"עם החוצפה הישראלית, אני יודעת לסובב בנקאים שווייצרים"

"ליידי גלובס": עו"ד שירה שיין לא חוששת לערבב בין משפחה לעסקים, זאת העבודה שלה ■ היא עומדת בראש המשרד הגדול ביותר בישראל לניהול הון משפחתי, ומנהלת מעל 300 נאמנויות ונכסים בשווי של כ-4 מיליארד שקל

שירה שיין / צילום: גל חרמוני
שירה שיין / צילום: גל חרמוני

לפני כמה שנים היא פגשה לקוח גרמני במלון של שדה התעופה במינכן. 'את תראי שעוד שנתיים-שלוש מדינת ישראל לא תהיה קיימת', אמר לה ממש לפני שנפרדו. "יצאתי מזועזעת וזועמת מהפגישה. מאז בכל שנה אבא שלי ואני צוחקים שאנחנו צריכים לשלוח לו גלויה ביום העצמאות", מספרת עו"ד שירה שיין. "גם היום, כשאני מסתובבת בעולם בענייני עבודה, אני נתקלת בהרבה עוינות נגד ישראל, בהרבה אנטישמיות. פעמים רבות מופתעים שאני ישראלית ויהודייה, ולעתים זה גורם לאנשים אחרים חוסר נוחות. קרה שנתקלתי בגברים מבוגרים, בשנות ה-70 שלהם, שלא התביישו לומר שהם רוצים רק עורכי דין יהודים, כי הם הכי טובים. הם חשבו שהם מחמיאים, אבל הקיבה שלי התהפכה".

שיין עומדת בראש 'פמילי אופיס' גלובלי, וממונה על הצד המשפטי של הקמת נאמנויות וסטרוקטורות משפחתיות, יחד עם תכנון מס בינלאומי. היא פועלת במסגרת משרד עורכי הדין שהקים אביה, מיכאל, ב-1977, ושנחשב לגדול ביותר בישראל בתחום נאמנויות, תיקים וניהול הון משפחתי. הקבוצה כוללת גם חברה לניהול תיקי השקעות שיושבת בציריך, וקרן נדל"ן החולשת על עשרות אלפי יחידות דיור בארה"ב. וכך, על אף שבסיס הקבוצה בישראל, כ-90% מלקוחותיה הם זרים. בסך הכול היא מנהלת מעל 300 נאמנויות ונכסים בשווי של כ-4 מיליארד שקל.

שיין, 40, מחלקת את זמנה בין ישראל לשווייץ, שם מחזיקה המשפחה מספר דירות. "אני, עם החוצפה הישראלית שלי וכאישה, יודעת טוב מאוד איך לסובב את הבנקאים השווייצרים עם כל המניירות שלהם. במשרד שלי אנחנו הרבה נשים, ונשים יפות, וכשאני לוקחת אותן איתי אנחנו משיגות את כל מה שאנחנו רוצות, ואת מה שאף גבר לא היה מצליח להשיג, עם השכל ועם אינטליגנציה נשית ועם המון סטייל".

על נכסים ויחסים

במשך שנים הסתובבה שיין בעולם, פגשה בעלי ממון ונכנסה להם לחשבונות. בין לקוחותיה שרים מרחבי העולם, אילי הון, עמודי תווך כלכליים. היא יודעת מה יש להם ומה לא, מכירה את הסודות המשפחתיים הכואבים ביותר ואת רקמת מערכת היחסים העדינה.

בפועל, היא נכנסת לעומקן ולרוחבן של משפחות מרובות נכסים ויחסים, משליטה סדר בניהול הכספים, ועוזרת להן לתכנן את היום שאחרי המוות. "לא קל לאף אחד לחשוב מה קורה אחרי המוות, אבל בתי המשפט גדושים בתיקים של סכסוכי ירושה, שהורסים משפחות ומערכות יחסים. אני רואה מקרים רבים שבהם נאמנות חסכה את הסכסוכים האלה. בצוואה אפשר לציין רק יורש חי, או כזה שנולד תוך 300 יום לערך מהפטירה. בנאמנות את לא מוגבלת, את יכולה להוריש גם לניני נינים, כך שזה מתאים גם לצעירים שעשו אקזיט בהייטק, ורוצים לדאוג לפחות לשני דורות קדימה".

*** הכתבה המלאה במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי