החומה

עד הקלאסיקו, הצליחה ההגנה של ברצלונה לצמצם העונה ב-16% את מספר הבעיטות המשוגרות לשערה; התוצאה: 0 ספיגות ליגה

כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי / צלם: רויטרס
כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי / צלם: רויטרס

אחרי שנה יוצאת דופן, הקלאסיקו הראשון של העונה (שבת, 19:00) הוא אבן דרך, מבחן ראשון שיצביע על מגמות. המארחת ריאל מדריד לא סיימה את הליגה הספרדית, לראשונה מזה עשור, בין שני המקומות הראשונים, אבל מנגד זכתה ב"דסימה" הנכספת, גביע אירופה לאלופות מספר 10. ברצלונה מצידה סיימה עונה נוראית, בסטנדרטים שלה כמובן: סגנית האלופה וחצי גמר ליגת האלופות זה טוב רק עבור מפסידנים. העונה הנוכחית התחילה דווקא טוב עבור השתיים. השאלה היא - איזו מגמה חזקה יותר?

1. הסוד של ברצלונה עד כה הוא בהגנה. אף שער לא ספגה הקבוצה עד היום בליגה, בשמונה מחזורים - כמובן שיא. וזאת למרות שהמומחים חזו לה שחורות. הבעיה של בארסה בעונה שעברה הייתה בעיקר בעורף, ולמרות זאת הגיעו בפגרה רק תומאס ורמאלן וז'רמי מתיו המבוגרים, שנוסף לכל נפצעו. אבל לואיס אנריקה, המאמן החדש, הבין שהבעיה הייתה בביטחון העצמי. קודם כל הובאו שני שוערים מעולים - מארק אנדרה טר-שטגן וקלאודיו בראבו - כשהאחרון עומד בשער בליגה, משום שהוא משרה יותר ביטחון ומסוגל לתקשר יותר טוב עם הקו שלפניו.

מעבר לכך, כל הקבוצה מתפרשת יותר טוב על המגרש ומונעת משחקני היריבה לפרוץ דרך השורות ולהגיע בקלות לרחבה מול השוער. כך, בהשוואה לשמונת המשחקים האחרונים בעונה שעברה, בהם בעטו היריבות 55 פעמים לשער ברצלונה, העונה המספר הצטמצם משמעותית, ב-16.3%, אל 46 בעיטות. יתרה מכך: רוב הבעיטות הן מרחוק או ממצבים לא נוחים. רק 20 בעיטות (43% מכלל הניסיונות) נבעטו לעבר המסגרת של ברצלונה בשמונת המחזורים הראשונים לעומת 53% בסוף העונה שעברה.

אבל לא הכל ורוד: קודם כל, המגמה שלילית. בששת המשחקים הראשונים בעטו היריבות 10 בעיטות מדוייקות לשער, ואותה כמות בשני המשחקים הבאים. דבר שני, בליגה לא שיחקה ברצלונה עדיין נגד אף קבוצה חזקה, אפילו לא נגד ולנסיה או סביליה. בליגת האלופות, כשהגיע האתגר הרציני הראשון בדמות פ.ס.ז', זה נראה פחות טוב. הצרפתים בעטו שמונה פעמים לשער, שלוש מהן נכנסו לשער הקטאלוני וגרמו להפסד. מול ריאל (30 שערים ב-8 משחקי ליגה) זה יכול להיגמר רע.

ג'רארד פיקה, מארק בארטרה, ברצלונה / צלם: רויטרס
 ג'רארד פיקה, מארק בארטרה, ברצלונה / צלם: רויטרס

2. עם כל הכבוד לטקטיקה ומאמנים, מי שקובע בסופו של דבר את התוצאה הם שניים: האדונים ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו, הצמד ששובר כל שיא ויוצא דופן באיכותו לעומת בני זמנו יותר אולי מכל כדורגלן אחר אי-פעם. רשימת השיאים שלהם באמת מדהימה, אבל בקרוב יישבר שיא שהיה אמור להישאר לעד. בין 1940 ו-1955, תקופה בה כדורגל לא היה במרכז העניינים ולמשחקים היו לפעמים תוצאות מוזרות, הבקיע תלמו "זארה" זראונאנדיה מאתלטיק בילבאו כמות בלתי נתפסת של 251 שערים בליגה. אבל השיא של זארה יישבר בוודאות על-ידי מסי, כשהארגנטיני בגיל 27.

עיתוני הספורט בברצלונה עסוקים כבר שבועיים בכל בכותרות הראשיות בנושא אחד: השיא הקרוב. ל-250 מסי כבר הגיע, והאפשרות שישבור את השיא דווקא בברנבאו גורמת לחיוך עוויתי בלתי נשלט אצל כל אוהדי בארסה. אבל יותר מהם - פתאום השמיע את קולו חאבייר טבאס, נשיא הליגה, כשהעלה את הרעיון לעצור במקרה כזה את המשחק ולערוך טקס קצר. על דבר כזה לא פינטזו כנראה אפילו הפנאטיים שבאוהדי ברצלונה, אבל יכול להיות שיש לטבאס על מה לכפר: בזמנו הוא התנגד כסגן נשיא הליגה ועורך הדין של היריבה אלאבס לרישיון המשחק שניתן למסי כשחקן מקומי.

מזל שהוא נכשל, כי מסי שוב ממציא את עצמו כשחקן הסטורי. שערים זה אוברייטד: למסי יש כבר תשעה בישולים העונה בליגה (ו-11 העונה). כהשוואה, לאנחל די-מאריה היו הכי הרבה בישולים בכל הליגות הבכירות באירופה בעונה שעברה, עם 17. ומה עם רונאלדו? בחמש שנים בלבד במדריד הגיע הפורטוגלי ל-192 שערים, עם ממוצע בלתי נתפס של 1.12 גולים למשחק. הממוצע ההיסטורי של מסי למשל הוא 0.88 שערים למשחק; לזארה הממוצע היה 0.91. רונאלדו גם שבר שיא נוסף: במחזור השמיני עוד לא היו לאף שחקן בספרד 15 שערים. הפורטוגלי עשה זאת בשבעה משחקים - ממוצע בדיוני של 2.1 שערים למשחק. "הוא שחקן בלתי יאומן, מכונת שערים. לא יהיה שוב שחקן כמוהו", אמר מאמנו לשעבר, ז'וזה מוריניו, בריאיון לתכנית הצרפתית "טלפוט". במגזין "11 חברים" בדקו את נתוני הבעיטות שלו: 73% מהן מגיעות למסגרת, והוא מבקיע ב-35% מהניסיונות שלו (!). הממוצע הכללי בעולם הכדורגל בין 12%-10%. "זה בלתי אפשרי לעשות יותר מזה", אמר עליו מאמנו הנוכחי קרלו אנצ'לוטי.

צריך רק לראות את השניים ולהבין: אנחנו חיים בתקופה כדורגלנית עליה נספר לנכדינו.

3. זה לא שנבחרת ספרד לא שיחקה בפגרת הנבחרות, אבל כתבי ה"מונדו דפורטיבו" היו בדרום אמריקה. הם דיווחו על המשחקים המצויינים של ניימאר, על נטילת הפיקוד של מסי בארגנטינה - ובעיקר על החזרה של לואיס סוארז למגרשים בנבחרת אורוגוואי. החלוץ עצמו הודה בריאיון ל-TV3: "פחדתי שהם (ברצלונה) יחזרו בהם, חששתי שהרסתי לעצמי את הקריירה (עם תקרית הנשיכה). היה לי ברור שזה יכול לקרות. כשהכל הושלם, בכיתי מאושר, גם בזכות הסיוע שזכיתי לו מצד ברצלונה".

בשבוע שעבר קיבל סוארז את "נעל הזהב" (תואר הכובש המצטיין בליגות הבכירות, המוענק על-ידי המגזין "ל'אקיפ"). במסיבת העיתונאים הסביר: "למדתי לקבל ביקורת, ושאם עושים טעויות הביקורת תמיד תגיע". אבל מעכשיו הוא רק "חושב על העתיד". סוארז ישמח מאד לחזור לשחק דווקא נגד ריאל: "אני כשיר ב-100%, לפני שבועיים זה עוד לא היה, אבל אחרי משחקי הידידות אני מרגיש טוב מאוד". לפחות עד אובדן השליטה הבא.

איך רונאלדו ומסי מגיעים לקלאסיקו
 איך רונאלדו ומסי מגיעים לקלאסיקו