מסביב לעולם: הצצה לשבועות האופנה לאביב-קיץ 2015

שבוע האופנה בפריז, שייחתם היום, מסכם את סבב שבועות האופנה לאביב-קיץ 2015 שהתקיימו בבירות האופנה בעולם בחודש האחרון

דיאן פון פירסטנברג / צילום: רויטרס
דיאן פון פירסטנברג / צילום: רויטרס

אף שהדבר מעולם לא הוגדר באופן רשמי, הסדר הכרונולוגי הקבוע של עונת התצוגות מסמל גם סוג היררכיה: הפותחת תהיה ניו-יורק המסחרית, שנייה תהיה לונדון החצופה והנועזת, מיד אחריה תדגים מילאנו את מהותו של השיק האיטלקי, ואת החגיגה כולה תסגור פריז המלכה, מקור מוצאה של האופנה העילית.

כצפוי, מעטים החוקים וכללי הטאבו האופנתיים שאינם מופרים על המסלול בארבעת שבועות האופנה המרכזיים האלה, אם כי בעידן הגלובלי נדמה שמעונה לעונה המעצבים מפוכחים יותר והקולקציות המוצגות הן כבר פחות בגדר תרגיל ראוותני של שואו-אוף, אלא מפגן מרשים של בגדים לבישים, רלבנטיים ואמיתיים.

הקלאסי: ניו-יורק

אין ספק שבעשור האחרון חלה התעוררות מורגשת בתעשייה האמריקאית המנומנמת וחלק ניכר מהמעצבים האמריקאים נגמלים יפה מהאובר-מסחריות ומהמראה הכל-אמריקאי השמרני שליווה אותם כמה עשורים טובים. 7 עשורים אחרי שנוסד, שבוע האופנה של ניו-יורק (הגדול ביותר), פתח שוב את הסבב העונתי של שבועות האופנה בבירות האופנה בעולם - לונדון, מילאנו ופריז. אם לשפוט על-פי המסלול הניו-יורקי, הרוח האלגנטית והמונוכרומטיות ממשיכה לנשב היטב גם בקולקציית אביב-קיץ 2015, עם גרסאות יפות ולבישות לשמלות מעטפת ושמלות קימונו, לצד מגמות מוכרות אחרות כמו שקיפות, הדפסים גראפיים, צבעוניות ססגונית, אלמנטים מפוספסים, מטאלי, ספורטיבי, ועוד.

הנועז: לונדון

שבוע האופנה של הבירה הבריטית מוכיח שוב ושוב שלונדון לא מחקה אף אחד - היא מכתיבה סדר יום אופנתי משלה. גם מערכות הלבוש שרקחו לקיץ 2015 בתי האופנה המשפיעים בממלכה, ותיקים לצד צעירים, כמו ברברי, ויויאן ווסטווד, האוס אוף הולנד ועוד, הבהירו שוב שהשילוב בין יצירתיות לבין קדמה טכנולוגית יכול לספק תוצאה אסתטית מקורית, לבישה ומרתקת. לצד קולקציות שעוצבו בהשראת עולם הטבע בטוויסט מקורי ומודרני, את גולת הכותרת סיפקה גם הפעם התצוגה של בית האופנה ברברי, עם מופע קייצי מהפנט ששילב אלמנטים קוקטיים של לבוש ערב, כמו שמלות טול ופייטים גדולים מנצנצים, שמעליהן כיכבו ז'קטים קצרים בסגנון קז'ואל-אורבני מובהק.

שיק עם אג'נדה: פריז

גם את גולת הכותרת של שבוע האופנה הנוכחי סיפק קרל לגרפלד לשאנל. המופע המדובר של השנה, התרחש בשדרה מדומה שהקים, כולל בניינים ומדרכות, במוזיאון הגראנד פאלה בפריז, כשברחובותיה צעדו עשרות הדוגמניות כשהן נושאות שלטי מחאה עם מסרים של פמיניזם ושוויון בין המינים. האלמנטים האופנתיים זעקו אף הם מכל עבר, כמובן על הדוגמניות המדוברות ביותר: הסופר-מודל ג'יזל בונדשן צעדה על המסלול בהופעת אורח וקארה דלווין הובילה את התצוגה המחאתית עם מגאפון קווילט ממותג. תקראו לזה יומרני או גימיק שיווקי, אבל אי-אפשר להתווכח עם הבאזז התקשורתי שלגרפלד מצליח לייצר כל תצוגה מחדש, ולא רק בזכות הבגדים שהוא מעצב. המון קולקציות טובות נוספות הוצגו בשבוע הזה, כשהאלמנט המרכזי שמשותף להן הוא האלגנטיות המתחדשת, בין היתר באופן שבו מעצבים תופסים את הקולקציות - קטנות, ממוקדות ועשירות, מאופיינות בעידון ובתחכום יוצא דופן.

בוהו-שיק: מילאנו

לא בכדי, בעשור האחרון מהווה שבוע האופנה של מילאנו את שיאה החדש של עונת התצוגות, עם עיצובים מקוריים שמייצרים אסתטיקה ויופי מרהיבים. אם לשפוט על-פי המעצבים האיטלקיים, קיץ 2015 מסמן את השלב הבא בהתפתחות הסגנון הבוהמייני של שנות ה-70, עם שמלות מקסי עשירות בבדי שיפון, פרחים, פרנזים והדפסים וקולאז'ים יפהפיים. הוכיחו את זה נפלא על המסלול: נעמי קמפבל בהופעת אורח לבית האופנה של פוצ'י, רוברטו קוואלי, אטרו, גוצ'י, אלברטה פרטי, מיסוני ועוד. את הסחורה האופנתית המלהיבה סיפקו גם תצוגות של: המעצב ג'רמי סקוט למותג מוסקינו עם קולקציה פופית, עליזה ומקורית בהשראת ברבי, מיוצ'ה פראדה שהרכיבה קולקציה מבדים של ספות (!) עם סט תפאורה של דיונות טבעיות שהורכבו מ-150 טונות של חול, דולצ'ה וגבאנה במראה המטדור המשודרג, וג'ורג'יו ארמאני עם קולקציה בהשראת חול.

שבוע האופנה בפריז / צילום: רויטרס
 שבוע האופנה בפריז / צילום: רויטרס