נעילה חיובית במחזור נמוך בבורסה; טבע הוסיפה 1.6%

מדד המעו"ף ננעל ללא שינוי ומדד ת"א 75 הוסיף כ-0.3% ■ בסוף השבוע התאוששו השווקים מעבר לים משבוע המסחר הגרוע ■ מדד המחירים לצרכן ירד בספטמבר בשיעור של 0.3% ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-590 מיליון שקל

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל אביב נחתם היום (א') בעליות שערים קלות, כשברקע הטלטלה בשוקי העולם. מדד המעו"ף ננעל כמעט ללא שינוי בעוד מדד ת"א 75 ננעל בעלייה של כ-0.3%. שלשום ננעלו בורסות אירופה בעליות החדות מזה 3 שנים, מה שסיים את מהלך הירידה הארוך ביותר שלהן זה 11 שנה, והמסחר בוול סטריט ננעל בעליות גם כן, לאחר שבוע מסחר לא פשוט בניו יורק. מחזור המסחר הסתכם בכ-590 מיליון שקל.

"סביבת האינפלציה המקומית צפויה להישאר נמוכה בשנה הקרובה, מכיוון שהיא נובעת ברובה מגורמים מבניים ולא ממחזוריים". כך כותב רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, בסקירת מאקרו שפרסם היום. להערכתו, צפויה אינפלציה מצטברת אפסית ב-3 המדדים הקרובים.

כאמור, ביום שישי השווקים בעולם התאוששו מעט משבוע המסחר האחרון, על רקע הדוחות החיוביים וציפיית המשקיעים כי הבנקים המרכזיים ינקטו צעדי תמריץ נוספים. הירידות החדות בשווקים בשבוע שחלף נבעו, על פי רוב הערכות, מחששות להאטה כלכלית בסין ובאירופה, וכן בשל התחזיות להעלאת ריבית מוקדמת בארה"ב. כמו כן, יש המעריכים כי הירידות נובעות מהתפשטות נגיף האבולה למערב, עובדה שאם תתרחש יהיו לה השלכות כלכליות אדירות.

ביום ג' יצאה הבורסה המקומית לחופשה, ויום המסחר נחתם בירידות שערים. מאז, כאמור, חוו הבורסות מעבר לים ימים סוערים.

נוסף על כך, ביום ד' פורסם מדד המחירים לצרכן, שהפתיע וירד בשיעור של 0.3% לרמה של 102 נקודות. למעשה, המשק המקומי נכנס למצב של דפלציה מאחר וב-12 החודשים האחרונים המדד ירד ב-0.3% ואף ללא סעיף הדיור המדד הכללי ירד בקצב שנתי של 1.2%.

יש לציין כי מאז חודש יולי הדולר טיפס ביותר מ-8% מול השקל לשיא שלא נראה מאז מארס 2013. בחודשים האחרונים נרשמה האטה ביצוא ותחזיות הצמיחה מאכזבות. לכן, לאור ההאטה במשק, הכדור עובר לידיים של בנק ישראל ומעלה את השאלה האם הוא יישר קו עם הבנקים המרכזיים בעולם ויוריד את הריבית לרמה אפסית.

מניות טבע , פרוטליקס , פריון , קומפיוג'ן , טאואר ואלוט רשמו עליות על רקע פערים חיוביים מול ניו-יורק. מנגד, אופקו יורדת על רקע פער שלילי.

שותפות קידוח "תמר" דיווחו הבוקר על חתימת מזכר הבנות עם חברת דולפינוס המצרית ליצוא של עד 2.5 BCM עודפי גז טבעי מישראל ללקוחות פרטיים בתעשייה המצרית במשך תקופה של 7 שנים. השותפים בפרויקט "תמר" הם נובל אנרג'י האמריקנית, ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים ודור גז.