ערוץ 10: כך נשרוד גם אם יהיו 3 ערוצים מסחריים

נייר עמדה מיוחד של אנשי ערוץ 10 משרטט כיצד ייראה שוק הטלוויזיה המסחרית לאחר היציאה לרישיונות ■ אם השוק חשש מקטסטרופה במקרה של 3 ערוצים מסחריים ברישיון - בערוץ 10 מתעקשים שדווקא יש מקום לכולם

ערוץ 10
ערוץ 10

3 ערוצי טלוויזיה מסחריים, לא שוויוניים, בעלי חובת הוצאה נמוכה, יכולים לשרוד יחד על מסך הטלוויזיה בישראל. זו תפיסת העולם העומדת מאחורי נייר העמדה שאנשי המקצוע של ערוץ 10 ניסחו ומציגים למקבלי ההחלטות בשוק התקשורת המקומי, ואשר הגיע לידי "גלובס".

התפיסה נראית כמנוגדת כמעט באופן גורף למה שהציגו עד כה ניתוחי השוק באשר לטלוויזיה המסחרית המקומית. עד כה, החברות תאסק, טריגר פורסיית, גיזה ואחרים (בעיקר בעבודות שהוזמנו על-ידי זכייניות ערוץ 2) דיברו על שוק שיכול להצליח בדרך אחת בלבד, והיא: שני גופי תקשורת בשני ערוצים נפרדים ברישיון, באפיקים חדשים.

אלא שככל שאנחנו מתקרבים לסוף השנה, מועד פקיעת זיכיונו של ערוץ 10, נראה כי המציאות שהולכת ומתחוורת היא כזו שבה הערוץ יהיה פה גם בשנת 2015. זכייניות ערוץ 2 - שפיצולו יוקדם על-פי החוק שמתכנן משרד התקשורת - לא ייערכו ליציאה לערוץ משלהן עד אמצע 2015 לפחות, ועד אז ערוץ 10 עשוי למצוא דרך להישאר על המסך.

אך מה אם ערוץ 10, שכבר הודיע כי יחתור לרישיון ולא להארכת זיכיון, ימצא משקיע ויצליח לשרוד גם את המשבר הזה, למרות הפיצול? ובכן, אם חששנו שיהיה מונופול, אנחנו עשויים לראות כבר בשנה הבאה 3 ערוצים מסחריים ברישיון, במקום שניים. למרות איך שזה נשמע, בערוץ 10 מתעקשים שלא מדובר בקטסטרופה.

מקום ל-3 ערוצים

"חוק הרישיונות מתווה ענף בו יפעלו ערוצי ברודקאסט מסחריים שהיקף המינימלי של ההוצאה השנתית שלהם על שידורים מאפשר לכל הערוצים להתחרות ולחיות משוק הפרסום", נכתב בתחזית השוק של ערוץ 10.

על-פי החוק כיום ההוצאה המינימלית על שידורים, בתוספת הצמדות למיניהן, הנדרשת מכל בעל רישיון מגיעה ל-270 מיליון שקל בשנה. הנחת הייסוד של ערוץ 10 היא שסכום זה יופחת ל-220 מיליון שקל בשנה, והוא כביכול השינוי היחיד עליו מדבר הערוץ.

הניתוח של ערוץ 10, כפי שהוצג בישיבות פנימיות, הוגדר כשמרני אשר יוביל לאיזון תפעולי בלבד אצל השחקנים בשוק - אך ללא רווחים. עם הפחתה של דמי הזיכיון או הצורך למממן את הרשות השנייה - מצבן של השחקניות עוד עשוי להשתפר.

ללא שעות השידור החוזר (עד 20% משעות הלילה של כל ערוץ), ערוצי הטלוויזיה המסחריים בברודקאסט משדרים בכל שנה כ-280 יום שבהם לוח השידורים מורכב רק מתוכניות בשידור ראשוני. זה מספר ימי השידור התחרותי בפועל בכל שנה.

כיום, ערוץ 2 מחזיק בנתח שוק של כ-70% וערוץ 10 בנתח של כ-30%. בערוץ 10 מציירים שוק ובו 3 שחקנים: שחקן ראשון - שיהיה הערוץ המוביל, ועל-פי ההערכות של הערוץ, יהיה זה ערוצה של קשת; ערוץ שני - רשת; והערוץ השלישי - שיהיה הערוץ שלהם.

הערוץ המוביל יהיה "ערוץ ברודקאסט ריאליטי בידורי - ערוץ טלוויזיה מסחרי שיוכל להוציא 1-1.45 מיליון שקל ביום על שידורים ולהתאזן. זה תקציב שידורים גדול שמאפשר לבנות גם לוח שידורים קיצוני שבו ברוב ימות השבוע הפריים-טיים יהיה מורכב מתוכנית ריאליטי ענקית בסדר גודל של 'האח הגדול' או 'הכוכב הבא', קרי תוכנית ריאליטי המורכבת מפרקים שכל אחד הוא באורך של 90 דקות נטו ובעלות של מיליון שקל. ממש כמו שקשת עושה כיום", נכתב.

יתר ההוצאה תהיה עבור שידורי רצועות אוף פריים וחדשות יומיות, תקציב השידורים השנתי של הערוץ יעמוד על 390-410 מיליון שקל בשנה ועלויות תפעול ותקורות של עד 85 מיליון שקל בשנה.

