התפוח של גברת כהן מחדרה

רישום של מניות זרות בבבורסה ת"א עלול להתגלות כגול עצמי

בניין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

לאחרונה נודע כי בין שלל יוזמות המנכ"ל החדש של הבורסה בת"א, יוסי ביינארט, הסתננה לה יוזמה בעייתית. מתברר כי המנכ"ל חותר לרשום למסחר בבורסה מניות זרות על מנת לאפשר למשקיעים המקומיים לסחור בנכסים אלו בזירה המקומית.

ביינארט, כך מתברר, רוצה לאפשר לגברת כהן מחדרה לרכוש בבורסת תל אביב את מניית אפל. לגישתו, על מנת לסחור במניה של חברה לא צריך לבקש ממנה רשות, וברגע שאחת הבורסות הנפיקה את המניות או האג"ח והיא מדווחת לפי הכללים של אותה בורסה, צריך לאפשר גם לסוחרים המקומיים לסחור בה.

ראוי לציין כי ביינארט לא המציא כאן את הגלגל, והדבר קיים בבורסות רבות בעולם. ועדיין, אין בכך כדי להניח את דעתנו כי מדובר ביוזמה המתאימה לבורסה בת"א.

הגדלת המסחר באמצעות רישום כפול של מניות זרות הוא מהלך בעל חשיבות משנית לכלכלת ישראל ולמשקיע הישראלי. כאשר מדברים על חיפוש אחר פתרונות להתייבשות מחזורי המסחר, הכוונה היא למציאת דרכים שיגדילו את הסחירות במניות הקיימות בת"א, לקידום הנפקות אקוויטי של חברות מקומיות ולהגדלת היצע החברות הישראליות הרשומות למסחר. הקמת פלטפורמת מסחר בניירות ערך זרים אמנם תגדיל את מחזורי המסחר כאן, אך לא תשרת את כלכלת ישראל.

הרי איזו תועלת תצמח לכלכלה המקומית מכך שמחזור המסחר במניית אפל שתירשם בתל אביב יעמוד על סכומי עתק? חברי הבורסה ודאי ייהנו מהגידול במחזורים, אולם ברמה הלאומית זו תרומה זניחה. יש שיאמרו כי הנגשת המסחר במניות זרות תגרום להקצאת נכסים גלובלית טובה יותר בתיקים של הציבור, ותפחית את עלויות המסחר עבורו, אולם עבור הבורסה המקומית מדובר ביוזמה בעייתית ואולי אף מסוכנת.

גול עצמי

כבר כיום יכול המשקיע המקומי לסחור בני"ע זרים באמצעות חבר הבורסה באמצעותו הוא פועל, ומשקיעים מתוחכמים אף יכולים להצטייד ללא קושי במערכת מסחר ייעודית, בלי להפוך את הבורסה בת"א לבורסת צל של הבורסות הגדולות בעולם.

ובכל האמור בעידוד הגדלת רכיב ההשקעות הזרות בתיק ההשקעות של הציבור הישראלי, הרי אין זה תפקידה של הנהלת הבורסה המקומית. זו צריכה לדאוג לאינטרסים של החברות הישראליות הרשומות למסחר, ולא לפיזור הנכסים הגלובלי של המשקיעים המקומיים

הסתמכות על דוחות כספיים ומערכות דיווח של בורסות זרות היא בעייתית ומהווה מתכון בטוח לצרות חשבונאיות, פערי ידע וארביטראז' ועוד, כל זאת בזמן שלרשות ני"ע כאן אין שיניים רגולטוריות ביחס לחברות הללו.

רישום של מניות זרות למסחר בת"א עשוי להוות גול עצמי ולפגוע פגיעה חמורה נוספת במסחר בנכסים הישראליים הרשומים למסחר שכן החסרונות היחסיים של הנכסים הללו בלטו על רקע ההיצע המגוון של מניות שורה ראשונה מן העולם.

ייתכן כי יש מקום לפתוח חלון צר בלבד לרישום של מכשירים פיננסים העוקבים אחר מניות של חברות ישראליות בלבד אשר מסרבות לרשום את מניותיהן למסחר בת"א, מתוך כוונה למשוך חברות אלו בעתיד לרישום מניותיהן כאן, אולם בשום אופן אין להפוך את בורסת ת"א לביתן הוירטואלי של מניות זרות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון