סותבי'ס מקווה לקבל עד 50 מיליון דולר על תמונה של ואן גוך

התמונה "חיים דוממים: כד עם חינניות ופרג" תימכר ב-4 בנובמבר במכירה פומבית בניו-יורק

תמונת חפצים דוממים "נדירה וחדה" שוינסנט ואן גוך צייר בחודש שלפני התאבדותו צפויה להשיג מחיר של עד 50 מיליון דולר כאשר היא תועמד למכירה פומבית בסתיו הנוכחי.

"חיים דוממים: כד עם חינניות ופרג" (Still life, Vase with Daisies and Poppies) היא אחת מקומץ תמונות חשובות של אבי האקספרסיוניזם המודרני שנמכרות בשוק הפתוח מאז סוף שנות ה-80. לפני מותו בגיל 37, האמן ההולנדי צייר רק כמה מאות ציורים, שרובם הגדול נמצא כעת במוזיאונים.

סיימון שואו, ממנהלי יחידת האימפרסיוניזם והיצירות המודרניות בסותבי'ס, שמעמידה את התמונה למכירה ב-30-50 מיליון דולר, אומר שמותו המוקדם גרם לעבודותיו להיות ב"היצע חסר קיצוני". שלא כמו מונה או פיקאסו, שהיו אמנים פוריים מאוד עם קריירות ארוכות ופוריות, ואן גוך צייר רק לאורך זמן קצר מאוד, לדבריו.

ואן גוך סבל כנראה מהפרעה דו-קוטבית, שבה תקופות של מאניה או אנרגיה גבוהה, רגש ויצירתיות מפנות מקומן לדיכאונות. הוא התגורר מחוץ לפריז וטופל על-ידי הרופא והפטרון שלו ד"ר פול גאשה, כאשר הוא צייר את תמונת החיים הדוממים ביוני 1980. העבודה היא "חדה במיוחד", אומר שואו, מפני שואן גוך קטף את הפרחים שצייר מן השדה שבו הוא ירה בעצמו כעבור חודש.

ואן גוך היה תמיד חסר פרוטה ונשען על אחיו לקבלת כספים לקניית צבעים ומכחולים.

תמונת הפרחים צוירה על בד באיכות נמוכה ולא על הבדים שנמכרו אז בחנויות לציירים בפאריז. העבודה הייתה תחילה כנראה בבעלות ד"ר גאשה, שואן גוך העניק לו אותה בתמורה לטיפולו בו. אחר-כך היא הייתה אחת מעבודותיו הראשונות שהגיעו לארה"ב בשנות ה-20. הבעלים הנוכחי שלה הוא "אוסף אמנות אירופי חשוב", לפי סותבי'ס, שמחזיק בתמונה כעשרים שנה.

התמונה "פורטרט של ד"ר גאשה" נמכרה בכריסטי'ס ב-82 מיליון דולר ב-1990. התמונה הנוכחית תימכר בניו-יורק ב-4 בנובמבר. לפני כן היא תוצג לראווה בהונג-קונג, לונדון וניו-יורק.