פרופ' איריס שי תגרום לכם לחשוב שוב על הדיאטה

"ליידי גלובס": שי, מהחוקרות המובילות בעולם בתחום התזונה, הוכיחה כי המלצות הרופאים להפחית בצריכת שומנים כדי להוריד משקל אינן בהכרח נכונות

איריס שי / צילום: דני מכליס
איריס שי / צילום: דני מכליס

איריס שי לא אוהבת את המילה דיאטה. היא לא באג'נדה שלה בכלל. שי, מהחוקרות המובילות בעולם בתחום התזונה, עוסקת בבריאות ובאסטרטגיית תזונה. במחקר שהיא מכנה 'אנטי אייג'ינג', מצאה כי לא משנה אם בוחרים בדיאטה דלת-שומן, ים-תיכונית או דלת-פחמימות - כל זמן שמקפידים על הפחתה מתונה במשקל ומוותרים על הג'אנק פוד, יחול שיפור משמעותי במצב הבריאותי. אם בדרך-כלל עם הגיל חלה החמרה בטרשת עורקים, הרי שתזונה נכונה מביאה לנסיגת הטרשת.

"כאשר אני מציגה תמונות תלת-ממד עם השינויים שחלו בעורקים של משתתפי המחקר בתום שנתיים של ניסוי, זו הוכחה לכך שהגוף מבריא. גופנו קשוב לסגנון החיים שלנו הרבה מעבר למדדים חיצוניים כמו משקל נטו".

למעשה, שי הוכיחה כי המלצות הרופאים והתזונאים להפחית בצריכת שומנים כדי להפחית במשקל, אינן בהכרח נכונות. שמה חקוק בקהילת המחקר הבינלאומית כחוקרת מובילה בתחום האפידמיולוגיה של סמנים ביולוגיים ומחלות כרוניות, והמחקר שלה היווה פריצת דרך מחשבתית באסטרטגיות תזונה, ויצר חשיבה מחודשת בהנחיות הבינלאומיות בפרוטוקולים רפואיים.

אנחנו נפגשות בקפה מדע, במכון ויצמן ברחובות. היא מזמינה קפה הפוך על בסיס מים, ומציגה את עצמה במשפט אחד ארוך: "אני איריס, בת 45, מזל עקרב, מתגוררת בגדרה. אם ל-4 ילדים, בני 17 עד 4, ונשואה 20 שנה לגב. האג'נדה שלי בחיים היא: תשנה את מה שלא טוב לך, כי החיים קצרים. חוץ מהגיל שלנו ומההורים, אפשר לשנות כמעט הכול. אנחנו צריכים לחיות כך שכל יום בוחרים מחדש. שום דבר לא נקבע עבורנו, וכל יום הוא בעל משמעות אדירה, כי החיים עוברים מהר. גב בעלי ואני ספורטאים - הוא רץ מרתון, אני רצה 5 ק"מ ארבע פעמים בשבוע. תמיד יש קערת פירות בבית, ירקות חתוכים ואגוזים, אין מרגרינה ואין אוכל מעובד. פעילות גופנית קבועה ותזונה נכונה הם חלק בלתי נפרד מהגדרת החיים שלנו.

"בתור חוקרת תזונה אני יותר רגישה למרכיבים, ומקווה שכולם יבינו יום אחד את העוצמתיות שיש בזה. כשעוברים לתזונה נכונה, פתאום הגוף מקשיב לך. המשפט You are what you eat חזק מאי פעם. היום יודעים שההיסטוריה שלנו מתחילה עוד לפני שהאישה התעברה, יש ממצאים שמוכיחים את הקשר בין מה שהאמא אוכלת לבין המשך החיים של העובר. בעתיד הקרוב יבדקו יותר את ההשפעה שיש לסגנון החיים על הביטוי הגנטי שנולדנו איתו. כבר נמצא שלאנשים עם ביטויים שונים של אותו גן יש תגובה שונה לאותה אסטרטגיית תזונה. בנוסף, הגנטיקה משתנה עם הזמן, ה-DNA משתנה. הגוף שלנו קשוב ודינאמי, וזה מעודד, כי זה מוכיח שתמיד יש מקום למחילה".

*** הכתבה המלאה במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי