אין שיקום ללא פיוס?

ישראל יכולה ולתרום לשיקום עזה, אבל רק בתנאי אחד ברור

צוק איתן - נמל עזה / צילום: רויטרס

לי נראה שדווקא טוב שאנחנו לא נוכחים בוועידת קהיר. אני פשוט לא רואה מה יש לנו לחפש שם. בשביל להשמיע את עמדותינו? יש עדיין מי שמצוי בתחום שלא מכיר אותן? עוד נאום מצוחצח של נתניהוישנה משהו?

אדרבא - זו לא תהיה התכנסות קלה. אין סיבה שלא יהיו שם ההתכתשויות המקובלות בין מדינות ערב כאשר הן מתכנסות להחליט על משהו. בתוך זה יהיו ארה"ב וכמה מדינות מערביות אחרות. זה די והותר. יהיה שם בוץ, הרבה ממנו, ודווקא נשמע לי מרענן שאנחנו הפעם לא נתפלש בו.

היעדרות פיזית

ההיעדרות הפיזית אינה צריכה להיות גם פוליטית ודיפלומטית. ארה"ב, לפחות היא, בוודאי תרצה לדעת מה אנחנו חושבים לפני שיוחלט על ההצעות שיעלו על השולחן. אין ספק שיהיה מגע רציף בין שתי המדינות, שאולי גם מצרים תהיה שותפה לו, ואולי גם מדינות אחרות.

דווקא היעדרותנו יכולה לגרום לכמה מהמשתתפים לחפש אותנו כדי לדעת את עמדותינו, ולו כדי שההחלטות בוועידה לא יישארו על הנייר. כי הרי זאת יודעים כל משתתפי הועידה: בסופו של דבר השיקום לא יוכל להיעשות מבלי שישראל תשתתף בו ותפקח עליו.

מגמה חיובית

מהדברים שהושמעו בוועידה עד כה ניכרת מגמה חיובית לנו. המוטו שלה, כך נראה, הוא שאין שיקום ללא הסדר קבע.

וביתר פירוט, לא ניתן דולר אחד כל עוד לא נדע שמחר אתם, החמאס בעזה, לא תשגרו רקטות לישראל ותגרמו לפתיחת סיבוב לחימה חדש, שבמהלכו עזה שוב תיהרס, ואתם שוב תבואו אלינו. יש כאן קריאה לשני הצדדים להגיע להסכם או הסדר, או משהו שיבטיח שקט לתקופה ארוכה. הנה עוד סיבה, אולי עיקרית, לכך שטוב שאנחנו לא שם. מישהו אצלנו היה עלול לומר משהו שהיה מחבל במגמה הזאת, ושוב היינו יוצאים אשמים.

לא רגע אמת, אבל רגע חשוב

השאלה הגדולה והמוכרת היא אם המגמה תימשך, ולבסוף אם תביא לתוצאה המצופה. יהיו לחצים, יהיו איומים, יהיו משברים ואנחנו יודעים שהמערב לא טוב בדברים האלה. זה יהיה חבל, כי יש כאן הזדמנות אמיתית, לא מן הסוג שבתקשורת אוהבים להגדירה כ"רגע האמת" (מישהו יודע כמה "רגעים" כאלה היו במהלך השנים?).

הפעם זה קצת שונה כי יש דבר ממשי. שיקומה של עיר. זה משהו שהעזתים וחמאס מאוד מעוניינים בו. את זה צריך לנצל, אבל בשביל זה צריך להיות חזקים. נקווה שהמדינות המשתתפות יהיו מסוגלות הפעם להוביל את הוועידה אל התוצאה החשובה. אין פה "רגע אמת", אבל בהחלט אירוע חשוב.