הצעת חוק: חברות מזון יחויבו ליידע על שינוי בגודל האריזות

זאת בעקבות חשיפת "גלובס" ■ איציק שמולי: "השיטה של הקטנת הכמות והעלאת המחיר היא להטוטנות שיווקית שמפילה בפח צרכנים רבים" ■ בדיקת "גלובס": יוניליוור הקטינה גם את מארזי שלגוני מגנום - והמחיר עלה ב-10%

איציק שמולי / צלם: תמר מצפי
איציק שמולי / צלם: תמר מצפי

ח"כ איציק שמולי (העבודה) יוזם הצעת חוק שתסייע להתמודד עם תופעת שינויי האריזה שמבצעים יצרנים ויבואני מזון במוצרים, שמובילים להטעיה ובחלק מהמקרים להעלאה מוסווית של מחירי המוצרים - כפי שנחשף ב"גלובס".

שמולי מציע כי חוק הגנת הצרכן יתוקן כך שכל שינוי בכמות המצרך יחויב בכיתוב על גבי האריזה, בגודל שאינו פוחת מגודלו של כיתוב שם המוצר וסמוך לו. כמו כן יחייב החוק לציין את השינוי בכמות המקורית באחוזים, וזאת בצד ציון הכמות החדשה.

הצעת החוק קובעת כי במקביל תוארך תקופת ציון השינוי בכמות על גבי האריזה למשך חצי שנה מרגע השינוי.

לפני ימים אחדים חשף "גלובס" כי חלק מהיצרנים של מוצרי המזון והיבואנים שלהם הקטינו את אריזות המוצרים כדי לבצע עליית מחיר מוסווית וכדי ליצור רושם מוטעה אצל הצרכן שמחיר המוצרים ירד. בפועל, בחלק מהמקרים האריזה המוקטנת הביאה לעליית המחיר לצרכן בשיעורים של עד עשרות אחוזים.

חברת יוניליוור, למשל, הקטינה את מארז הקרמבו של המותג "שטראוס", והקטנת הכמות הביאה לזינוק של 27% במחיר לצרכן.

קבוצת נטו, בעלת המותג טונה ויליגר, הקטינה את כמות הטונה באריזת רביעייה מ-160 גרם באריזה בודדת ל-140 גרם - הפחתה של 12.5%. את הפחתת כמות הטונה ניצלה החברה לביצוע עליית מחיר מוסווית במוצר בשיעור של כ-7%.

חברת פרוקטר אנד גמבל (P&G) הקטינה את אריזת שמפו הד אנד שולדרס בשיעור של 20% עד ,33% ובדרך זו ביצעה עליית מחיר מוסווית לרשתות של 2.1% שהתגלגלה לצרכן.

במותגים אחרים של P&G, פנטן ופיירי, החברה הקטינה את הכמות באריזות. החברה ביצעה אמנם הורדת מחיר לקמעונאי בשיעור דומה, אך הדבר יצר את הרושם המוטעה בקרב הצרכנים שמחיר המוצרים ירד.

בדברי ההסבר להצעת החוק של שמולי, שתונח בתחילת השבוע הבא על שולחן הכנסת, נכתב: "בשנים האחרונות גוברת התופעה של העלאת מחיר סמויה לצרכן באמצעות הפחתת הכמות הנמכרת באריזת המוצר, בהשוואה לכמות המקורית שנמכרה קודם לכן. כך למעשה משלם הצרכן יותר עבור התוצרת מבלי משים.

"ברוב המקרים שתועדו על-ידי ארגוני הצרכנים עולה כי למרות שלעתים ההפחתה בכמות הנמכרת עשויה להגיע לעשרות אחוזים, המחיר לצרכן נותר קבוע, או שהוא מופחת אך בשיעור שאינו תואם את הצמצום בכמות המוצר הנמכרת. כך מתקיימת הטעיה של הצרכנים, אשר סבורים כי מחירו של המוצר נותר קבוע או זול יותר - אף שבפועל משולם בגינו יותר. מחובתו של המחוקק לקבוע כללי סחר הוגנים שיעזרו לצרכן להתמודד עם התופעה".

שמולי אומר ל"גלובס" כי "השיטה של הקטנת הכמות והעלאת המחיר האפקטיבי היא להטוטנות שיווקית שמפילה בפח צרכנים רבים. חמורים במיוחד הם המקרים שבהם היצרנים לא טורחים כלל לשנות את האריזה החיצונית, אך מפחיתים את הכמות הנמכרת בתוכה. אין דרך אחרת להגדיר זאת חוץ מהטעיה של האנשים, שגם כך מתקשים לעמוד ביוקר המחיה.

"במקומות שבהם אנחנו חושבים שיש לעזור ליצרנים, אנו מסייעים להם במאבקם, והיחס חייב להיות הדדי מבחינת שמירה על סחר הגון מול הצרכנים. מדבקה קטנה מתחת לסימון הקלורי בגב המוצר אולי פוטרת אותם מהאחריות החוקית אך לא מהאחריות המוסרית, ולכן יש צורך דחוף בקידום הצעת החוק".

יוניליוור: אותה אריזה, פחות שלגונים

מבדיקת "גלובס" עולה כי חברת יוניליוור הקטינה גם את המארזים של שלגוני מגנום המשווקים על-ידי חברת "גלידת שטראוס" הנמצאת בבעלותה המלאה. בזמן שבעבר שיווקה החברה מאגדות מגנום באריזה של 6 יחידות, היא החלה לשווק את אותה מאגדת אך בתכולה של 5 יחידות בלבד. בנוסף, החברה השאירה את אותו ברקוד של האריזה הקודמת.

נציין בהקשר זה כי בעבר הקטינה חברת יוניליוור את אריזת דגני הבוקר דלי פקאן מ-450 גרם ל-400 גרם, וגודל האריזה לא השתנה. בנוסף, בשעה שהכמות פחתה ב-11%, המחיר לקמעונאי ירד בשיעור של 5% בלבד, ומכאן שבפועל, הקטנת האריזה הביאה לעליית מחיר לקמעונאי בשיעור של 10%.

מחברת יוניליוור נמסר בתגובה: "במסגרת החלטה שיווקית בוצע שינוי במאגדות מגנום, ובמקום מאגדת שהכילה 6 יחידות, היא מכילה 5 יחידות. מחיר המאגדות לקמעונאים הופחת באופן יחסי ותואם לחלוטין את ההפחתה במספר היחידות (16.6%)".

"ההורדה במחיר תוקשרה במכתב לקמעונאים ובו בקשה מפורשת של חברתנו לגלגל את ההוזלה לצרכן. יש לציין כי השינוי במספר היחידות תוקשר לצרכן על גבי האריזה בצורה בולטת".