משרד הבריאות: השימוש במיטות שיזוף גורם לסרטן באופן ודאי

עד היום זה היה "קרוב לוודאי", אך עפ"י רשימה עדכנית של החומרים המסרטנים המבוססת על בדיקות מעודכנות של של ארגון הבריאות העולמי, זה הפך לוודאי

מיטת שיזוף / צילום:תמר מצפי
מיטת שיזוף / צילום:תמר מצפי

משרד הבריאות קובע: השימוש במיטות שיזוף גורם לסרטן באופן ודאי. עד היום זה היה כמעט ודאי, ולפי הודעה שפירסם היום (א') המשרד, זה הפך רשמי. בהודעה הופיעה רשימה עדכנית של החומרים המסרטנים, המבוססת על הבדיקות המעודכנות ביותר של המרכז לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי.

מהנתונים עולה כי חשיפה לקרינה אולטרה סגולה ממיטות שיזוף הועברה מקבוצה שסווגה כ"מסרטנת באופן קרוב לוודאי" לקבוצת החומרים המסרטנת באופן ודאי. לפיכך, במשרד ממליצים לציבור להימנע מהחשיפה לחומרים האלה, או לעשות בהם שימוש מושכל על מנת לצמצם את החשיפה.

קודם לקביעת משרד הבריאות, שהתריע עד כה כי שימוש במיטות שיזוף מסרטן באופן קרוב לוודאי, הזהירה האגודה למלחמה בסרטן את הציבור מפני השימוש בהן. באגודה טוענים כי שיזוף במיטות שפולטות קרינה אולטרה סגולה מסוכן באותה מידה כמו חשיפה לאור השמש, וכי הוא גורם נזקים בריאותיים מצטברים לטווח ארוך.

חשיפת יתר לקרניים אלה, מזהירים באגודה למלחמה בסרטן, עלולה לגרום לפגיעה בעיניים או בראייה, לפריחה, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ובמלנומה.

במאי האחרון אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תקנות של משרד הבריאות שקבעו מספר מגבלות, לפיהן השימוש במיטות שיזוף יוגבל לגילאי 18 ומעלה, ובעלי מכוני השיזוף יחויבו להתקין שלט אזהרה המתריע מפני סכנות השימוש בהן. כמו כן, על-פי התקנות, על המשתזפים במיטות השיזוף לעשות שימוש במגן עיניים.

ארגון הבריאות העולמי אף המליץ לתייג את מיטות השיזוף באותה הקטגוריה כמו חשיפה לטבק ואסבסט, ולסמנן כמסרטנות לבני אדם, ובמדינות רבות קיימות מגבלות על השימוש במיטות השיזוף. בברזיל, למשל, נאסר לחלוטין על שימוש בהן.