלש.

עד מתי? כנראה שעד שיכאב לארה"ב. כל עוד התחזקות הדולר אינה פוגעת בהתאוששות הכלכלה האמריקאית, סביר מאוד שהיא תימשך. כשזה יתחיל לכאוב יהיה מעניין.

אם בעבר הספיקה קריצה של הממשל לעבר הבנקים להשקעות עושי דברם על מנת שהדולר יתחזק, כיום הבינו זאת בכל העולם ויש מספיק גופים שלא יתנו לזה לקרות שוב על חשבונם. מלחמת מטבעות כבר אמרנו?

קצת משעשע לראות את כל האנליסטים שמדברים היום על חולשת גוש האירו ועל הבעיות המבניות שמסרבות להיעלם ומשפיעות על חוסר יכולתו של הגוש להתאושש מהמשבר. את האנומליה המוחלטת שיקפו מחירי אגרות החוב. כיצד ייתכן שאגרות החוב של אחת הכלכלות החלשות בגוש - ספרד, נסחרו על לא מזמן בתשואה נמוכה יותר מאג"ח ארה"ב ? לכרישי הפיננסים בניו יורק ולונדון הפתרונים.

אז כיצד ייראה ההמשך ומה זה אומר לגבי השקל? סביר מאוד שנראה בצמד אירו/רולר את המשך המהלך לכיוון נקודת השפל ב-2010 ואולי אף מעבר לכך.

הנחישות שהפגין בנק ישראל, עצירת לחצי ההמרות מצד הגופים המוסדיים שהחלו להבין שמשהו כאן השתנה, מהפך הריביות שגרם לגופים רבים לעצור את ההימור לטובת השקל הפיק השפעה לא קטנה גם על השקל וסביר להניח שנראה קורלציה גבוהה כשהשקל ייחלש לרמת 3.8 לדולר ואולי אף מעבר לכך. תמורה נאותה למשקיעי הדולר השנה וכמובן זריקת מרץ אדירה לכלכלת ישראל.

  • יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • yf@energyfinance.co.il
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.