בהנחה הבסיסית של המחקר, לפיה שוק הפרסום לא יגדל ויעמוד על 1.57 מיליארד שקל, יגרוף הערוץ המוביל 43% מסך שוק הפרסום נטו בענף הברודקאסט המסחרי ומהכנסות של 495 מיליון שקל נטו בכל שנה. "זה כמובן תיאור של ערוץ טלוויזיה שמציג לוח שידורים יקר ולא רציונלי, שמבטא טירוף אגו וחותר אל קצה גבול היכולת הכלכלית שלו - נקודת האיזון", נכתב בניתוח.

השחקן השני יהיה "ערוץ טלוויזיה מסחרי שיוכל להוציא עד 1-1.15 מיליון שקל ביום על שידורים ולהתאזן", לשון הניתוח. "זהו תקציב שידורים מכובד שמאפשר לבנות לוח שידורים בידורי עם עוגני ריאליטי שבו 3 פעמים בשבוע הפריים-טיים מורכב מתוכנית ריאליטי ענקית בסדר גודל של 'The Voice' או 'המרוץ למיליון', קרי תוכנית ריאליטי המורכבת מפרקים שכל אחד הוא באורך של 90 דקות נטו ובעלות של כמיליון שקל. בערוץ הזה בחציו האחר של השבוע הפריים-טיים יהיה מורכב מתוכניות ריאליטי ובידור קצת פחות יקרות (כמו 'בוס בהסוואה', 'המעגל') ויום אחד של תוכניות מגזין אולפני כמו 'המערכת'".

על-פי הניתוח, תקציב השידורים השנתי של 320-300 מיליון שקל, והוצאות של עד כ-60 מיליון שקל בשנה על תפעול ותקורות. "הערוץ הבידורי השני יגרוף 33% מסך שוק הפרסום נטו בענף הברודקאסט המסחרי, כלומר ייהנה מהכנסות של 380 מיליון שקל נטו בכל שנה", נכתב. "זה תיאור של ערוץ טלוויזיה שמציג לוח שידורים עם הטיה בידורית מובהקת וכוונה למתוח את יכולותיו הכלכליות עד הקצה במטרה להתחרות בערוץ המוביל, אך תחת מגבלות כלכליות קשיחות יותר".

"ברודקאסט איכותי"

לשחקן השלישי, שיהיה ערוץ 10, קורא הניתוח, "ערוץ הברודקאסט האיכותי". ערוץ ברודקאסט שמאפיין את תכניו על יסוד דוקו, חדשות, תחקיר ודרמה.

"ערוץ הטלוויזיה המסחרי יוכל להוציא 750 אלף שקל ביום על שידורים", נכתב. "זה תקציב שידורים שמאפשר לבנות לוח שידורים שבועי המושתת על תוכניות תחקיר, סדרות דוקו ודרמה בעלות ממוצעת של 200-350 אלף שקל לפרק, ותוכניות בידור בעלות נמוכה יחסית דוגמת 'שי בשידור' ואף לשלב משדרי ספורט. גם בערוץ זה יתר ההוצאה יהיה עבור שידורי רצועות אוף פריים וחדשות יומיות במתכונת ובהיקף ההוצאה הקיימים כיום. ערוץ שכזה יוכל להרשות לעצמו להוציא עד כ-215-220 מיליון שקל בשנה על שידורים, וכ- 55 מיליון שקל בשנה על תפעול ותקורות".

על-פי הניתוח, הערוץ האיכותי ישיג 24% מסך שוק הפרסום נטו בענף הברודקאסט המסחרי, כלומר ייהנה מהכנסות של כ- 280 מיליון שקל נטו בכל שנה.

"מספיק כסף בשוק"

"יש בשוק מספיק כסף כדי לפרנס תחרות בריאה בין 3 ערוצים", חורץ הדוח הפנימי של ערוץ 10, "חסרה בו עדיין מידה מסוימת של רציונליות, אך השוק הזה עובר טלטלה שמשנה דפוסי חשיבה שתכניס בו את מידת הרציונליות שהיתה חסרה בו. מתרחשים ויתרחשו מספר תהליכים שישפיעו על תהליכי קבל ההחלטות ועל התנהלות השחקנים בענף".

בין התהליכים המדוברים, מונה הדוח גם את ביטול אפיק 22 ופיצול ערוץ 2, "הערוצים החדשים שייבנו זכיינות ערוץ 2 כבר לא יוכלו ליהנות מרשת הביטחון של הרגל הצפייה המושרש... לא יהיה יותר רייטינג מובטח בשיעור של 25%.

"הזהירות והרציונליות אף יגברו נוכח הצורך של השחקנים השונים לממן פעילויות מפסידות על בסיס רווחים מתחום הברודקאסט המסחרי.

"קשת עדיין תיאלץ לממן את מאקו, את השקעותיה בחו"ל ואת ערוץ 24, ורשת תצטרך עדיין לשרת חוב בנקאי".

לסיכום נכתב בדוח: "לערוץ 10 ירד האסימון - ערוץ 10 פועל ללא הזרמות, ואימץ סוף-סוף תוכנית עבודה שמגדירה את אופי התוכן, את הקהל ואת פוטנציאל נתח השוק. לקח 12 שנה, אבל כעת יש לערוץ 10 את הידע, הניסיון המצטבר, והרצון וההכרח להיות ממוקד במה שהוא נועד להיות מלכתחילה, ולעשות את מה שהענף הזה צריך שהוא יעשה".

בעלי המניות בערוץ 10
 בעלי המניות בערוץ 10

כיצד יראה בעתיד השוק עם שלושה ערוצים מסחריים
 כיצד יראה בעתיד השוק עם שלושה ערוצים מסחריים