החוק לפיצול ערוץ 2 יעלה להצבעה בממשלה בשבוע הבא

בהליך מקביל, נבדקת האפשרות להקלת כניסת הסף לרישיון - מה שעשוי להקל על המשך קיומו של ערוץ 10

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

חוק פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים של רשת וקשת צפוי לעלות בממשלה כבר ביום ראשון הבא. תחילה יעלה השר גלעד ארדן את החוק בוועדת השרים לחקיקה ולא מן הנמנע כי בהמשך יעלה גם למליאת הממשלה.

החוק לא שונה והוא צפוי לעלות בדומה לתזכיר החוק שהופץ מלכתחילה והוא כולל עזיבה של רשת וקשת לשני אפיקים חדשים כבר באפריל 2015, עם חברת חדשות שונה לכל ערוץ. לא ברור עדיין אם ערוץ 10 ייסגר בסוף השנה הנוכחית ולא מן הנמנע כי נראה במהלך שנת 2015 שלושה ערוצים מסחריים ברישיון.

מה שמחזק את האפשרות שישראל 10, הזכיינית המפעילה את ערוץ 10 תקבל רישיון היא העובדה שהשר ארדן הורה במקביל לחוק כי הרשות השנייה תבדוק את האפשרות להנמיך את סף הכניסה לקבלת רישיון לטלוויזיה המסחרית. בין היתר הורה ארדן לרשות השנייה לבחון את הורדת הסף הקבוע היום בחוק של ההשקעה בשידורים, העומד על כ-280 מיליון שקל ולהסב דרישה זו להתמקדות בחיוב להפקת מה שמכונה צורכי או כשלי השוק כמו דרמות, דוקו ותחקירים.

כמו כן ביקש ארדן לבדוק את סף הערבויות הנדרשות לקבלת רישיון. על-פי ההערכה, הפחתה משמעותית של הרגולציה על הטלוויזיה המסחרית תקל על המעבר של רשת וקשת לרישיונות, ותסיר התנגדויות שלהן. לא מן הנמנע כי המועד שנקבע בחוק - אפריל - יוארך בהמשך דרכו של החוק עד לאישורו הסופי.

הנמכת דרישות הסף עשויה לסלול את הדרך לערוץ 10 לקבל רישיון, למרות שכעת הוא אינו עומד בתנאים המתאימים לכך ואף לא עומד בתנאי זיכיונו. לצד זה עשויים גורמים נוספים לעשות דרכם אל הטלוויזיה המסחרית לצורך קבלת רישיון, עם הפחתת הדרישות הרגולטוריות באופן דרמטי.

חוק זה שצפוי לעלות לדיון עם אישורו בממשלה, בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ אבישי ברוורמן מהעבודה, עשוי להיות הרפורמה האחרונה שיוביל ארדן במשרד התקשורת, לאור התרבות ההערכות כי יעזוב את המשרד בקרוב.

מחכים לאפיקים חדשים

על-פי החוק, מוצע כי "החל מיום 1 באפריל 2015 בעלי הזיכיונות בערוץ 2 ישדרו לפי רישיון לשידורים, באפיקים נפרדים ובמשך כל ימות השבוע, תוך עמידה בכל המחויבויות המוטלות על בעלי רישיונות בחוק, ובהן החובה לקיים שידורי חדשות באמצעות חברת חדשות נפרדת לכל אחד מהם. בנוסף, מוצע לאפשר התמחרות בין בעלי הזיכיונות בערוץ 2 על רכישת חברת החדשות המשותפת בידי אחד מבעלי הזיכיונות".

הזכייניות, למרות החוק, יתבקשו להודיע מראש על כוונתן לעבור לרישיון, ובמקום להגיש בקשה רשמית לקבלת רישיון, הן יוכלו לעשות זאת מול הרשות השנייה, תוך עמידה בתנאים הקבועים בחוק. לא ברור עדיין באילו אפיקים ישודרו הערוצים החדשים של קשת ורשת, אם החוק אכן ייצא לפועל, ואילו ערוצים יוקצו על-ידי מועצת הכבלים והלוויין.

"מוצע לקבוע כי בעלי הזיכיונות בערוץ 2 יודיעו לרשות השנייה בתוך 14 ימים מיום כניסת החוק לתוקף, באיזה אפיק מבין האפיקים שהוחלט כי ישמשו את בעלי הרישיונות, הם מעוניינים לעשות שימוש עם כניסתו של הרישיון לתוקף. במקרה בו שני בעלי הזיכיונות הקיימים יבקשו לעשות שימוש באותו אפיק, מוצע כי ייערך ביניהם הליך תחרותי".

בשל קיצור תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 ב-7 חודשים, מוצע להחזיר לכל אחד מהם חלק יחסי מסכום דמי הזיכיון החד-פעמיים ששילמו עם קבלת הזיכיון.