רצפה לשער הדולר עכשיו

התמתנות הפעילות של בנק ישראל בשוק המט"ח היא טעות

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

אין כמו לפתוח את השבוע לאחר יום כיפור בו ביקשנו בבית הכנסת סליחה ממי שיעצנו רע עבורו. את העצה הראשונה לשנה העברית החדשה אני רוצה להפנות לבנק ישראל ולאוצר - רצוי לקבוע שער רצפה לדולר, או לחילופין לסל המטבעות ודווקא עכשיו.

האם זו תהיה רצפה פיזית כפי שנהוגה במספר מדינות או רעיונית כפי שהוכרזה בשוויץ? פחות רלוונטי אם כי די ברור שלהכרזה הישראלית יאמינו פחות מזו השוויצרית ועל כן רצועה פיזית כנראה עדיפה.

מדוע דווקא עכשיו? את הסיבה לכך ראינו בשבוע שעבר. אמנם סביר מאוד לראות מימוש רווחים לאחר גל עליות כה רצוף כפי שאנו חווים למעלה מחודש אולם מעבר להמרות סוף החודש שהן חלק בלתי נפרד מהפעילות השוטפת בחדרי העסקות נצפו כבר לא מעט שחקנים שהחלו להמר שגל היחלשות השקל הגיע לסיומו.

חלק מגופים אלו פועלים בהיקפים הגדולים על מידותיו של השוק הישראלי ואת נחת זרועם חווינו היטב בשנים האחרונות. תוך יממה אחת נחלש הדולר לעומת השקל באחוז וחצי. זאת בשעה שבעולם הוא ממשיך בראלי החזק ביותר שנצפה בארבע השנים האחרונות כלפי רוב המטבעות.

למעשה משלים הדולר מהלך התחזקות של 9% כלפי הדולר אינדקס (סל מטבעות) תוך פחות משלושה חודשים ועל רקע זה נראה מימוש הרווחים מול השקל קצת תלוש מהמציאות.

ביום שישי נרשמה אמנם התאוששות קלה אולם מה שאירע ביום רביעי וחמישי חייב להדליק נורה אדומה בירושלים ומן הראוי להקדים תרופה למכה שללא ספק תבוא אם ישבו שם אדישים. השוק רק מצפה שבנק ישראל יתרווח בכורסא ויחדל מלנקוט בצעדים עקב ההצלחה הזמנית בשינוי מגמת התחזקות השקל. כך לדוגמה מעניין יהיה לראות את הדיווח הקרוב של בנק ישראל לגבי שוק המט"ח המקומי. כולם יודעים שלבנק יש תכנית רכישות ארוכת טווח על מנת לנטרל את השפעת גילויי הגז.

בנק ישראל לא נצפה בשוק בחודש האחרון ואם הוא לא רכש אפילו את מה שהתחייב כתוצאה מתכניתו, בגלל היחלשות השקל, הרי שזו טעות חמורה ואיתות חזק לשחקנים הפעילים. כולנו זוכרים עדיין היטב מה קרה כשבנק ישראל סיפר לאנשי סיטי בנק בלונדון שהוא עומד להפסיק את תכנית הרכישות באפריל 2009. דווקא בימים של תיסוף הייתי מצפה להתערבות חכמה של בעל הבית שיכריז - אנחנו עדיין כאן.

כפי שציינתי למזלם של הגורמים בירושלים, הנתונים שזורמים מארה"ב לא משאירים הרבה מקום לספק והדולר ממשיך להתחזק בכל העולם, מה שיבוא כפי הנראה לידי ביטוי גם אצלנו. מחלקת המחקר של בנק ישראל שינתה מקצה לקצה את תחזיותיה לגבי ריבית בנק ישראל והיא מעריכה כעת שהריבית תעמוד על 0.25% עד סוף 2015 עם רמזים קלים לכיוון של הפחתה נוספת במידת הצורך. לעניות דעתי זה מיותר. בנק ישראל צריך ללכת בעקבות הבנק המרכזי בארה"ב ולהעלות את הריבית במקביל אליו.

זה יתאפשר רק אם יבינו בשוק שלבנק יש כלים נוספים להתמודדות עם סוגיית שער החליפין. זה בדיוק הזמן לאותת לשוק מהי הסביבה המתאימה לבנק ישראל ולאוצר ואין ספק כי קביעת רצפה ברמת המסחר הנוכחית תבטיח המשך פיחות, תאפשר להעלות ריבית ותסייע רבות למשק הישראלי להיחלץ מהמיתון אליו נקלע.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.