רשת מבקשת להפוך את המצב בחוק: להפיק רק 35% בהפקות חוץ

כיום מהוות ההפקות החיצוניות 65% מכלל ההפקות של זכיינית ערוץ 2 רשת

אבי צבי / צלם: איל יצהר
אבי צבי / צלם: איל יצהר

זכיינית ערוץ 2 רשת פנתה לרשות השנייה בבקשה להפוך את המצב הקיים היום בחוק ולהפיק 65% מהפקותיה בתוך הזכיינית - כך עולה מנייר עמדה שהגישה לוועדת אייל ביולי השנה, ואשר פורסמה על-ידי משרד התקשורת.

"לאור מצבה הכלכלי של רשת, המתמודדת בשוק תחרותי והפסדי, פנתה רשת בעבר והיא חוזרת על עמדתה, בבקשה לשנות את היחס הקבוע בין הפקה עצמית להפקה מקומית קנויה ולהפכו לטובת ההפקות העצמיות", נכתב בעמדת הזכיינית.

על-פי נייר העמדה, בכך מבקשת הזכיינית, "להוזיל לחברה את עלות ההפקות. שינוי כזה יעשה חסד עם עובדים רבים בתעשייה אשר תוכל רשת לשכור לעבודה קבועה בהפקותיה ותיתן להם הבטחת הכנסה לאורך זמן".

חוות הדעת מתפרסמת השבוע, זאת לאחר שלפני החג יצא דוח ביניים של הוועדה, שתקף את התנהלות הזכייניות של ערוץ 2 מול שוק ההפקה. בחוו"ד שהוגשה קודם לגיבוש הדוח, קוראת רשת שלא להתערב ביחסי הכוחות בין המפיקים לגופי השידור.

"מהלכם הנוכחי של המפיקים ועמדתם בניסיון לשנות סדרי עולם בכל הנוגע להפקות, הינו בבחינת התנהלות פיל בחנות חרסינה והנו שגוי ומופרך מעיקרו", נכתב במכתב שתוקף את המפיקים וחושף מההתנהלות בין הצדדים.

"התמורה אשר מקבל המפיק משתנה מהסכם להסכם, אך כוללת בראש ובראשונה תמורה עבור כל פרק המכסה את עלות הפקת התוכנית בפועל וכן רווח הפקה למפיק המהווה על-פי רוב בין 12-15%!! (כך במקור, ל"א) מעלות ההפקה", נכתב, "הסכמי ההפקה כוללים גם תמורה נוספת עבור מספר שידורים חוזרים, בונוס בגין רייטינג, ושימושים נוספים, לרבות שימושים מסחריים בפלטפורמות נלוות ושימושים במסגרת הפצה בינל'".

רשת מתייחסת לטענה שהועלתה בוועדת אייל ולפיה התערבות הזכייניות בהפקות של מפיקים חיצוניים - אשר כיום מהוות 65% מכלל הפקות כל זכייניות, אינה חוקית. "הגדרות המונחים הפקה מקומית קנויה והפקה עצמית בחוק ובכללי הרשות השנייה לא הגבילו בשום צורה ואופן את התערבות הזכיין בתוכני ההפקה או את זכותו להחזיק בזכויות קניין רוחני. נהפוך הוא", נטען, "מעורבות הזכיין בתכנים, תורמת ליצירת תוכן איכותי ולעידוד שוק היצירה הישראלית. זכותו של הזכיין לבעלות בקניין הרוחני נובעת מהשקעתו בתכנים, תמיכתו במעגל היצירה והסיכונים שהוא נוטל על עצמו מרגע יציאת רעיון אל האוויר ועד להפקתו ושידורו. כל הסיכונים הכלכליים והאחרים רובצים רק על כתבי הזכיינית וללא שותפות מצד המפיקים".