בנק לאומי נכנס לתחום הנאמנות בקרנות הנאמנות

הכניסה נעשית על רקע שינוי חקיקה המשווה בין פעילות הנאמן בקרנות לתעודות הסל - תחום שבו הבנק כבר פעיל ■ היקף ההכנסות השנתי בתחום הנאמנות מוערך ב-120 מיליון שקל

בנק לאומי, בראשות רקפת רוסק עמינח, נכנס לפעילות בתחום הנאמנות בקרנות נאמנות. ל"גלובס" נודע כי באחרונה קיבל הבנק רישיון לעסוק בפעילות זו, והוא צפוי להתחיל לעסוק בכך בזמן הקרוב. ענף קרנות הנאמנות מנהל כיום נכסים ב-270 מיליארד שקל בקירוב. דמי הנאמנות בתחום עומדים על 0.02%-0.1% מנכסי הקרן (תלוי ברמת הסיכון שלה), כך שהיקף ההכנסות השנתי בתחום הנאמנות מוערך ב-120 מיליון שקל.

נאמן קרנות נאמנות הינו תפקיד מהותי. הנאמן הוא זה שמחזיק בנכסי הקרן בעבור בעלי היחידות, ומפקח שהקרן מתנהלת על-פי ההסכמים וההתחייבויות. למעשה, הוא משמש "ידה הארוכה" של רשות ניירות ערך בגוף פיננסי שמנהל כספי ציבור.

בבנק החליטו להיכנס לפעילות בתחום על רקע שינוי מתוכנן בחקיקה, שלפיו יבוצע יישור קו בין אופי פעילות הנאמן בתחום תעודות הסל וקרנות הנאמנות (זאת במסגרת תיקון 21 לחוק השקעות משותפות בנאמנות). ללאומי כבר יש כיום פעילות בתחום הנאמנות בתעודות הסל, כך שכניסה לתחום הנאמנות בקרנות הנאמנות נחשבת צעד מתבקש. עם זאת, נדגיש כי תיקון 21 עדיין לא אושר בכנסת, ועדיין לא ברור מתי יאושר, לאור העובדה שאישורו בבית המחוקקים כבר נדחה כמה פעמים בשל היותו תיקון גדול ומורכב הכולל סעיפים שונים.

למרות זאת, בלאומי כבר הוציאו רישיון ומתכוונים להתחיל לפעול בתחום בזמן הקרוב. לא מן הנמנע כי חלק מההחלטה נובע מתהליכי התייעלות מאסיביים המתבצעים בבנק, ומכך שישנם עובדים שניתן לנייד אותם, כך שלבנק יש כוח אדם זמין לכניסה לפעילות בתחום החדש.

עוד נציין כי מכיוון שכיום לכל קרנות הנאמנות יש נאמן, הרי שלאומי יצטרך לנגוס מהמתחרים בתחום בכדי לצמוח, ולכן לא מן הנמנע כי תתפתח מלחמת מחירים בתחום זה. לדברי מקורות בענף, בניגוד לדמי הניהול ועמלות התפעול שנשחקו בשנים האחרונות, דמי הנאמן בקרנות כמעט ולא נפגעו. ישנם כיום כמה גופים הפעילים בתחום הנאמנות, בהם יובנק, מזרחי טפחות וכן כמה פירמות של רואי חשבון. בנק הפועלים סגר את הפעילות בתחום לפני כשלוש שנים.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "בעקבות שינויים בסביבה העסקית והרגולטורית, החברה לנאמנות הפסיקה בשנה האחרונה את פעילותה במספר תחומים, ומנגד, הרחיבה את הפעילות בתחומים אחרים. שינוי החקיקה הצפוי בתחום וזיהוי הזדמנות בשוק הנאמנים הביאו אותנו להרחיב את הפעילות ולהיכנס גם לתחום נאמנות לקרנות נאמנות".