מעבר לאופק בבורסה

חמש סיבות לדאגה לגבי המגמה החיובית הנוכחית במדד S&P

מסחר- אונליין/קרדיט: שאטרסטוק
מסחר- אונליין/קרדיט: שאטרסטוק

מדי פעם חשוב להסתכל על הטווח הארוך מאוד. ולדעתי, זה המקרה, כאשר מדובר במדדי חו"ל, ובמיוחד מדדי המניות באמריקה. למעשה, אתרכז במדד העיקרי אחד, והוא מדד המניות S&P500, המהווה את ספינת הדגל של המסחר המנייתי בארה"ב.

למה עכשיו? עקב העובדה הפשוטה שבשבועות הקרובים אנו נהייה עדים לסיומה, באמריקה, של אחת מתוכניות ההרחבה הכמותית האגרסיבית ביותר שנעשתה בעולם, ועקב המצב הטכני המעניין במיוחד של רוב המדדים שם.

כולנו זוכרים את ההשפעה האדירה של הנזילות הגדולה שההרחבות השונות נתנו לשוקי המניות. והנה, זו האחרונה, מתקרבת כאמור לסופה. הפד כבר צמצם את כמות הרכישות ממצב של 85 מיליארד דולר לחודש (!!) לכדי 15 מיליארד בלבד, כאשר לא נראית באופק סיבה שהתהליך הזה לא יגיע ל-0.

אבל כסוחרי מגמה אנו יודעים שהמהות יכולה להשתקף זמן רב אחרי שהטכני יראה לנו את מה שהשחקנים הגדולים עושים בפועל, ולכן, אתרכז הפעם בעיקר בגרף עצמו. האם הגרף יכול לומר אם אנו עומדים בתחילתו של שינוי אמיתי? לצורך הערכת העניין אני מביא בפניכם את הגרף החודשי (כל נר הוא חודש פעילות) של המדד המצוין לעיל:

משה שלום סנופי-07-10
 משה שלום סנופי-07-10

הנה כמה נקודות שמביאות לדאגה לגבי ההמשך החיובי במדד הזה:

  • בפורום זה הבעתי כבר את התפעלותי מן המהלך העולה האחרון (זה שהחל תחילת 2012). הזוית, תבנית היתד, ובמיוחד חוסר בתיקון מטה רציני אחד, היוו תמיד סיבות של דאגה פוטנציאלית, אשר עד כה לא התממשה.
  • כל מבנה החזרה מן התחתית של 2009 נראה בעצמו כמבנה של תיקון, ולא של מגמה, וזאת על פי תורת הגלים של אליוט. במגמה היינו מצפים ל-5 גלים עולים, כאשר הגל הרבעי אינו נכנס לטריטוריה של הגל הראשון. וזה לא מה שקרה כאן.
  • הגענו לרמה עגולה ויפה סביב ה-2000. סביב רמות עגולות ויפות כאלה מתרחשים בדרך כלל היפוכים, ולו גם תיקונים טכניים בלבד.
  • בימים האחרונים ראינו את המחיר מתקרב, ואף חודר (תוך חודשית), את קו המגמה שתמך בכל העלייה (1 סגול). העליות של ימי חמישי, ושישי, האחרונים, היו הוכחה נוספת למנטאליות "קניית התחתיות" עקב אותה הגעה.
  • לבסוף, אציין את השבירה של קו המגמה באינדיקאטור ה-RSI אשר לא נשבר מאז 2011.

כל אלו מעניינים כשלעצמם אבל, וזה אבל גדול, אין לנו אלא פוטנציאל לשינוי, כאשר בפועל לא ממש הופיעו עדיין סימנים של שלילה ממשית. מכיוון שאנו אמורים לפעול על פי מה שהשוק עושה, ולא על פי מה שאנו חושבים שהוא צריך לעשות, התמונה שלפניכם היא תמונה שדורשת מעקב, ולא פעולה מיידית.

בכל אופן, ועל מנת לתת קצת בשר ל"אפשרי", הוספתי כמה אלמנטים מעניינים:

  1. סרגל Fibonacci לטווח הקצר (בשחור) המראה את עומק התיקון (עם רמות המחר) של המהלך העולה האחרון בלבד.
  2. סביבות 1600 (סגול) היא אזור הבדיקה שהמדד יכול לחזור אליו, במידה והוא רוצה לאשר את הפריצה המקורית שקרתה ב-2013. הגעה לשם, וחזרה מעלה שוב, יהוו אישור ממשי שלפנינו מגמה עולה ארוכת טווח הדומה במהותה למה שקרה בשוק המניות האמריקאי מ-1974 ועד 2000.
  3. סרגל Fibonacci לטווח הארוך (בירוק), המראה את עומק התיקון האפשרי (עם רמות המחיר) של כל המהלך העולה מאז תחתית 2009.

לפסימיסטים באמת אזכיר שבמידה והמדד רוצה לבקר בחלק התחתון של המגאפון שנפתח מאז שיא 2000, הוא יגיע לסביבות ה-500, אבל זו בהחלט מחשבה שאינה מקדימה את זמנה הרבה היום.

אחזור ואומר:

מדובר על פוטנציאל של תחילת ירידות, כאשר הנזילות קטנה, והמצב הטכני מתוח למדיי. האם נחזה במשהו עמוק, אם בכלל? השוק יאמר בעצמו. זאת ועוד, רק על פי מה שהוא יעשה נוכל לדעת בביטחון כמה מעשי הפד היו המנוע העיקרי של העליות היפות, והמתמשכות, שראינו עד כה.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.