טיולים מאורגנים לבני גיל הזהב: לאן טסים וכמה זה עולה?

שילוב בין זמן פנוי לכסף פנוי הופך את הפנסיונרים לתיירים מתמידים שמטיילים בכל העולם - מאנטקטיקה, דרך פריז ועד קמבודיה ■ הטיולים המאורגנים, הכוללים לעתים רופא צמוד, עולים עשרות אלפי שקלים - אבל מלאים עד אפס מקום

טיול לאנטרקטיקה / צילום: בשביל הזהב
טיול לאנטרקטיקה / צילום: בשביל הזהב

מראה של קבוצת מבוגרים אפורי שיער משתרכים באיטיות אחרי מדריך בסמטאותיה של עיר ב"אירופה הקלאסית" - כבר לא שולט בשטח. פנסיונרים רוצים ונוסעים לתור ולחוות ארצות רחוקות ואקזוטיות יותר בדרום אמריקה, במזרח הרחוק ואפילו אנטרקטיקה.

בין אם בים (קרוז) ובין אם ביבשה, יותר ויותר פנסיונרים יכולים היום להרשות לעצמם טיולים מסביב לעולם. יש להם את הזמן לטיולים ארוכים וגם את המרשרשים לשלם תמורתם.

"היום רואים אותם בכל העולם, החל מווייטנאם, סין וקמבודיה ועד ברזיל, פרו, צ'ילה וארגנטינה. מדי שנה יותר ויותר בני גיל הזהב נוסעים ליעדים רחוקים במסגרת טיולים מאורגנים. הם משלמים על הטיולים האלה הרבה כסף, ובגלל זה כולם בענף התיירות והתעופה אוהבים אותם. הם יכולים לבזבז על עצמם הרבה יותר מבני 40 עם מחויבות של ילדים קטנים. למעשה זו האוכלוסייה עם קצב הצמיחה הכי גבוה בתיירות", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא.

ואכן, מבדיקת נתוני הלמ"ס אודות שיעור היציאות של הישראלים לחו"ל לפי פילוח של גיל ומין, בין השנים 2009-2013 חל גידול של 18.5% במספרם של בני 60-64 היוצאים לחו"ל, מכ-302 אלף איש ואישה בטווח הגיל האמור בשנת 2009 ל-358 אלף בשנת 2013; וגידול של 50.5% בשיעור בני 65 היוצאים לחו"ל, מכ-340 אלף ישראלים מגיל 65 ומעלה ב-2009 לכ-512 אלף ב-2013.

דברים דומים אומר גם סימן עובדיה, מנכ"ל והבעלים של חברת "בשביל הזהב", המתמחה בהוצאת טיולים מאורגנים למבוגרים: "העסק שלנו צומח בשנים האחרונות בצורה בלתי רגילה, הודות לביקוש ההולך וגובר לטיולים מאורגנים למבוגרים, ובעיקר לטיולים המשלבים ים (הפלגה) ויבשה בקרב בני 60 פלוס", אומר עובדיה, ומסביר את הרציונל: "היום יש לאנשים יותר מודעות ויכולת כלכלית לתרבות פנאי. המחירים של הטיולים האלה אומנם לא זולים, אך הם נוחים יותר יחסית לחירים בעבר. פעם היה יקר מאוד להפליג באניית פאר, והיום זה נגיש הרבה יותר".

רענן בן-בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, מוסיף: "תוחלת החיים התארכה, וגם היכולת הכלכלית כיום היא כזו שמאפשרת ללא מעט פנסיונרים לצאת לטיולים יקרים ביעדים רחוקים".

עוד לדבריו, תופעת התרמילאות של הילדים והנכדים של הפנסיונרים של היום אף היא משפיעה מאוד. "הם באים ואומרים לנו 'הבן/הנכד שלנו טייל בדרום אמריקה, וגם אנחנו רוצים'. הם רוצים גם - אבל לא כמוצ'ורלים, אלא בסטייל ובנוחות שיש למשל בהפלגה באניות קטנות יותר, שאיתן ניתן להגיע לאזורי טבע 'קיצוניים', בנוחות המרבית ומבלי לפרוק מזוודות כל רגע ולהתרוצץ ממלון למלון במהלך הטיול".

לדברי בן-בסט, מוצר אחר שצבר פופולריות רבה בקרב בני גיל הזהב מכונה בחברה הגיאוגרפית "סמינר מטייל": "מדובר בטיול תוכן המתמקד במקום אחד, על-פי רוב עיר מרכזית באירופה. הטיול כולל הרצאות של מומחים בנושא הסמינר. מגיעים לטיולים האלה מבוגרים שכבר היו כמה וכמה פעמים באותה עיר ורוצים להכיר אותה לעומק".

כמה זה עולה?

והמחירים? אלה גבוהים ואפילו מאוד ואינם שווים לכל כיס. כך למשל, "סמינר מטייל" בן 6 ימים בפריז מתומחר בחברה הגיאוגרפית ב-2,700 אירו לאדם (כ-12,800 שקל). לפי החברה, הטיול האמור מלא עד אפס מקום, וקיימת רשימת ממתינים ארוכה.

גם מחיר אסטרונומי של כ-8,000 דולר, שהם כ-30 אלף שקל, לא הרתיעו את כל אלה שכבר נרשמו לטיול מאורגן לאוסטרליה וניו-זילנד, שחברת "בשביל הזהב" עתידה להוציא בחודש פברואר.

לדברי עובדיה, במקרה של הטיול הספציפי הזה, ליווי של רופא צמוד הוא אחד הפרמטרים המייקרים אותו בכ-400-600 דולר לאדם (1,500-2,250 שקל).

לעומת זאת, הפלגה לאנטרקטיקה, הנחשבת לדברי סוכני הנסיעות ליעד מבוקש בקרב פלח הגיל האמור, עולה 20 אלף דולר, שהם כ-75 אלף שקל לאדם ל-23 יום, לא כולל טיסות, ואם טסים בזוג - נפרדים מסכום מטורף של 150 אלף שקל.

ורסיה זולה יותר ליבשת הקרח היא הפלגה מקוצרת של 9 ימים, שעולה כ-24 אלף שקל, לא כולל טיסות.

טיולים מאורגנים לגיל הזהב 2
 טיולים מאורגנים לגיל הזהב 2