אטרקציה באילת: איך זה מרגיש לפגוש כריש?

כדאי לבקר בבריכת הכרישים באילת במצפה התת-ימי

בבפארק המצפה התת-ימי באילת נפתחה ממש לאחרונה בריכת הכרישים, הגדולה במזרח התיכון. הפרויקט, שתכנונו החל לפני כעשור, מגיע לקו הסיום לאחר השקעה של 25 מיליוני שקלים וביצוע ברמה גבוהה.

קבלת הפנים היא בחדר מואפל, כזו שמדמה את התחושה בקרקעית הים. מרגע שנכנסים נגלה אקווריום ענק ממדים (575 מטרים רבועים) שנפחו מרשים לא פחות (שלושה מיליון קוב מי ים) ותכולתו מרתקת. בתוך המים נעשתה הדמיה של המערכת האקולוגית של ים סוף בשלמותה, ולכן נשתלו בו אלמוגים שביניהם שוחים קרוב לעשרים כרישים מחמישה מינים, לצד להקות דגים עשירות מכמה סוגים ויצורים ימיים יפהפיים כמו חתול ים ועטלף ים.

מפגש עם כריש בים זה לא כיף. כשזה מול מסך הטלוויזיה זה מעניין, אבל מול אקווריום ענק - זה מרתק ומצמרר. במתחם הגדול הזה יחלוף המבקר בתחנות שיעשירו את עולם התוכן במידע מעניין על כרישים וסביבת חייהם בים סוף. מסביב עמדות אינטראקטיביות שמספרות בקצרה אנקדוטות על הכרישים: השלד, חוש הריח הכי מפותח (מריח טיפת דם בתוך מיליון ליטרים מים!) ועוד. השפה קולחת, המידע קצר וקולע, ובעיקר מעניין.

האטרקציה היא ההאכלה שמתקיימת פעמיים ביום (11:00 ו-14:30), שבמהלכה מקבלים הכרישים, מידי צוללנים מיומנים, שלל דגים, כשהצמחוניים בדגי הבריכה מוזנים בחסה. אגב, האקווריום בנוי מחומר אקרילי שקוף בעובי 35 סנטימטרים וגמיש כדי לעמוד בלחץ המים.

בהמשך הבריכה שונית מלאכותית שנשתלו בה אלמוגים חיים, והיא מדגימה את החשיבות שבאיזון אקולוגי. מכאן צעדנו במנהרה שחוצה את הבריכה מלמטה, כך שהכרישים חלפו מעל ראשינו וזה היה מרגש.

מהעבר השני המתין מרכז המבקרים עם תצוגה אינטראקטיבית. דרך התחנות, עמדות המידע, הסרטונים, המשחקים וההדמיות נגלה עולם מרתק מאין כמותו, שבו הופך הכריש מטורף מיתולוגי לקורבן בסכנת הכחדה. כך, למשל, למדתי שעובר כריש ועובר אדם כמעט זהים, אלא שאצל האדם הזימים הפרימיטיביים מתפתחים באופן שונה; שכריש הלווייתן הוא אמנם הכי גדול, אבל בכלל צמחוני ושהכרישים הם הסניטרים של הטבע. אם הם ייעלמו, תתפרק המערכת האקולוגית.

בקצה המרכז ישנו אמפי קטן שבו ניתן לצפות בהאכלה. אין כאן מופעים וצעצועי כרישים; בעלי החיים האמיתיים הם בתפקיד הראשי וסביבם חגה החוויה יוצאת הדופן.

פתוח מדי יום, 16:00-08:00, 99-79 שקלים לאדם; טל' 08-6364200, www.coralworld.co.il