"אין מחיר שמבקשים על דירה בבני-ברק - ולא מקבלים"

ראש עיריית בני-ברק, הרב חנוך זייברט: "העיר נשענה תמיד על תוכנית הבראה, והיום בעזרת השם התוכנית מאוזנת"

הרב חנוך זייברט / צילום: מרכז השלטון המקומי
הרב חנוך זייברט / צילום: מרכז השלטון המקומי

בעיר הצפופה בישראל, שבה חיים 180 אלף תושבים על שטח של 7,000 דונם בלבד, שקצב גידול האוכלוסייה בה הוא הגבוה בישראל, ושלא ניתן לבנות בתחומה למעלה משבע קומות מגורים בגלל האיסור על שימוש במעלית בשבת, מצוקת הדיור מורגשת ביתר שאת.

"המשפחות גדלות יותר ממספר יחידות הדיור, אני מודה", אומר ראש עיריית בני-ברק הרב חנוך זייברט. "לא סתם כל מחיר שמבקשים על דירה בבני-ברק מקבלים".

- אתם לא יכולים לבנות לגובה, איך העיר תענה על הצורך בדירות?

"אנחנו עובדים בימים אלה על תוכנית מתאר שכוללת אלפי דירות נוספות, חלקן בצפון העיר, אחרי קניון איילון, סמוך לתחנת הרכבת, שם מתוכננת שכונה של 2,500 דירות, וחלקן במתחמים שונים במרכז הוותיק, כמו תחנת הקמח שאנחנו מפנים מרחוב סוקולוב, מפעל דובק, מתחם אסם ועוד מתחמים ברחוב השומר וברחוב רבי עקיבא. נוסף לכך יש לא מעט פרויקטים מתוכננים בפרדס כץ. העירייה תפנה את מתחם השוק שנמצא בבעלותה ותקים במקומו 500 דירות. עוד 10 שנים לא יזהו את פרדס כץ. תוכנית המתאר מביאה בחשבון שבבני-ברק יהיו 220 אלף נפש, ומוסיפה 10,000 דירות".

- איך העיר מחזיקה את עצמה כלכלית?

"העיר נשענה תמיד על תוכנית הבראה, והיום בעזרת השם התוכנית מאוזנת. כבר לפני 20 שנה התחיל ראש העירייה הרב משה אירנשטיין ז"ל, שנפטר לאחרונה, לתכנן את מרכז העסקים של בני-ברק (BBC), שקם רק בשנים האחרונות וחלקו עדיין מתוכנן. הכשרת הישוב מתכננת שם הקמת המגדל הכי גבוה באזור, עם אוריינטציה רפואית בגלל הסמיכות למכון מור, שייהרס ויוקם מחדש על מגרש גדול יותר (אחרי איחוד עם המגרש מאחור). במרכז העסקים ישנם היום שישה מגדלים, שניים בביצוע, וישנם עוד 10 בקנה. בזכות ה-BBC הארנונה בעיר מניבה לעירייה סך של 305 מיליון שקל בשנה, שזה שליש מהתקציב שלנו. צריך לזכור שהעיר ותיקה, בת 90, ו-60 מיליון שקל הולכים כל שנה לפנסיה תקציבית של עובדים ותיקים שפרשו לגמלאות".

- הצפיפות הגבוהה וקצב הגידול הגבוה מביא גם לא מעט חריגות בנייה בעיר.

"אנחנו מוציאים צווי הריסה לכולם, אין אכיפה סלקטיבית, אבל מפעילים שיקול דעת, כי זה לא חוכמה להילחם במשפחה עם 10 ילדים שהרחיבה את הדירה ב-10 מ"ר. חוץ מזה אנחנו מעודדים פרויקטים של הריסה ובנייה במסגרת תמ"א 38, וכדי לפתור את סוגיית מבני הציבור אנחנו מתעקשים על בניית חניות וגני ילדים בקומת הקרקע".

- ועדת הערר לא אהבה את זה שאתם מחייבים יזמים לבנות מבני ציבור במסגרת תמ"א 38, וזה בלשון המעטה.

"היא תאהב את זה בסוף. אנחנו נעביר את זה בתוכנית המתאר לעיר, ואנחנו עומדים על זה. יזמים מקבלים שירות טוב מאוד בבני-ברק. משרד הפנים אומר שיש לנו מעט מדי עובדים במחלקת ההנדסה, ואנחנו אומרים שזה היתרון. כי לא צריך עוד חודש, כדי שעוד עובד יבדוק תוכנית. בכלל אנחנו תומכים מאוד ברפורמה בחוק התכנון והבנייה שמעניקה סמכויות לוועדות המקומיות. למה פקידה שיושבת בוועדה המחוזית יודעת יותר טוב מאיתנו מה טוב לנו?"