איירפורט סיטי: סער מתכוון להעביר הארנונה ללוד

הוועדה לחקירת גבולות: לא להעביר את המתחם לשטח לוד ■ משרד הפנים דורש לתקן הדוח ■ ראש מועצת חבל מודיעין: "התערבות סער פסולה"

מתחם איירפורט סיטי / צילום: איל יצהר
מתחם איירפורט סיטי / צילום: איל יצהר

האם לוד תזכה לקבל הכנסות ממתחם האיירפורט סיטי המניב עשרות מיליוני שקלים בשנה למועצה האזורית חבל מודיעין? ל"גלובס" נודע כי הוועדה לחקירת גבולות, שמונתה ב-2011 לבחון חלוקת הכנסות מהמתחם בין שתי הרשויות, מסרה לאחרונה מסקנותיה: לא להעביר שטחים ללוד.

במשרד הפנים טוענים כי מסקנות הוועדה התבססו על נתונים שגויים, ודרשו להגיש דוח חדש. במועצה האזורית חבל מודיעין טוענים להתערבות פסולה של שר הפנים גדעון סער. במשרד הפנים מבהירים: מדובר בהליך חוקי ותקין.

מתחם האיירפורט סיטי הוקם בהדרגה מסוף שנות ה-90 בשטחה המוניציפלי של המועצה האזורית חבל מודיעין, שמכניסה לקופתה את תקבולי הארנונה מהמתחם. את הארנונה משלמת חברת איירפורט סיטי בע"מ שבבעלות חברת נצבא, המשכירה מאות אלפי מ"ר לעסקים שונים במתחם.

לאורך השנים נטשו עסקים שונים את העיר לוד, שם הארנונה לעסקים גבוהה משמעותית מזו המשולמת למועצה האזורית חבל מודיעין. מנתוני משרד הפנים (הלקוחים מהדוחות הכספיים המבוקרים ל-2013) עולה כי גם היום, עומד תעריף הארנונה שלא למגורים בתחומי העיר לוד על ממוצע של 160 שקל למ"ר, בעוד תעריף הארנונה שלא למגורים בתחומי המועצה האזורית חבל מודיעין עומד על 51 שקל למ"ר בלבד - בדיוק שליש מהתעריף הנקוב בלוד, המשוועת לעסקים חדשים בתחומה.

נתונים נוספים על ההבדלים בין שתי הרשויות: חבל מודיעין המוגדרת ברמה סוציואקונומית 7, משרתת 21 אלף תושבים בלבד, המתגוררים ביישובים במרכז הארץ, דוגמת בן שמן, כפר דניאל, גינתון ונחלים. מנגד, בלוד, המוגדרת במצב סוציואקונומי 4, מתגוררים יותר מ-78 אלף תושבים, ומצבה הכלכלי בשנים האחרונים הביא לכך שבראשה עמדה ועדה קרואה.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז בעבר על ההכרח בסיוע לעיר לוד, כמשימה לאומית. העובדה כי סמוך כל כך לעיר שסובלת שנים ארוכות מקשיים כה רבים, עומד מרכז עסקים מניב, המשלם את כלל הארנונה למועצה אזורית אמידה, אינה ערבה לאוזן הרגישה לנושא הצדק החלוקתי - בעיקר היום, על רקע הצהרותיו של שר הפנים גדעון סער, שהודיע על מערכת חלוקת הכנסות חדשה בערי ויישובי הנגב וגם על כוונתו להרחיבה למקומות נוספים בארץ.

באוגוסט 2011 פנה ראש עיריית לוד הממונה מאיר ניצן לשר הפנים בבקשה להקים ועדה לחקירת גבולות לבדיקת גבולות לוד והמועצה האזורית חבל מודיעין, תוך בקשה לצירוף שטח האיירפורט סיטי לתחום השיפוט של לוד.

הוועדה הוקמה חודש לאחר מכן, ובראשה עומד ד"ר פנחס ולרשטיין. ל"גלובס" נודע כי עד לאחרונה גררה הוועדה רגליים ולא הגיעה להכרעה, ורק ב-17 בספטמבר 2014 הגישה את מסקנותיה למנכ"ל משרד הפנים שוקי אמרני, שלפיהן אין להעביר את שטחי האיירפורט סיטי לתחומה של לוד, או לחלק את ההכנסות בין הרשויות.

