תקציב המדינה, בכאילו

ניסיון לדבר על "ייעול המערכת" יעסוק במדע בדיוני, במקרה הטוב

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

כל ניתוח של הצעת תקציב המדינה שמוגשת לכנסת בשנים האחרונות צריכה להביא בחשבון עובדה בסיסית אחת: אין כל קשר בין הצעת התקציב שמוגשת למה שבאמת יתרחש במהלך השנה. גם ההצעה שהולכת ומתגבשת בעקבות הסידור הפוליטי בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר, יאיר לפיד, היא הצעה של "כאילו".

על פי ההסדר אליו הגיעו נתניהו ולפיד, תקציב הביטחון יזנק ב-6 מיליארד שקל בשנת 2015, מעבר לסכום של כ-7 מיליארד שקל שיתקבלו למימון המלחמה בעזה, אותם יעביר האוצר כבר השנה.

אלא שמבחינת המטה הכללי של צה"ל, וגם מבחינת שר הביטחון, משה יעלון , הסכום שיתווסף בשנה הבאה ייחשב לכל דבר ועניין לתוספת לבסיס התקציב, גם אם האוצר טוען שמודבר בתוספת חד-פעמית. לא רק זאת, אלא שאותה תוספת תהיה רק הרגל בדלת. על-פי מה שנהוג בממשלות של נתניהו, בהמשך עוד יגיעו לוועדת הכספים בקשות נוספות במיליארדי שקלים, ואלה יאושרו בתוך דקות, בהתאם לעסקאות בין לשכת ראש הממשלה למפלגת הבית היהודי.

בתנאים כאלה, שר האוצר לפיד הוא אדם לא רלבנטי למדיניות התקציבית בישראל. הוא יכול להבטיח שירחיב את בסיס המס כדי להגדיל את הגבייה, אך הוא יודע ששום צעד לא יתורגם לחקיקה בלי להתגבר על התנגדויות של מגזרים שונים. ספק אם אותו שר אוצר, אשר פסל מיסוי על מי שמחזיק במספר ירות, יסכים לצעדים אמתיים להפוך את מערכת המס לשוויונית יותר.

מבחינת לפיד, מה שחשוב הוא שנתניהו הסכים לדרישה של הנהגת מע"מ 0% ברכישת דירה ראשונה מקבלן, וגם לדרישה שלא יועלו מסים. מעבר לכך אפשר להבטיח לציבור כל דבר.

אלא ששאלת הרחבת בסיס המס, וגם של התאמת שיעורי המס, הם שצריכים להיות במוקד תשומת הלב הציבורית בשנה הקרובה, אשר מצטיירת כרגע כשנת מיתון. בתנאים של האטה כלכלית, גביית המסים עלולה ליפול מתחת לתחזית, במקביל להעלאת דרישות נוספות של מערכת ביטחון.

בשורה התחתונה, גם הנתונים על הגירעון הצפוי, ו/או הסכומים שיועדו להוצאה האזרחית לא ממש אמורים לשקף את מה שיתרחש איתם בפועל. שר האוצר יכול להבטיח גידול בהוצאה האזרחית, בחינוך ורווחה, כאשר המשאבים הנדרשים לכך קיימים בתיאוריה בלבד.

לו היה שר האוצר מנסה לתחם את הגידול בהוצאה הביטחונית - גם בסכומים וגם בזמן - אפשר היה עדיין לקבל אותן כתופעה זמנית. אלא שגם התחייבות כזו לא ניתנה, ככל שניתן לשפוט.

כל מה ששר האוצר מבטיח לאזרחים הוא שהחל משנת 2016 תופעל תוכנית רב-שנתית לייעול ההוצאה הביטחונית, בתחומי הפנסיה והשיקום. עד שהתוכנית תופעל, עוד יגיעו הרבה בקשות לוועדת הכספים של הכנסת וכל מי שידבר אז על "ייעול המערכת" יתעסק במדע בדיוני, במקרה הטוב.