הודו: 4 שנות מאסר לפוליטיקאית בכירה שהורשעה בשחיתות

ג'יאלליטה, שחקנית קולנוע לשעבר שניהלה מדינת מחוז, נקנסה ב-16 מיליון דולר

ג'יאלליטה / צילום: רויטרס
ג'יאלליטה / צילום: רויטרס

ג'יאלליטה, השרה הראשונה השחצנית אך הפופולרית של מדינת המחוז טאמיל נאדו בדרום הודו, נשלחה ל-4 שנות מאסר והורחקה מהחיים הפוליטיים ל-10 שנים, לאחר שהורשעה בפרשת שחיתות שהתרחשה לפני 18 שנים.

גזר הדין, שניתן תחת סעיף מניעת שחיתות בחוק חדש שמעניש עובדי ציבור עם נכסים "לא יחסיים להכנסתם החוקית", שיגר גלי הלם לאורך ולרוחב הממסד הפוליטי בהודו. פוליטיקאים רבים במדינה הואשמו והורשעו בשחיתות, אך ג'יאלליטה - שחקנית קולנוע לשעבר שניהלה מדינת מחוז שמפורסמת בשירותי הרווחה שלה, וכונתה "אמא" על-ידי תומכיה עם שאיפות להגיע באחד הימים לדלהי כראש ממשלה - היא ראשת הממשלה המחוזית הראשונה שנשלחה לכלא בתקופת כהונתה.

ג'ון מייקל ד'קונהא, השופט המיוחד שבפניו התנהל משפטה של ג'יאלליטה, גם קנס אותה במיליארד רופי (16 מיליון דולר), והרשיע ושלח למאסר 3 נאשמים נוספים יחד איתה.

מנהיג מפלגת השלטון הנוכחית בהודו, בהרטייה ג'נאטה, סובר מניאן סוואמי, היה מי שהגיש את התלונה המקורית נגד ג'יאלליטה ב-1996. היא טענה כי יריביה הפוליטיים מנסים לנטרל אותה, אך לא יכלה להסביר איך היא צברה נכסים בהיקף 53 מיליון רופי כאשר שכרה כראשת ממשלת המחוז היה 1 רופי בחודש בשנים 1991-1996.

נכסיה של ג'יאלליטה כללו 750 זוגות נעליים, 10,500 צעיפי סארי, 91 שעונים, תכשיטים ואבנים יקרות, 880 ק"ג כסף, 28 ק"ג זהב וכמה בתים וחברות.

רוב הפרשנים אומרים כי הבעיה של ג'יאלליטה התחילה בחתונה מפוארת שערכה ב-1995 במאדרס (כיום צ'נאי) לבנה המאומץ. חלקים גדולים ממרכז העיר הופקעו אז לטובת החתונה, ואלפי אורחים הוזמנו לסעודה תחת פורטרטים ענקיים של ג'יאלליטה עצמה.

ג'יאלליטה כיהנה בקדנציה הרביעית שלה כשרה הראשונה של טאמיל נאדו, ונכלאה בשבת.

ג'יאלליטה ומפלגתה שולטים ברוב ברור במדינת טאמיל נאדו, אך החלום שלה להיבחר לראשות ממשלת הודו כמנהיגת "החזית השלישית" שלא כוללת את שתי המפלגות הגדולות בפוליטיקה ההודית, BJP והקונגרס, התנפץ כאשר BJP בהנהגת נרנדרה מודי זכתה ברוב מוחלט ראשון בפרלמנט בבחירות הכלליות שנערכו במאי השנה.