חברת פיתוח הצמחים אבוג'ן תקדם את חקלאות הקיקיון בברזיל

החברה הבת אבופיול חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת המו"פ החקלאי הלאומית של ברזיל

קיקיון / צילום: אבופיול
קיקיון / צילום: אבופיול

אבופיול, החברה הבת לתחום הביו-דיזל של חברת פיתוח הצמחים אבוג'ן , הודיעה היום (ב') על חתימה על הסכם מחקר ופיתוח לקידום חקלאות הקיקיון, בשיתוף עם חברת Embrapa, חברת המו"פ החקלאי הלאומית של ברזיל. המחקר יתמקד בשינויים שניתן לבצע בצמח הקיקיון כדי להגן עליו מפני מחלות, וכן בהתאמת הקיקיון לגידולו ברוטציה עם סויה.

מניית אבוג'ן עלתה היום בכ-1%בעקבות הדיווח, והחברה, הנסחרת בתל-אביב ובבורסה של ניו-יורק, שווה כעת מיליארד שקל. מניית אבוג'ן ירדה מאז הנפקתה בניו-יורק ב-2013 בשיעור של 22%.

עיקר פעילותה של אבוג'ן הוא בתחום שיפור היבול והעמידות של צמחי מאכל ומספוא. אבופיול היא חברה בת שלה לצורכי פיתוח שיח הקיקיון - הידוע כצמח רעיל - למטרות שימוש בו כדלק ביולוגי ולצרכים נוספים. שמן קיקיון, המופק מגרעיני קיקיון, משמש כיום בתעשייה לייצור מגוון מוצרים, בהם מוצרי קוסמטיקה, פרמצבטיקה ושמני סיכה.

גידול הקיקיון מבוסס ביום בעיקר על שיטות חקלאות מסורתיות. עקב התפוקה הנמוכה, הביקוש לשמן קיקיון גובר על ההיצע, ומטרת השת"פ היא להפיק קיקיון המתאים לגידול מסחרי, וכן לגידול ברוטציה על אותו שדה עם צמחי סויה, כדי לשפר את היבול.

בשנים האחרונות פועלת אבופיול בברזיל לפיתוח זני קיקיון המותאמים לחקלאות מודרנית ומסחרית בקנה מידה גדול. במארס 2013 סיימה החברה ניסוי שדה של שלוש שנים בצמחי קיקיון שפיתחה, ניסוי שלדבריה הראה כי הזרעים שלה אכן מניבים יבול משופר בתנאי החקלאות בברזיל.

בעקבות זאת, חתמה החברה על הסכם עם חברת SLC Agricola הברזילאית, אחת מחברות החקלאות המובילות במדינה, לפיתוח משותף של המוצר לצרכים מסחריים. אבופיול תהיה ספקית הזרעים, ו-SLC תגדל אותם. הערכת החברות בעת ההסכם הייתה כי הפעילות תניב מכירות ראשונות ב-2016.

בפעילותה העיקרית בתחום חקלאות המזון אבוג'ן לא מוכרת זרעים, אלא רק את הידע הדרוש כדי לפתח זרעים משופרים. הזרעים המבוססים על הטכנולוגיה של אבוג'ן עדיין אינם נמצאים בשלב המכירות, אך יש לה הסכמי שיתוף פעולה רבים ומגוונים עם חברות חקלאות גדולות בארה"ב, ובראשן חברת מונסנטו, שהיא גם בעלת מניות גדולה בה.

הסכמי השת"פ הללו מניבים לאבוג'ן הכנסות ככל שהזרעים, הכוללים שיפורים שמקורם בידע שלה, מתקדמים בצנרת הפיתוח של חברות החקלאות. לאור זאת רשמה אבוג'ן הכנסות של 7.4 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2014, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. הפסדי החברה לתקופה היו 5.5 מיליון דולר, לעומת 2.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

המספרים של אבוג'ן
 המספרים של אבוג'ן