הוועד בדיסקונט השבית שני סניפים; ההנהלה: חסרי אחריות

ההשבתה המפתיעה נעשתה על רקע סגירת המינהלה של מרחב דן ושיבוץ העובדים

חילופי האשמות קשים בין הנהלת דיסקונט לוועד העובדים, על רקע החלטת הוועד להשבית היום שני סניפים. "מדובר בהחלטה חסרת אחריות", כתבו בבנק במכתב שנשלח היום לעובדים בנושא. "להגיד שאני חסר אחריות זה שערורייתי. אני מייחס את הסכסוך הזה, לחוסר הניסיון של ההנהלה בטיפול במשאב האנושי", אמר ל"גלובס" בתגובה יו"ר ועד העובדים מני גרינשטיין.

גרינשטיין הודיע אמש להנהלת הבנק כי ישבית מחר שני סניפים, ואכן הושבתו היום סניפי רמת גן ותל גנים. בכוונת הוועד להשבית עוד 4 סניפים מחר. הרקע להשבתה הוא החלטת הנהלת הבנק לסגור את מינהלת מרחב דן, מה שהביא לניוד של כ-25 עובדים, שכמה מהם אינם מרוצים ממקומם החדש.

ההחלטה לבצע את ההשבתה נעשתה על אף שאין סכסוך עבודה בבנק, מה שעורר את זעם ההנהלה בראשות לילך אשר טופילסקי. בתגובה ביטלה אשר טופילסקי את הגעתה היום לאירוע הספורטיאדה באילת.

בנוסף, נשלח מכתב חריף לעובדי הבנק ולבכירים בהסתדרות בנושא זה, שכותרתו: "נקיטה בשביתה שלא כדין". "התנהלות זו הינה חסרת אחריות, מנוגדת לדין ולמקובל ואין לה כל הצדקה. נושא סגירת המרחב ושיבוץ העובדים הובא לידיעתכם זה מכבר והוא מטופל מולכם בדרגים הבכירים ביותר", נכתב במכתב שעליו חתומה יפית גריאני ראש חטיבת משאבי אנוש ונכסים בבנק.

כאמור, הרקע לשביתה הוא סגירת המינהלה של מרחב דן, כך שסניפי המרחב יוכפפו למרחבים אחרים. סגירת המינהלה היא חלק מיישום תוכנית ההתייעלות שעליה הודיעו בבנק לפני כחודשיים. כתוצאה מסגירת המינהלה, היה צורך לשבץ מחדש את העובדים. יש כמה עובדים שלא היו מרוצים מהשיבוץ, ומכיוון שטרם נמצא להם פתרון, הוחלט בוועד לעשות צעד חריג בדמות סגירת שני סניפים.

"בבנק נהוג שכאשר סוגרים יחידה, עובדים בשיתוף פעולה עם הועד בכדי למצוא סידור הולם לכל העובדים. הפעם זה לא היה כך, ולמרות שיש עדיין עובדים שלא נמצא להם פתרון לשביעות רצונם, הוחלט בבנק לנתק את עבודת המרחב אתמול", אמר גרינשטיין. לעומת זאת, במכתב של ההנהלה נכתב: "העובדה שטרם הושלם שיבוצם של עובדים ספורים, שחלקם מעמידים דרישות שאין להן מקום, אינה מצדיקה התנהלות חסרת אחריות".

בדיסקונט קוראים לוועד לסיים את השביתה, ומציינים כי העובדים ששבתו לא יקבלו את שכרם. עוד בוחנים בבנק נקיטת צעדים משפטיים כנגד המהלך המוגדר בבנק כלא חוקי: "סגירת הסניפים ללא הכרזת שביתה כדין מהווה תקדים מסוכן ביחסי העבודה, על כל ההשלכות הנובעות מכך, שלא נוכל להסכים לו ועל כן נראה עצמנו חופשיים לפעול נגדו בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו".

באשר לטענה זו אמר גרינשטיין: "להגיד שהשביתה נעשתה במפתיע זה שקר וכזב. חזרנו והתרענו כל הזמן, שאם המרחב ייסגר לפני שיימצא סידור הולם לעובדים, אנחנו נבצע השבתה. זאת ועוד הנהלת הבנק יכלה לשלוח לכאן מישהו אחרי שהודענו להם אתמול על ההשבתה הצפויה, ויכולנו לשבת הלילה ולפתור את הנושא, אך הם לא השכילו לעשות זאת. זה ככל הנראה הייעוץ שהם מקבלים", אמר גרינשטיין ורמז בכך על הייעוץ שאמור הבנק לקבל מיו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני.

יחסי העבודה בדיסקונט מתוחים זה זמן, על רקע תוכנית ההתייעלות שמבקשת אשר טופילסקי לקדם בבנק, הכוללת הקטנה של מצבת כוח האדם במאות עובדים. אמנם רוב הקיטון ייעשה באמצעות פרישה טבעית גדולה הצפויה בבנק, אולם לא ברור כמה עובדים אם בכלל יגייס הבנק במקום אלו שיפרשו.

גרינשטיין ביקר היום שוב את תוכנית ההתייעלות של הבנק ואמר: "עושים התייעלות בשיטת הסאלמי. התוכנית היא בלוף, ששילמו עליה ים של כסף לחברת מקינזי". בנוסף, היחסים הוחרפו כאשר נודע כי בבנק שכרו באחרונה את יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני כיועץ ליחסי עבודה. בוועד התנגדו למינוי ואף הוציאו מכתב רשמי בנושא ובו כתבו כי לא ישתפו עמו פעולה.

התפתחויות אלו הן עוד חלק ממגמת ההתערערות ביחסי העבודה ברוב הבנקים. רק אתמול פורסם כי ועד העובדים במזרחי טפחות שלח מכתב חריף להנהלת הבנק בנושא הסכמי השכר בבנק, בבנק הבינלאומי קיים סכסוך עבודה מזה שנה וחצי ובבנק לאומי היחסים מתוחים גם כן, וצפויים כנראה גם כן להחריף עת יחל המו"מ על הסכם השכר החדש לקראת סוף השנה.