הממשלה אישרה ביטול הקלות המס לספורטאים זרים. אבל מה עכשיו?

כבר היינו בסרט הזה בעבר; עכשיו יופעל לובי עצום של קבוצות הספורט ובעלי הקבוצות כנגד ההחלטה, ואף אחד לא יופתע אם בסופו של יום האוצר יתקפל

סופוקליס שחורציאניטיס / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה
סופוקליס שחורציאניטיס / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה

הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את תקציב המדינה לשנת 2015, שכולל בתוכו גם את ביטול ההקלות במס לספורטאים זרים. מה המשמעות עבור הספורט הישראלי? למען האמת, היא עדיין חסרת משמעות.

בסרט הזה בדיוק כבר היה הספורט הישראלי מספר פעמים בעבר, ובין אישור הממשלה לבין ההצבעה על אישור התקציב בכנסת תמיד "נעלם" בסופו של דבר ביטול ההקלות במס לספורטאים זרים.

מבחינה טכנית עדיין יש דרך ארוכה עד שתהיה החלטה סופית בנושא. אחרי החלטת הממשלה הלילה על אישור התקציב, הכדור עובר לוועדת הכספים של הכנסת, משם יעבור לאישור מליאת הכנסת ויחזור שוב לוועדת הכספים, לפני שיחזור שוב להצבעה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

בזמן הקרוב יופעל, ממש כמו בעבר, לובי עצום מצד בעלי הקבוצות ומנהלי הליגות בניסיון לבטל את "רוע הגזירה". ב-2009, אחרי אישור הממשלה, המחסום האחרון היה דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת - אלא שלחץ אדיר שהפעילו ראשי הספורט, בעיקר יו"ר מכבי ת"א בכדורסל שמעון מזרחי, על ראש הוועדה ח"כ חיים כץ, הביא בסופו של דבר להחלטה של הוועדה להצביע נגד הצעת האוצר.

כזכור, במסגרת החוק נקבע כי ספורטאים זרים משלמים מס מקסימלי של 25% בלבד, מה שהופך את ההעסקה שלהם לכדאית מאוד ביחס לספורטאי ישראלי. ההקלות במיסוי לספורטאים זרים (ספורטאי חוץ) נכנסו לתוקף במסגרת תקנות מס הכנסה התשנ"ח 1998.

אבל למעשה עוד לפני כן נהנו קבוצות ספורט מהקלות במיסוי מתוקף אמנות מס שונות בין מדינות - כך למשל, אמנת המס שנחתמה בשנת 1993 בין ישראל להונגריה למשל, שאיפשרה מיסוי נמוך לספורטאים הונגרים ששיחקו בישראל היתה בין הסיבות ל"גל ההונגרי" שכלל את סטפן שאלוי, איסטבאן פישונט, אישטבאן האמר, תמאש שאנדור ולאסלו צה.

יש לציין כי גם אם תעבור בסופו של דבר ההחלטה לבטל את הפטור ממס לספורטאים זרים, ייתכן והיא לא תשפיע על מגזר רחב מאוד של ספורטאים זרים - בעיקר הרוב המוחלט של הספורטאים האמריקאים. בעקבות אמנת מס בין ארה"ב לישראל נקבע כי "בדרנים ציבוריים" (או ספורטאים) לא צריכים לשלם מס כלל עד הכנסה של 12,000 דולר בחודש (400 דולר ביום), או בחישוב שנתי 144 אלף דולר בעונה. בתוך התחום הזה נכללים הרוב הגדול של שחקני ושחקניות הכדורסל האמריקאים המשחקים בישראל.

עוד עניין שיצטרך לבוא לפיתרון, אם וכאשר, הוא העובדה שכל חוזי השחקנים כבר נחתמו וקבוצות ספורט לא משחקות לפי שנה קלנדרית אלא לפי עונת ספורט (2014/15). ייתכן והאוצר יצטרך להתגמש לגבי חוזים שכבר נחתמו, טרם כניסת החוק.