נכשל מכרז לבניית 87 יח"ד בצפת "מחירי פיתוח לא סבירים"

ראש עיריית צפת במכתב לשר השיכון: "לצפת אין יכולת להתחרות ביישובי מרכז הארץ ובישובים הקרובים למרכז, אלא אם יהיה עידוד ועידוף משמעותי מצד הממשלה"

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

מכרז לבניית 87 דירות חדשות בצפת נכשל בשל עלויות פיתוח גבוהות שקבע משרד השיכון. את המכרז פרסמו רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון בעיר לבניית דירות צמודות קרקע.

הסיבה לכישלון המכרז הוא עלות הפיתוח שקבע משרד השיכון לכל אחד מהמגרשים שעמד על ממוצע של כחצי מיליון שקל למגרש, מה שמנע מרבים להגיש הצעות. מכיוון שתנאי המכרז קבעו כי כל עוד לא יוגשו לפחות 40 הצעות כשרות למכרז, ובפועל רק הצעות ספורות הוגשו, בוטל המכרז כולו.

בעיריית צפת טוענים היום, לאחר שהמכרז נסגר ללא הצלחה, כי התריעו בפני משרד השיכון כי עלויות הפיתוח הגבוהות עתידות להכשילו, אך דבר לא נעשה בנידון. כעת, לאחר שהמכרז נכשל דורשים בעירייה ממשרד השיכון לפרסמו שוב עם דמי פיתוח מופחתים.

"צפת משוועת למגרשים לבנייה. לאחר עשרים שנות קיפאון, בהם לא שווקו מגרשים ולאחר סיום הכנת תב"ע המאפשרת שיווק מגרשים, חשנו בצפת, כי הנה הגיעה הבשורה, המנוף אשר יניף סוף סוף את צפת מתרדמתה, ישאיר את צעירי צפת בצפת ויביא משפחות חזקות לעיר", כך כתב ראש עיריית צפת איל שוחט יחד עם מנכ"ל תנועת אור רוני פלמר לשר השיכון אורי אריאל לאחר היוודע כישלון המכרז.

"אולם לצערנו הרב התברר שהמנוף שהונף אינו יכול לשאת את עלויות הפיתוח הגדולות, בגין תוואי הקרקע. תושבי ההר לא צריכים להיענש בגלל עלויות פיתוח גבוהות בשל תוואי הקרקע הגלילי. השכונה החדשה בצפת תתרום רבות לפיתוח צפת והגליל כולו, תפתור בעיות דיור ותהווה מרכז אקדמי מדעי לאוכלוסיות חזקות מהארץ ומחו"ל. לצפת אין יכולת להתחרות ביישובי מרכז הארץ ובישובים הקרובים למרכז, אלא אם יהיה עידוד ועידוף משמעותי מצד הממשלה", כתבו.

את המכתב סיכמו שוחט ופלמר בדרישה לסבסוד מחיר הפיתוח: "מחירי הפיתוח שנקבעו אינם סבירים בעליל ועל המדינה לקחת על עצמה את עלויות הפיתוח. ללא התערבות המדינה בעלויות הפיתוח, תוכנית השיווק תוקפא וכל הבשורה לפיתוח והתחדשות של צפת והגליל תיקפא יחד עימה".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "עלויות הפיתוח הגבוהות נגזרו כתוצאה מעלות הפרויקט המאופיין בשיפועים גבוהים ומעבודות הפיתוח בתוך המגרש שאינן מסובסדות על ידי המשרד בעוד עלויות הפיתוח הציבוריות מסובסדות על ידי משרד הבינוי והשיכון. יחד עם זאת היינו מודעים לאפשרות של חוסר הצלחת המכרז בגלל עלויות פיתוח גבוהות ואנו נערכים להוצאת מכרז חדש עם התאמות נדרשות, כפי שאנו מנתחים כל מכרז שאינו עולה יפה".