המממנים השקטים של שוק העברות: חברות הלוואות מאיי הבתולה

סוכנות "בלומברג" חושפת כיצד הלוואות חוץ-בנקאיות הפכו לגלגל המניע את תעשיית רכש הכדורגלנים בליגות הבכירות, שנאמדה הקיץ ב-2.4 מיליארד אירו

מטבע אירו / צילום: thinkstock
מטבע אירו / צילום: thinkstock

ההוצאות במהלך חלון ההעברות האחרון של קבוצות הכדורגל בחמש הליגות הבכירות באירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה וצרפת) על רכישת שחקנים צמחו בכ-9% לעומת הקיץ הקודם, אל סך של 2.4 מיליארד אירו. מי מממן את העסק היקר הזה? לא בהכרח המועדונים עצמם - לפחות לא באופן מיידי וישיר.

סוכנות הידיעות "בלומברג" מפרסמת כי חברת ההלוואות הפרטית Vibrac Corporation, הרשומה באיי הבתולה הבריטים - העניקה במהלך השנה החולפת מימון בסך של כ-150 מיליון אירו לקבוצות באנגליה, ספרד וגרמניה. מהדוחות הפיננסיים שהגישו המועדונים לרשם החברות הבריטי, עולה כי מאז 2011 העניקה החברה הלוואות בין היתר לווסטהאם יונייטד, סאות'המפטון, אברטון, פולהאם ורדינג. ההלוואות ניתנו כנגד הכנסות עתידיות של הקבוצות, בין היתר מזכויות שידור (סכום המינימום המובטח למועדון פרמיירליג מטלוויזיה עומד כיום על 74.5 מיליון אירו בשנה). על-פי המסמכים, בשנת 2013 העבירה Vibrac לפולהאם כספים ו"שיעבדה" בתמורה הכנסות עתידיות בסך 16 מיליון אירו של הקבוצה הלונדונית מזכויות שידור. לרדינג העבירה החברה מקדמה של 11.7 מיליון אירו, מעיין הלוואת גישור כנגד כספי "דמי הצניחה" שלה מהפרמיירליג (כספים מובטחים, שמעבירה הליגה האנגלית למועדונים שיורדים לליגת המשנה).

על-פי הפרסום, Vibrac, ש"מסוגלת לארגן הלוואה בסדר גודל של מיליונים בתוך 24 שעות", גובה ריבית שנתית בשיעור של 10%-6.5%.

Vibrac כמובן לא לבד בתעשייה הזאת. חברת Mousehole Ltd, שיושבת גם היא באיי הבתולה הבריטיים, העניקה בשנת 2011 הלוואות לאלופת ספרד המכהנת אתלטיקו מדריד, ליריבותיה לליגה חטאפה ודפורטיבו לה קורוניה, וגם לקבוצה הגרמנית הרטה ברלין.

מי שלקחה את סיפור המימון של מועדוני כדורגל באירופה כמה צעדים קדימה היא חברת Doyen Sports, שרשומה במלטה. נליו לוקאס, המנכ"ל הברזילאי של החברה, אמר כי בשנתיים האחרונות היא העבירה למועדונים כ-130 מיליון דולר (102.5 מיליון אירו). במקרה של Doyen, היא מהווה שותפה ישירה של הקבוצות על הזכויות העתידיות ממכירת השחקנים, שעבור רכישתם היא מעניקה לקבוצות את ההלוואה. Doyen ממשיכה בינתיים בפעילותה הענפה, למרות שבעלויות צד ג' שכאלו (TPO - Third Party Ownership) בכדורגל האירופי מתחילות להיות מאותגרות מבחינה חוקית על-ידי אופ"א ופיפ"א.

רוב המועדונים שפונים להלוואות חוץ-בנקאיות שכאלו עושים זאת מחוסר ברירה: המוסדות הפיננסיים המסורתיים חוששים לעבוד עם קבוצות כדורגל, שרובן מפסידות כספים בקביעות. על-פי "דוח הבנצ'מארקינג" המקיף האחרון של אופ"א, שנתוניו נכונים לעונת 2011/12 - ההפסדים של הכדורגל האירופי עמדו על 1.1 מיליארד אירו בשנה. מדובר על המינוס הכולל שנוצר על-ידי יותר מ-700 מועדונים שמשחקים בכל הליגות העליונות של יותר מ-50 מדינות החברות באופ"א.