מפקח בנייה מואשם שקיבל שוחד כדי להעלים עין מחריגת בנייה

משה הרשקוביץ', מפקח בנייה בכיר בוועדה המרחבית לתכנון ובנייה "שורקות", מואשם בקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

מפקח בנייה בכיר בוועדה המרחבית לתכנון ובנייה "שורקות", משה הרשקוביץ, מואשם בבית המשפט המחוזי מרכז בקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. במקביל, בפרקליטות המדינה שוקלים עסקת טיעון עם הרשקוביץ, שבמסגרתה מוצע עונש של עבודות שירות ולא מאסר בפועל.

הוועדה המרחבית "שורקות" מפקחת על 5 מועצות אזוריות (ברנר, גדרות, גן רווה, חבל יבנה ונחל שורק) בשטח כולל של 150 אלף דונם, שבו עבירות בנייה רבות, בעיקר בסקטור החקלאי.

נגד הרשקוביץ הצטבר מידע על חשדות לקבלת שוחד. לפני כשנתיים נפתחה נגדו חקירת משטרה ביחידה לה"ב 433, שממצאיה הועברו לפרקליטות ביולי 2013, וכתב האישום הוגש לפני שבועיים.

בעניין השוחד נאמר כי הרשקוביץ הבחין בבנייה ללא היתר של נפתלי גוטליב במושב בית חלקיה, בנייה שנמשכה למרות צו הפסקת עבודות.

הרשקוביץ הציע לגוטליב להיפגש לשיחה, ובתחילת 2011, במגרש החניה ליד משרדי ועדת "שורקות", הציע הרשקוביץ' לגוטליב להעלים עין ולהסדיר את החריגה, ושאל "כמה זה שווה לי?". השניים סיכמו על 1,000 דולר, וימים אחדים לאחר מכן קיבל הרשקוביץ את הכסף. הבנייה החריגה נמשכה, ואולם הרשקוביץ הוציא דוח ביקורת שקרי שבו נאמר, כי חריגות הבנייה נהרסו בהתאם לתוכניות.

באישום השני נאמר כי הרשקוביץ התערב בסכסוך שכנים במושב קדרון לגבי מיקום הגדר המפרידה בין החלקות. הוא הודיע לבני הזוג א' כי אם יוותרו לשכן בעניין הגדר, הוא יעלים עין מבניית בריכת שחייה בחלקתם, למרות שידע שהוצא היתר בנייה כדין לבריכה. כאשר בני הזוג א' סירבו, הוא הוציא נגדם צו הפסקת בנייה מנהלי.

פרקליטתו של הרשוביץ, עו"ד נורית שני, מסרה ל"גלובס" כי נשקלת עסקת טיעון במסגרת הליכי שימוע נגד הרשקוביץ, המצויים בשלבי סיום.

הפרקליטות נשאלה איך ההצעה לעסקת טיעון מקילה עם עבודות שירות מתיישבת עם מדיניות ההחמרה על עבירות שחיתות של עובדי ציבור ובעיקר בתחום התכנון והבנייה. בתגובה נמסר: "איננו נוהגים להתייחס למגעים עם סניגורים, גם אם אלה לא הבשילו לכדי תוצאה, ואין בכך לאשר או להכחיש דבר".