עוד נודע ל"גלובס" כי באותו יום זומנו חברי הוועדה לפגישה דחופה עם בכירים במשרד הפנים, שבה נמתחה ביקורת על מסקנות הוועדה, שהסתמכה על נתונים שגויים, ובגינם התבקשה הוועדה לגבש דוח מתוקן. במועצה האזורית חבל מודיעין, שמנסה בכל כוחה למנוע העברת שטחים ללוד, טוענים כי מדובר בהתערבות פסולה של שר הפנים בעבודת הוועדה.

"גורמים בכירים ביותר העומדים בפסגת משרד הפנים זימנו בדחיפות את חמשת חברי הוועדה לחדר הסמוך ללשכת השר תוך דרישה שיחתמו על דוח משופץ שהמלצותיו שונות מהמלצות הדוח החתום", ציין עו"ד עומר דקל המייצג את המועצה במכתב ששיגר ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין ולמבקר המדינה יוסף שפירא, "התנהלות נואלת זו לוקה ביותר, הן בהיותה חסרת תוקף משפטי נוכח העובדה שהוועדה כבר סיימה את עבודתה והחזרת הגלגל לאחור אינה אפשרית עוד, והן מכיוון שהיא מהווה התערבות פסולה בשיקול דעתם העצמאי של חברי הוועדה. אכן, השר אינו חייב לאמץ את המלצות הוועדה, אך לשנותן אין הוא רשאי".

עוד מציין דקל במכתבו כי הפגישה עצמה התקיימה "ביום שבו בחר כבוד שר הפנים להודיע עם סיום כהונתו. דומה כי אין גבול לחוצפה, לעזות המצח ולליקוי המאורות שאנו עדים לו". דקל דרש מהיועמ"ש ומהמבקר להתערב במצב שבו לדבריו, גורמי ממשל בכירים התערבו ברגל גסה בעבודתו ובשיקול דעתו של גוף מקצועי מעין שיפוטי".

במשרד הפנים מנגד לא מתרגשים ומסבירים כי ההליך שבוצע במקרה זה, הוא הליך חוקי ותקין, שבמסגרתו מקבל לידיו מנכ"ל משרד הפנים את המלצות הוועדה, אך טרם מעביר את המלצתו לשר הפנים, עליו לוודא כי אין פגמים טכניים בדוח, כפי שהתגלו בעבודתה של הוועדה.

מלבד המועצה האזורית חבל מודיעין, המרוויחה העיקרית מכך שהמתחם לא יעבור לתחומה של לוד היא גם חברת נצבא שבשליטת קובי מימון, המשלמת תעריפי ארנונה נמוכים למועצה, ולפיכך גובה דמי ניהול גבוהים מהשוכרים במתחם. ממשרד הפנים נמסר: "הוועדה הגישה את דוח הוועדה למנכ"ל משרד הפנים. בישיבה נמצא כי הוועדה לא התייחסה בדוח לעמדת הגורמים המקצועיים במינהל לשלטון מקומי וכן לא בחנה סוגיות ונתונים חיוניים לצורך גיבוש החלטה בנושא. לאור האמור ובהתאם לנוהלי העבודה הנהוגים במשרד ועל דעת היועמ"ש, החליט מנכ"ל המשרד לא לקבל את הדוח ולדרוש ממנה להשלים את הליך הבדיקה ולהגיש דוח עם סיום השלמת המידע המבוקש. בהתאם לכך, הוועדה אמורה להגיש בקרוב את המלצותיה למנכ"ל".

עיריית לוד: "לעירייה לא ידוע על שום התפתחות בעניין ולא התקבלה אצלנו שום הודעה רשמית בנושא. מבחינתנו, הכול בגדר שמועות ודברי רכיל. יובהר כי העירייה עדיין עומדת על עמדתה הצודקת לקבל הכנסות ממתחם האיירפורט סיטי".