הפסטיבלים בחיק הטבע על הכוונת של רשות מקרקעי ישראל

בכוונת רמ"י להתחיל ולגבות ממארגני פסטיבלים והופעות בחיק הטבע תשלום על השימוש בקרקע המנוהלת על-ידי המדינה ■ ברמ"י כבר פנו למארגני פסטיבל "אינדינגב" בדרישה לתשלום עבור השימוש בקרקע

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) החליטה לפתח חזית חדשה מול מארגני הופעות או פסטיבלים בחיק הטבע, על קרקע מדינה. בכוונת רמ"י להתחיל ולגבות מהמארגנים תשלום על השימוש בקרקע המנוהלת על ידי המדינה, מה שלא קרה במרבית המקרים עד היום.

מדובר בפרויקט חדש ברמ"י שהוא שיתוף פעולה בין החטיבה העסקית ברמ"י ובין החטיבה לשמירה על הקרקע (אגף הפיקוח לשעבר) במסגרתו החלו אנשי הפיקוח של הרשות לעקוב אחר פסטיבלים ואירועים המתנהלים על אדמות המדינה. מעבר לדרישת התשלום על השימוש בקרקע, יחוייבו המארגנים גם להחזיר את הקרקע באותו המצב שקיבלו אותה לאחר תום האירוע.

הפעילות החדשה כבר החלה כאשר רק לאחרונה פנו אנשי רמ"י למארגני פסטיבל שעתיד להתקיים בחודש הבא (נובמבר), פסטיבל "אינדינגב", בדרישה להסדיר את התשלום המדובר. ברשות מדגישים כי פנייה דומה עתידה להגיע לכל פסטיבל או אירוע אחר דומה.

"על מארגני פסטיבלים ואירועים לשלם לקופה הציבורית על השימוש בקרקעות הציבור, נפעל נגד מארגני אירועים שינסו להתחמק מתשלום", כך נמסר מרשות מקרקעי ישראל. ברמ"י מודים שעד כה היה מדובר בתחום שלא נאכף, "פרצה בחוק" לדבריהם, וכעת שיתוף פעולה בין שתי המחלקות השונות בארגון יסייע בסגירת אותה הפרצה.

ברשות מסבירים כי: "בעבר נפל נושא זה לעיתים "בין הכיסאות" ובמקרים בהם מארגני האירועים והפסטיבלים עלו על הקרקע לתקופות זמן קצרות מבלי להסדיר את השימוש בה לא ננקטו נגדם תמיד צעדי אכיפה. לאחר שהרפורמה ברשות מקרקעי ישראל נכנסה לתוקף ואפשרה היערכות מחודשת בחטיבה לשמירת הקרקע, החלו מפקחי רשות מקרקעי ישראל בהסדרת האכיפה מול מארגני פסטיבלים ואירועים".

עוד הסיפו בחטיבת הפיקוח של רמ"י כי: "ללא הסדרת השימוש בקרקע פסטיבלים ואירועים המתקימים על אדמת מדינה יהיו למעשה בלתי חוקיים וקיומם ללא הסדרה מראש ייחשב כפלישה לאדמות מדינה, המהווה עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, ומארגני האירוע יהיו חשופים לתביעות כספיות ופליליות".

חישוב עלות השימוש בקרקע של הרשות תלוי בהיקף השטח עליו יתקיים הפסטיבל או האירוע, במשך זמן האירוע ובשווי הקרקע. הסכום שתגבה רמ"י יתבסס על הערכת שמאי וייקבע בנפרד בכל מקרה לגופו.

"הקרקעות הציבוריות הן משאב לאומי שאמור לשרת את כל הציבור, ומי שעושה בו שימוש אמור לשלם לקופה הציבורית המשרתת את כל האזרחים", כך מסביר ישראל סקופ, מנהל החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל. "בדרך כלל סדר העדיפויות של גורמי האכיפה מתרכז בפלישות הכרוכות בשימוש בקרקעות לטווח ארוך, אך גם כאשר מדובר בשימוש לזמן קצוב כמו פסטיבלים ומופעים למיניהם, קרקעות הציבור אינן הפקר ועל המארגנים להסדיר את השימוש בקרקע המשתייכת לכלל אזרחי המדינה, ואנו נוודא שאכן כך יהיה".