מדד אמון הצרכנים של "גלובס": המשק פסימי

נתוני מדד אמון הצרכנים של גלובס לחודש ספטמבר מראים שעיקר הפסימיות נוגעת למצב השוטף של המשק. במה שקשור לעתיד, גם לגבי המשק כולו וגם לגבי המצב הכלכלי אישי, הנתונים השוטפים מראים שיש תנועה כלפי מעלה ■ לקריאת חוברת המדד המלאה

בורסה דולרים מטח  חדר מסחר וול סטריט  תחזית גרפים / צלם: thinkstock
בורסה דולרים מטח חדר מסחר וול סטריט תחזית גרפים / צלם: thinkstock

כאמור, מדד אמון הצרכנים של גלובס לחודש ספטמבר נותר כמעט ללא שינוי בספטמבר ורשם עלייה של 0.1 נקודות בלבד ל=76.1 נק' (1996 = 100) אחרי ירידה של 5.5 נק' באוגוסט ועלייה של 1.8 נק' ביולי. יחד עם זאת הנתונים מראים שעיקר הפסימיות נוגעת למצב השוטף של המשק. במה שקשור לעתיד, גם לגבי המשק כולו וגם לגבי המצב הכלכלי אישי, הנתונים השוטפים מראים שיש תנועה כלפי מעלה.

נתון המגמה של המדד, שמבוסס על ממוצע נע תלת חודשי, ירד בספטמבר ב-1.2 נק' ל-77.9 נק', לאחר ירידה של 1.3 נק' באוגוסט ועלייה של 0.9 נק' ביולי. מדובר, אם כן, בירידה שנייה ברציפות לאחר עליות קטנות, אך רצופות, מאז חודש פברואר 2014. נתון המגמה נמצא עתה במרחק של 4.8 נק' מהשפל הזמני בנרשמה בתחילת השנה. יש להניח שאם נתוני המקרו ימשיכו להצביע על ירידה בצמיחה, הערכות הציבור יגיבו בהתאם.

הנתון השוטף של המאזן נטו לגבי השאלה הראשונה (מצב המשק בהווה) רשם בספטמבר ירידה יחסית גדולה, חודש שני ברציפות. המאזן נטו ירד ב-7.7 נ"א ל-33.7, זאת לאחר ירידה של 6.3 נ"א באוגוסט ועלייה של 12.8 נ"א ביולי. התנודות היחסית גדולות בנתון השוטף ברכיב משקפים את האי וודאות הגוברת בקרב משקי בית לגבי מצב המשק, לאחר חודשים רבים בהם נרשם שיפור מסוים בהערכותיהם. לקריאת חוברת המדד המלאה - לחץ כאן