אבי ניר ביקש מארדן לדחות את מועד בקשת הרישיון

גורם בזכייניות: החוק שמקדם ארדן יביא לקטסטרופה בערוץ 2 ■ גורם במשרד התקשורת: הקטסטרופה היא על המסך של ערוץ 2

רגע לפני שהחוק לפיצול ערוץ 2 עולה בממשלה, ולפני שזכיינית ערוץ 2 קשת אמורה להגיש בקשה רשמית ליציאה לרישיון, נועד מנכ"ל קשת, אבי ניר, עם שר התקשורת, גלעד ארדן, והציג בפניו את מה שהוא מכנה "אי-הבהירות שבה מצוי השוק", אשר החוק לדבריו לא פותר.

ל"גלובס" נודע כי קשת - שכבר הצהירה על כוונתה להגיש בקשה רשמית לרישיון ואמורה לעשות זאת עד לסוף החודש הנוכחי - מבקשת לדחות את המועד עד לסוף השנה, בשל אותו ערפל.

בפגישה נכחו גם מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד; היועצת המשפטית של הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר; היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד; וסמנכ"לית קשת, טלי גורן.

על-פי החוק כיום, כדי לצאת לרישיון יש צורך בהסכמה הדדית של שתי הזכייניות, ואולם רק קשת הצהירה לפי שעה על כוונתה לקחת רישיון. במקרה שרשת תבקש דווקא להאריך את זיכיונה, על-פי המותר בחוק, והחוק שמתכנן ארדן לא ייצא בסופו של דבר לפועל - קשת עשויה להישאר בזיכיון בניגוד לרצונה.

קשת - שכבר ביקשה בעבר להסיר את הסעיף המדובר בחוק, אשר גורמים משפטיים במשרד התקשורת הסכימו כי הוא בעייתי - מבקשת כעת לדחות את מועד הגשת הרישיון לסוף השנה, על מנת לראות אם תזכיר החוק של ארדן יתממש לכדי חוק של ממש אשר יחייב את שתי הזכיינית לצאת לערוצים משלהן ברישיון.

עתיד ערוץ 10 לא ברור

לצד זה, לא ברור גם עתידו של ערוץ 10, שם מתעקשים כי יודיעו בקרוב על משקיע שייכנס לערוץ. לאור ההערכות המתחזקות כי הערוץ דווקא ישרוד, במיוחד לאור הרפורמות שמתוכנן ארדן להסרת חסמי הכניסה לשוק הטלוויזיה המסחרית, הולכת ומצטיירת תמונה של 3 ערוצים (לפחות), כאשר לכל אחד מהם חברת חדשות משלו.

קשת שטחה בפני השר ארדן גם את נושא פיצול חברת החדשות של ערוץ 2. התזכיר החדש מפקיע את הזכות של קשת ורשת, הקיימת בחוק כפי שהוא היום, להחזקה משותפת של חברת החדשות למשך 3 שנים נוספות לאחר הפיצול.

בהיעדר סכנת מונופול, שאלו נציגי קשת את אנשי משרד התקשורת מדוע יש צורך לפצל בכל זאת את ההחזקה על חברת החדשות. לטענת נציגי קשת, המשך היותה של חדשות 2 חברה בהחזקה משותפת תחסוך לשתי הזכייניות כסף רב.

בתוך כך, ארדן הבהיר לאנשי קשת כי חלק ניכר מההקלות שהובטחו לזכייניות - ובהן הורדות רף ההשקעה או אישור לוח השידור מראש - ניתנים להחלטה במועצת הרשות השנייה בהקדם, ואין צורך בהוספתם לחוק.

כמו כן, ארדן אמר כי מדובר בהתאמה של השוק הישראלי למקומות אחרים בעולם, והתחייב כי במסגרת יישום מסקנות ועדת שכטר לא יהיה פרסום בכבלים ובלוויין - בניגוד למדינות רבות אחרות.

בזכייניות קשת רואים בתזכיר החוק סכנה לשוק, במיוחד לנוכח הורדת רף הכניסה לשוק הטלוויזיה המסחרית ל-110 מיליון שקל בלבד. הכנסת מתחרים חדשים, אמרו שם, עשויה להיות "קסטרופה לשוק".

על כך אמר היום (ג') גורם במשרד התקשורת: "יש חלקים רבים בציבור שחושבים שהקטסטרופה היא כבר כאן, והיא על המסך של ערוץ 2".