עתירה: שר החינוך והמל"ג אשמים בהצפת מקצוע עריכת הדין

ועדת עוה"ד הצעירים עתרה לבג"ץ בטענה כי שר החינוך והמועצה להשכלה גבוהה מאפשרים למוסדות הפרטיים והלא מתוקצבים יד חופשית להצפת המקצוע

טקס הסמכת עורכי דין/ צילום:תמר מצפי
טקס הסמכת עורכי דין/ צילום:תמר מצפי

מי אשם בהצפת מקצוע עריכת הדין? כשבועיים אחרי ששרת המשפטים ציפי לבני הודיעה על רפורמה מקיפה בלשכת עורכי הדין, הכוללת שינוי מהותי של מבנה מבחני ההסמכה של הלשכה, עתרה היום (ב') ועדת עורכי הדין הצעירים בלשכת עורכי הדין מחוז תל-אביב והמרכז לבג"ץ, בטענה כי שר החינוך והמועצה להשכלה גבוהה הם הגורמים הישירים להצפת מקצוע עריכת הדין בישראל.

העותרים מבקשים להורות למועצה להשכלה גבוהה לפרסם את הקריטריונים על-פיהם היא נוהגת לאשר תכניות לימוד; וכן להסדיר את הכללים לביצוע מדיניות תכנון השכלה גבוהה בישראל. כמו כן, בעתירה נטען כי חוסר השקיפות שבו מתנהלת המל"ג הוא בניגוד לדין.

לפי העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ד"ר רן מובשוביץ, החוק מורה למל"ג לקבוע כללים לתכנון הלימודים בפקולטות בישראל תחת הקריטריון של צורכי המדינה, המשק והחברה בכלל המוסדות המוכרים להשכלה גבוהה, בין שהם מתוקצבים על-ידי המדינה, ובין אם לאו.

בעתירה טוענים עורכי הדין הצעירים כי כלל זה אינו נשמר רק בתחום אקדמי אחד - לימודי המשפטים.

לטענתם, המל"ג מסדיר את לימודי היהדות באוניברסיטאות וקובע מכסות בכל התחומים האקדמיים, אך את מקצוע המשפטים משאיר ללא מכסות ונותן למוסדות הפרטיים והלא מתוקצבים יד חופשית להצפת המקצוע.

לדבריהם, המל"ג מתכנן את לימודי המשפטים באוניברסיטאות - קרוב ל 1,500 סטודנטים; אך לא מתכנן את המכללות בהן לומדים 15 אלף סטודנטים בקירוב מדי שנה.

לפי העתירה, אי-תכנון לקוי זה יוצר מצב אבסורדי של הצפת המקצוע ללא חשיבה ארוכת-טווח על צורכי המדינה והמשק. "כבר בשנת 2008 היוו תלמידי משפט לתואר ראשון 9.4% מכלל התלמידים לתואר אקדמי ראשון בישראל" נכתב בעתירה, "ואף על-פי כן, המשיבים, שהינם מתכנני ההשכלה הגבוהה בישראל, עוצמים את עיניהם, למרות שהם סבורים - והם אומרים זאת בפה מלא - כי אין למשק ולחברה צורך בתלמידי משפט כה רבים".

נושא הצפת המקצוע עולה לכותרות בכל טקס הסמכה של עורכי הדין ובשנתיים האחרונות ביתר שאת. בשנת 2014 יש בישראל עורך דין אחד על כל 151 אזרחים, לעומת עורך דין אחד לכל 1,680 אזרחים בשנות ה-50 וה-60.

עם הגשת העתירה מסר יו"ר ועדת עורכי הדין הצעירים, עו"ד לירן יגודה, כי "ההפקרות ששוררת בתחום לימודי המשפטים גורמת נזק כבד לעורכי הדין, לשירות שמקבלים האזרחים ולאיכות המערכת המשפטית כולה. לפיכך, כיו"ר הוועדה וכמי שהמקצוע חשוב לו ביותר, החלטתי לפנות לבית המשפט העליון".